Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Gravid med mindre kemi

Gravide og kvinder, der forsøger at blive gravide, bør være særligt opmærksomme på en række råd om, hvordan de undgår uønsket kemi i maden.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​DROP ALKOHOL NÅR DU ER GRAVID 

Drop alkohol helt

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du ikke drikker alkohol, når du er gravid eller planlægger at blive gravid. Alkohol passerer gennem moderkagen og over i barnet. Det ufødte barn er specielt sårbart over for alkoholens påvirkninger.  

 Læs Sundhedsstyrelsens råd om graviditet, alkohol m.m.

​​

UNDGÅ FRISK TUNFISK OG BEGRÆNS DÅSETUN 

Gravide, ammende og kvinder der forsøger at blive gravide bør ikke spise udskæringer af de store tun fisk og højst spise 1 dåse almindelig tun om ugen. De bør heller ikke spise dåser med hvid eller albacore tun. 

Tunfisk og andre store rovfisk indeholder særligt meget af stoffet kviksølv, der er en miljøforurening som ophobes gennem fødekæden og særligt. Kviksølv påvirker udviklingen ​af hjernen - specielt hos fostre og små børn. 

Det skyldes dels, at barnets hjerne udvikles meget i disse år og derfor er meget følsom, og dels at selv et lille indtag af f.eks. dåsetun vil kunne give et stort indtag af kviksølv set i forhold til børnenes lave kropsvægt.

Når du holder op med at spise tun eller andre fisk med meget kviksølv, vil niveauet af kviksølv i din krop heldigvis falde meget i løbet af 70-80 dage, da dette er halveringstiden i kroppen. Læs mere om stoffet kviksølv under Kemiske Stoffer i mad​​ 


HOLD IGEN MED KAFFE OG TE 

Kaffe: drik højst to små kopper dagligt. 

Te: Begræns sort te og urtete til et par kopper dagligt.

Kaffe har et højt indhold af koffein og bør derfor ikke indtages i større mængder under en graviditet. Ved at begrænse indtaget af kaffe til to kopper dagligt, begrænser du også risikoen for indtag af de kræftfremkaldende stoffer akrylamid og furan, som kan dannes under ristningen. I beregningerne af koffein indtaget svarer en lille kop til 125 ml. normal kaffe.

Udover kaffe og te bør gravide også begrænse indtaget af andre koffeinholdige drikkevarer, f.eks. cola og energidrikke.

Sort te indeholder koffein, men også fluorid, der i større mængder kan påvirke barnets hjerneudvikling. Begræns derfor også hvor meget sort te du drikker til et par kopper dagligt. 

Frugt te lavet af tørret frugt indeholder ikke koffein eller fluorid, og er derfor et godt alternativ, hvis du ønsker at begrænse dit indtag af fluorid og andre uønskede stoffer fra te.

Både almindelig sort te, grøn te og urtete kan indeholde forskellige kemiske stoffer som fluorid, naturlige toksiner PA (pyrrolizidinalkaloider), EGCG (polyphenoler) og PAH (polycykliske arom atiske hydrokarboner), som i større mængder kan hav en sundhedsmæssig effekt på fostre.​

Du kan læse mere om uønskede stoffer i te her​



FISKELISTEN TIL GRAVIDE

Fødevarestyrelsen anbefaler at gravide, ammende, den der ønsker at blive gravid og børn i alderen 3-14 år ikke spiser udskæringer af de store rovfisk 

Fordi fisk har mange sundhedsfordele anbefales det at spise mindst to hovedmåltider fisk, gerne fra listen nedenfor "Spis Gerne" om ugen plus det løse.​ Fordelene ved at spise fisk er langt større end ulemperne, men spis forskellige slags fisk, så mindskes risikoen for at få for mange af de miljøforureninger, der findes i visse fiskearter.

Kviksølv findes som en miljøforurening, og særligt gamle fisk af bestemte arter kan derfor have et højt indhold af kviksølv. Kviksølv påvirker udviklingen af hjernen - specielt hos fostre og små børn.  

Her kan du se fiskelisten (i en ikke-prioriteret rækkefølge):​​​​



* Fødevarestyrelsen fører tilsyn med kemiske forureninger og medicin i fisk fra fiskebrug, og udtager stikprøver af fisk og foder. Der kontrolleres både danskproducerede fisk, importerede fisk, samt foder. Fødevarestyrelsens stikprøver af opdrættede norske laks viser meget lave indhold af miljøforureninger som dioxin og PCB. Indholdet i opdrættede norske laks er væsentligt lavere end for vildlaks fx fra Østersøen, hvor laksene har et særligt højt indhold. Indhold af kviksølv i opdrættede fisk er ligeledes lavt. Indhold af kviksølv er især højt i store vilde fisk som fx tun, sværdfisk og hajer. Fødevarestyrelsens undersøgelser af foder viser, at der ikke er problemer med uønskede stoffer og fodertilsætningsstoffer, herunder stoffet ethoxyquin i fiskefoder.

Læs mere information om opdrættede fisk 


Krabber og rejer:

  • Rens pil-selv rejer grundigt, da deres indvolde kan have høje koncentrationer af tungmetallet cadmium.
  • Spis kun det lyse krabbekød, da brunt krabbekød har et højt indhold af tungmetallet cadmium.


VILD LAKS OG TORSKELEVER NÅR DU ER GRAVID

Laks fra Østersøen: maksimum 125 gram om måneden. 

Gravide, kvinder i den fødedygtige alder og børn bør slet ikke spise torskelever.

Der er typisk forhøjede mængder af stoffet dioxin i fede fisk fra Østersøen, inklusiv laks. Dioxin har en lang halveringstid i kroppen på 5-11 år, så det er indtaget over lang tid, der er af betydning. Dioxin kan bl.a. påvirke fosterets udvikling og kan have indvirkning på immunforsvaret og forplantningsevnen. 

I Østersøen er indholdet af miljøforureningen dioxin stadig høj. Laks fra netop Østersøen kan derfor have et forhøjet indhold af dioxin, og bør indtages i begrænsede mængder - maksimum 125 gram om måneden. Vilde laks fra større, åbne havområder, har lave indhold af dioxin og kan derfor spises som en del af en varieret kost. 

Derudover bør gravide, kvinder i den fødedygtige alder og børn slet ikke spise torskelever pga. det forhøjede indhold af dioxin og PCB, der er fundet i lever fra torsk fanget rundt om i de danske farvande. 

Det er vigtigt, at gravide spiser fisk. Fordelene ved at spise fisk er langt større end ulemperne, men spis forskellige slags fisk, så mindskes risikoen for at få for mange af de miljøforureninger, der findes i visse fiskearter.


SKYL FRUGT OG GRØNT

Både snavs, bakterier og luftforurening kan skylles af din frugt og grønt. Så skyl dem grundigt. Dem med mange krøller - grønkål, jordbær, hindbær og brombær, bør man være særlig omhyggelig med at skylle. 

Der kan f.eks. være en vis blyforurening fra både luft og jord. Men det kan skylles væk. For bly optages ikke i selve grønkålen, guleroden eller bærret, men findes på overfladen. Så skyl det eller skræl det.

Grønkål og små bær har et højere indhold af bly pr. kilo end store æbler. Det er fordi de har en større overflade. Det er derfor vigtigt at være grundig når du skyller f.eks. grønkål, jordbær, hindbær og brombær.​​


FØDEVAREEMBALLAGE

Undgå gerne polycarbonat plast og dåsemad/drikke når du er gravid

Bisphenol A (BPA) er et hormonforstyrrende stof. Gravide kan af forsigtighedshensyn vælge indpakning, der ikke indeholder bisphenol A, hvor det er muligt. 

Undgå fx fødevareemballage i polycarbonat plast, da bisphenol A kan frigives fra plasten, især når den opvarmes. Det fremgår ikke af emballagen om den indeholder BPA. Men det findes fx på indersiden af metaldåser (dåsemad og -drikke).

Hvi du vil være ekstra forsigtig, kan du vælge uemballerede, friske fødevarer eller mad på karton, plast eller glas i stedet for på dåser.


Ftalater: Stil dine glas med skruelåget opad

Så vil du mindske kontakt mellem fødevaren og pakningen. Særligt hvis du hjemmesylter f.eks. varm tomatsauce, syltetøj eller agurker, er det en god ide ikke at vende de varme glas på hovedet. Det er fordi indersiden af skruelåg kan indeholde små mængder ftalater.

​Ftalater er hormonforstyrrende, og der er derfor sat ekstra forsigtige grænseværdier for, hvor meget der må afgives fra emballagen til fødevarer. Ftalater findes ellers stort set ikke i emballage, men de kan være tilstede i produktionsudstyr, fx i transportbånd og engangshandsker. Andre kilder til ftalater er indeklima og tekstiler.


FLUORSTOFFER 

Hvad Fødevarestyrelsen gør for at sikre, at der ikke er farlige fødevarer med PFAS på hylderne i butikker

​Regioner, kommuner eller Forsvar kan lave analyser, der viser lokal forurening med PFAS fra arealer med fødevareproduktion. Så vurderer Fødevarestyrelsen fødevarer eller afgrøder fra området. Finder vi farlige niveauer af PFAS, nedlægger Fødevarestyrelsen forbud mod at sælge varerne.

Ofte kommer fødevarerne i butikkerne fra mange forskellige gårde. På den måde får du som forbruger et bredt udvalg af fødevarer. 

Fluorstoffer (også kald​et PFAS) er en stor gruppe af forskellige forbindelser med organisk bundet fluor (per- and polyfluoroalkylated substances, PFAS). Fluorerede stoffer er svært nedbrydelige, bioakkumuleres og flere af stofferne mistænkes for at kunne skade menneskers sundhed. 

Fluorerede stoffer kan bl.a. bruges til at gøre papir vand- og fedtafvisende. I Danmark har vi forbudt pap og papir til kontakt med fødevarer, hvor der er tilsat fluorstoffer og hvor de kan afsmitte til maden. ​

Læs mere om fluorstoffer i fødevarer her.​



LAKRIDS BØR BEGRÆNSES

Gravide bør begrænse indtaget af lakrids

Lakrids indeholder et naturligt smagsstof (glycyrrhizinsyre) der kan give forhøjet blodtryk og væskeansamlinger. Stærk lakrids indeholder derudover salmiak. I store mængder kan salmiaklakrids virke afkalkende på knoglerne. Voksne - særligt gravide eller dem med forhøjet blodtryk - bør derfor ikke spise mere end 50 gram lakridsslik pr. dag. Børn ikke mere end 25 gram lakridsslik pr. dag.

Slik og drikkevarer med højt indhold af glycyrrhizinsyre skal mærkes med en særlig advarselsmærkning. Tidligere var der et krav om mærkning af lakridsprodukter indeholdende mere end 5 % salmiak med ”Voksenlakrids – ikke børnelakrids”. Denne mærkning er nu ophævet. Der er ikke nogen akut risiko, hvis børn spiser et par salmiak- eller saltlakridser, men Fødevarestyrelsen fraråder dog fortsat, at børn regelmæssigt spiser salmiak- og saltlakrids.​



INGEFÆR

Gravide bør undgå ingefærshots og kosttilskud med ingefær

Det er blevet populært at indtage ingefærshots, men det er ikke en god idé, hvis du er gravid eller prøver at blive det. Det er dog ikke et problem at spise mad med ingefær, fordi indtaget typisk vil være lavere end med shots og kosttilskud.


DTU Fødevareinstituttet har risikovurderet indtaget af ingefær med et enkelt shot. De konkluderer, at det ikke kan udelukkes at være forbundet med risiko for fostre, når gravide indtager ingefærshot med store mængder ingefær. Indholdet i et enkelt shot kan variere meget (1,7-23 g ingefær), og som gravid er det derfor bedst helt at undlade at drikke ingefærshots.

Baseret på resultater fra rotteforsøg kan det ikke udelukkes, at store mængder ingefær kan øge risikoen for abort. Forsøgene viser ikke, hvilke indholdsstoffer i ingefær, der kan påvirke graviditeten. Fødevarestyrelsen fraråder derfor, at gravide tager ingefærshots eller kosttilskud med ingefær gennem deres g​raviditet. Hvis du prøver at blive gravid, bør du også undgå disse produkter. Har du som gravid allerede taget ingefærshots eller kosttilskud med ingefær, anbefaler vi, at du stopper indtaget, indtil din graviditet er ovre. Morgenkvalme kan i stedet afhjælpes ved at spise flere, men mindre måltider.

PRIKBLADET PERIKON

Gravide, ammende og børn bør undgå prikbladet perikon. 

Andre bør kun drikke te med prikbladet perikon i moderate mængder, ligesom anden indtagelse bør begrænses. Prikbladet perikon er en urt, der er set anvendt i kosttilskud, salater og teer.

Forsøg har vist, at urten kan forårsage lysfølsomhed og dermed uønskede påvirkninger af huden hos mennesker, og ved længere tids indtag er der mulighed for udvikling af øjensygdommen grå stær. Derudover er der mistanke til, at indtag af urten under graviditet og amning kan føre til udviklingsskader på barnet. Der er også beskrevet bivirkninger som træthed, uro, svimmelhed, søvnbesvær og mavesmerter. Det er særligt indholdet af stoffet hypericin, der er problematisk. Man ved dog ikke præcis hvor meget hypericin, der fx bliver overført til en kop te.

HELLIG BASILIKUM/TULSI TE

Undgå tulsi te og store mængder hellig basilikum krydderurter når du er gravid

Bladene fra planten har vist sig at kunne påvirke hormonsystemet og reproduktionen hos både kvinder og mænd. Hellig basilikum eller Tulsi (Ocimum tenuiflorum L.) er en krydderurt/te, der især anvendes i orientalske retter eller som urtete. Der er ikke noget, der tyder på, at indtag af hellig basilikum i mindre omfang, fx i madlavningen, er forbundet med risiko for bivirkninger. 

GINSENG

Gravide og ammende kvinder bør helt undgå indtag af ginsengrod.

Det er fordi sikkerheden ikke er kendt for disse befolkningsgrupper. ​​Desuden frarådes indtag af roden til personer med kroniske lidelser som fx diabetes. Det frarådes også til personer i behandling med forskellige lægemidler mod hjerte-kar-sygdomme (fx blodfortyndende lægemidler eller digoxin) pga. mulige vekselvirkninger med den indtagne medicin.

Ginsengrod indeholder ginsenosider, som er stoffer, der kan have forskellige bivirkninger. Fødevarestyrelsen anbefaler derfor generelt, at man begrænser indtaget af ginseng via fødevarer og kosttilskud.

Fødevarestyrelsen har på baggrund af risikovurderinger foretaget af DTU Fødevareinstituttet konkluderet, at roden af Panax ginseng C.A. Meyer kan anvendes som følger:  Kosttilskud med op til 3,0 g ginsengrod pr. daglig dosis.

Alle øvrige anvendelser af ginsengrod vil forudsætte, at virksomheden kan dokumentere, at produktet er sikkert at indtage. Vær også opmærksom på, om den art ginseng, der ønskes anvendt, betragtes som novel food. Bemærk, at et ekstrakt i nogle tilfælde godt kan være novel food, selvom selve arten af ginseng ikke er det.


VÆR PÅPASSELIG MED AT SPISE TANG

Gravide og ammende bør være påpasselig med at spise tang, fordi tangarter kan indeholde tungmetaller mv. 

Nori-tang, som normalt anvendes til sushi, har et lavt indhold af jod og kan fint indgå i en varieret kost for dig, der er gravid eller ammer. 

Gravide og ammende bør være påpasselig med at spise tang, fordi tangarter kan indeholde jod, uorganisk arsen, cadmium, bly og kviksølv. Tang af typerne arame, wakame, kombu, fingertang og sukkertang kan have et højt indhold af jod (1000-5000 mg/kg tørret tang). Indholdet kan variere meget alt efter årstid og geografi. 

Ved at spise ét gram tørret tang af disse tangarter om dagen kan voksne få mere end 2½ gange det øvre tolerable indtag. Jod er vigtigt for vores krop i de rette mængder, men et længerevarende højt indtag af jod er skadeligt. Personer, der lider af visse sygdomme i skjoldbruskkirtlen, mindre børn og mødre, der ammer deres børn, bør derfor være særligt påpasselige med ikke at indtage for meget jod.

Nori-tang, som normalt anvendes til sushi, har et lavt indhold af jod og kan fint indgå i en varieret kost for dig, der er gravid eller ammer. 

Jodmangel eller for meget jod under graviditet og amning er problematisk for barnet. Det skyldes, at udvikling af centralnervesystemet i forstertilstanden og de første leveår er reguleret af de jodholdige stofskiftehormoner. Spiser du bordsalt, fisk/skaldyr eller mejeriprodukter, er du som hovedregel ikke i fare for jodmangel, når du er gravid/ammer.

Tang kan også indeholde tungmetallet cadmium. Personer med en ringe jernstatus, fx gravide kvinder og kvinder med lavt jernindtag, kan optage mere cadmium end personer med god jernstatus. I Danmark kender man kun en tangart, der kan indeholde det naturlige toksin kainsyre. Det er søl, der også bliver solgt under navnene dulse eller dillisk.​

Læs mere om Jod i fødevarer​ 

Læs mere om Tang som fødevare

Læs DTU Fødevareinstituttetsvurdering af sundhedsskadelige stoffer i tang 


ENERGIDRIKKE

Undgå energ​​idrikke og hold igen med læskedrikke, som f.eks. cola

Undgå energidrikke og hold igen med læskedrikke, som f.eks. cola. Energidrikke og læskedrikke som f.eks. cola, indeholder koffein, der i større mængder kan påvirke barnet, særligt når du er gravid, men også når du ammer.   ​


RØDBEDEJUI​​CE

Vær forsigtig med koncentreret rødbedejuice når du er gravid

Rødbedejuice indeholder meget nitrat, og bør ikke gives til små børn. Hvis koncentreret rødbedejuice indtages regelmæssigt vil det også ​medføre en risiko for voksne og særligt for gravide. Nitrat har lav akut giftighed, men kan i fødevaren eller i mave-tarmkanalen reduceres til nitrit, som har en langt højere giftighed.

​Det vides ikke om gravides indtag af nitrat fra koncentreret rødbedejuice vil kunne udgøre en risiko for det ufødte barn. Der er også en risiko for at nitrat kan hæmme optagelsen af jod til skjoldbruskkirtlen, og på denne baggrund opfordres gravide til at udvise forsigtighed med indtag af koncentreret rødbedejuice.​ 

​​​

SØDESTOFFER

Det er ikke farligt for gravide at indtage sødestoffer. Aspartam f.eks. er godkendt til brug i fødevarer, efter at det flere gange er blevet vurderet af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), som består af eksperter og forskere fra hele EU. Senest i 2013 har EFSA udtalt, at aspartam er sundhedsmæssigt forsvarligt at anvende i fødevarer, og at der ikke er videnskabeligt belæg for, at stoffet er sundhedsskadeligt i de tilladte mængder. Læs mere om sødestoffer her. ​


And​​​​re gode råd til dig der er gravid, eller ønsker at blive det

Tungmetaller, allergener og mistænkte hormonforstyrrende stoffer er en del af vores hverdag. Vi kan ikke leve uden kemien, fordi den har en funktion, vi nødigt vil undvære, men som gravid har du god grund til at passe ekstra godt på dit ufødte barn. Det lille barn i maven er sårbart over for selv små mængder kemi. Fx er udviklingen af dit barns organer og nervesystem særligt følsom. 


​Un​​dgå tob​​aksr​​​øg: ​Tobaksrøg indeholder tusindvis af forskellige stoffer, og mange af dem kan skade dit barn. Undgå røg og bed andre om at slukke deres cigaret eller om at gå udenfor.


Drik ikke alkohol: Drik ikke alkohol, når du er gravid. Prøver du at blive gravid – undgå alkohol for en sikkerheds skyld.

Gør rent og luft ud: Gør rent og støv af en gang om ugen, og luft grundigt ud to gange dagligt.

Køb miljømærket: Køb produkter med miljømærkerne Svanen og Blomsten, helst uden parfume.

Minimér kemikaliekontakt: Begræns din kontakt med kemikalier fx rengøringsmidler, maling, sprayprodukter og hårfarve.


Minimér medicintindtaget: Brug kun medicin efter aftale med din læge. Det gælder også smertestillende midler og naturmedicin.

Læs mere

Loading...
Ændret 28. november 2022