Gå til navigation
Gå til hovedindhold
×
Det ser ud til, at JavaScript ikke er aktiveret for din browser. Aktivér JavaScript, og prøv igen.
Om Fødevarestyrelsen
Nyheder
Presse
Job
Publikationer
Emneoversigt
English
Kontakt
Fødevarevirksomhed - autorisation og registrering
Startpakke for nye fødevarevirksomheder
Hygiejne og indretning
Egenkontrol og risikoanalyse
Økologi
Bakterier, virus og parasitter i fødevarer
Import og samhandel af fødevarer
Eksport
Mærkning og markedsføring af fødevarer
Kosttilskud
Sund mad
Fødevareberedskab
Fødevarekontaktmaterialer
Planteliste - guide til vilde spiselige planter
E-handel
Desinfektionsprodukter og pattedypningsprodukter
Kend Kemien
Se alt indhold om fødevarer
Foder
Dyr og Covid-19
Mærkning, flytning og registrering
Dyresundhed - og sygdomme
Dyresundhedsloven
Kæledyr
Rejse med kæledyr
Heste og landbrugsdyr
Eksport
Import
Transport af dyr
Dyrevelfærd
Animalske biprodukter
Råd og udvalg
Gult kort
Lægemidler til dyr
Sundhedsrådgivning
Se alt indhold om dyr
Kontrol af fødevarevirksomheder
Betaling, rettigheder og klage
Egenkontrol
Grundlag for kontrol
Kontrol af besætninger
Kontrolkampagner
Prøveplaner
Kontrolresultater
Smiley
Kontrol af fodervirksomheder
Muslingeovervågning
Lister over autoriserede og registrerede virksomheder
Laboratorieydelser
Grænsekontrol
Kontrol af dyrlæger
Svindel med fødevarer
Kontrol af transport af levende dyr
Se alt indhold om kontrol
Portaler, databaser og indberetninger
Blanketter
Guides
Lovstof
Vejledninger
Dit erhverv
Min Side
Om Fødevarestyrelsen
Nyheder
Presse
Job
Publikationer
Emneoversigt
English
Kontakt
Fødevarer
Fødevarer
Fødevarevirksomhed - autorisation og registrering
Startpakke for nye fødevarevirksomheder
Hygiejne og indretning
Egenkontrol og risikoanalyse
Økologi
Bakterier, virus og parasitter i fødevarer
Import og samhandel af fødevarer
Eksport
Mærkning og markedsføring af fødevarer
Kosttilskud
Sund mad
Fødevareberedskab
Fødevarekontaktmaterialer
Planteliste - guide til vilde spiselige planter
E-handel
Desinfektionsprodukter og pattedypningsprodukter
Nye ingredienser
Kend Kemien
Se alt indhold om fødevarer
Dyr
Dyr
Foder
Dyr og Covid-19
Mærkning, flytning og registrering
Dyresundhed - og sygdomme
Dyresundhedsloven
Kæledyr
Rejse med kæledyr
Heste og landbrugsdyr
Eksport
Import
Transport af dyr
Dyrevelfærd
Animalske biprodukter
Råd og udvalg
Gult kort
Lægemidler til dyr
Sundhedsrådgivning
Se alt indhold om dyr
Kontrol
Kontrol
Kontrol af fødevarevirksomheder
Betaling, rettigheder og klage
Egenkontrol
Grundlag for kontrol
Kontrol af besætninger
Kontrolkampagner
Prøveplaner
Kontrolresultater
Smiley
Kontrol af fodervirksomheder
Muslingeovervågning
Lister over autoriserede og registrerede virksomheder
Laboratorieydelser
Grænsekontrol
Kontrol af dyrlæger
Svindel med fødevarer
Kontrol af transport af levende dyr
Se alt indhold om kontrol
Selvbetjening
Selvbetjening
Portaler, databaser og indberetninger
Blanketter
Guides
Lovstof
Vejledninger
Dit erhverv
Søg
Min Side
Det ser ud til, at JavaScript ikke er aktiveret for din browser. Aktivér JavaScript, og prøv igen.
Luk
Dit erhverv - find det du søger
Luk
Detailvirksomhed
Dyrlæge
Engrosvirksomhed
Besætningsejer
Kædevirksomhed
Fodervirksomhed
Økologisk virksomhed
Landbrug og gartneri
Kosttilskudsvirksomhed
Transportør
Konsulentvirksomhed
Fiskere og dambrug
Eksportør
Muslingehøstere
Importør
Hvis du skal ...
Starte virksomhed
Ændre i sortiment
Flytte virksomhed
Lukke virksomhed
Bestille laboratorieanalyse
Kontakte Fødevarestyrelsen
Du er her:
Forside
Selvbetjening
Guides
Hvornår kan forbrugere klage over fødevarer?
Print
Læs højt
Del
Hvornår kan forbrugere klage over fødevarer?
Hvis du finder fødevarer eller fødevarevirksomheder, som du mener ikke overholder reglerne, kan du klage til Fødevarestyrelsen.
Sideindhold
Hvornår bør du reagere og klage Hvis du finder dårlige fødevarer eller oplever uhygiejniske forhold i en fødevarevirksomhed, bør du reagere. Det kan fx være, at du ser kakerlakker i restauranten, at temperaturen er alt for høj i supermarkedets køledisk, eller at der er møgbeskidt hos slagteren. Du kan også kontakte Fødevarestyrelsen, hvis du har mistanke om, at du er blevet syg af at spise en bestemt fødevare. https://blanket.virk.dk/blanketafvikler/orbeon/fr/public_v/24_cece5397960e11bf978f21411cc0b6a6c75ce2dc/new [Klag over uhygiejniske forhold eller dårlige fødevarer her] https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/FVST/Indberet_sygdom_fra_foedevarer_-_for_forbrugere [Kontakt os hvis du er blevet syg efter at have spist en bestemt fødevare] Fødevarestyrelsen ser på klagen Når Fødevarestyrelsen får en henvendelse eller klage fra en forbruger, ser vi på sagen. Det gælder både, hvis der er tale om varer, der ikke overholder reglerne, og hvis der er tale om sygdom, der måske skyldes en bestemt fødevare. Fejl ved fødevarer kan ligge i andre led I nogle tilfælde viser det sig, at fejlen ligger i et tidligere led – fx hos den virksomhed, der har leveret varer til et supermarked. Det bliver så taget med i kontrollen af denne virksomhed, så der kan blive rettet op på fejlen. Virksomheden får dit navn, hvis du vil have svar fra Fødevarestyrelsen Hvis du gerne vil vide, hvad der sker med en sag, når du har klaget, skal du oplyse dit navn og adresse i kontaktformularen. Bemærk at du ikke både kan få svar fra Fødevarestyrelsen og samtidig være anonym overfor virksomheden, du klager over. Når Fødevarestyrelsen går videre med en forbrugerklage, skal virksomheden have at vide, at der sker på grund af en forbrugerhenvendelse. Den tilsynsførende har pligt til at fortælle det til virksomheden - og virksomheden kan få oplyst navn og adresse på klageren. Hvis du er utilfreds med Fødevarestyrelsens svar I nogle tilfælde er en forbruger ikke tilfreds med, hvad der kommer ud af at kontakte Fødevarestyrelsen. Forbrugeren har så mulighed for at få andre til at tage sagen op. Som forbruger kan du ikke selv klage over resultatet af din henvendelse til Fødevarestyrelsen. Men det kan en forbrugerorganisation. Så hvis du fortsat mener, at virksomheden overtræder reglerne, kan du kontakte en forbrugerorganisation. Fødevarestyrelsen behandler ikke erstatningssager Fødevarestyrelsen blander sig ikke i eventuelle erstatningssager mellem borgere og virksomheder. Fødevarestyrelsen kan derfor ikke hjælpe dig med at få penge tilbage for dine varer, eller hvis du søger erstatning for sygdom, som du mener skyldes virksomhedens varer. Sådanne krav er en sag mellem dig og virksomheden. (næste) (næste) (næste) (næste) (næste)
https://blanket.virk.dk/blanketafvikler/orbeon/fr/public_v/24_cece5397960e11bf978f21411cc0b6a6c75ce2dc/new
https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/FVST/Indberet_sygdom_fra_foedevarer_-_for_forbrugere
Relateret indhold
Påbud om rådgivning
Kosttilskudsgruppen
Kontrol med beskyttede betegnelser
Sante F audits/Audits fra EU-Kommissionen
Betaling af rejseholdsafgift 2022 for engrosvirksomheder
Betaling af kampagnekontrolafgift 2022
Vis alle
Skjul
Ændret 19. januar 2022