Reklame for at et spisested gør noget godt for sundheden eller har sunde retter

Der er regler for, hvad du må skrive, når du anpriser en fødevare eller en madret med, at den har særlige ernæringsmæssige egenskaber eller en gavnlig effekt på sundheden. Reglerne gælder både for færdigpakkede fødevarer og uindpakkede fødevarer (f.eks. mad og drikke på spisesteder).

Hvad vil du gerne sige om spisestedets mad?

"Man bliver klog eller stærk af maden på spisestedet"

Vær forsigtig med denne type​ reklame. Det er ikke tilladt at reklamere med, at spisestedets mad gør dig stærkere eller klogere. Den slags budskaber i ord eller billeder er ulovlige (udokumenterede) sundhedsanprisninger.

Budskaber, som forbrugerne klart opfatter som ”sjov”, er dog ikke i strid med reglerne. Det anbefales, at du søger vejledning hos din brancheforening, inden du kaster dig ud i den type reklame.

Læs mere om reklame for sund mad på spisesteder her

"Spisestedet arbejder for sundheden"

Du skal samtidig informere om, hvad spisestedet har gjort for sundheden.

Et spisested må gerne reklamere med, at der er gjort noget godt for sundheden, hvis der samtidig informeres om, hvad spisestedet har gjort for sundheden. Denne oplysning skal gives som generel information, f.eks. ved indgangen, ved disken eller over buffeten.

Eksempler på lovlig reklame

Spisestedet arbejder for sundheden, fordi vi nu:

  • serverer salat til alle retter
  • har droppet frituren og serverer ovnbagte kartofler i stedet for pomfritter
  • serverer fisk hver dag

Eksempler på ulovlig reklame

Det er ikke tilladt at reklamere med, at den enkelte ret er sund, eller at sætte f.eks. grønne skilte/mærker i madretter for at vise, at en bestemt ret er et sundt alternativ.

Du må kun reklamere generelt og ikke ved den enkelte madvare eller ret

Vær opmærksom på, at det ikke er tilladt at mærke den enkelte ret med denne information, fordi udsagnet i dette tilfælde vil knyttes til en bestemt ret og dermed være i strid med anprisningsforordningen.

"Spisestedets mad anbefales af diætister eller en kendt sundhedsperson"

Denne type reklame er ikke lovlig. Det er ikke tilladt at reklamere med, at spisestedet serverer fødevarer eller madretter, der er anbefalet af diætister eller kendte sundhedspersoner, eller at spisestedets menu er udviklet i samarbejde med disse personer.

Det er ikke tilladt at reklamere med f.eks.:

  • ”Menuen er udviklet i samarbejde med førende sundhedsekspert Jesper Nielsen" eller
  • at reklamere eller mærke maden med skilte som f.eks. "Diætistens valg"

Om samarbejde med sundhedsorganisationer

Det er heller ikke tilladt at reklamere med, at spisestedet samarbejder med en bestemt sundhedsorganisation. Det skyldes, at forbrugeren kan opfatte samarbejdet som sundhedsorganisationens anbefaling af spisestedets mad, hvilket er vildledende. 

Herudover vil sundhedsorganisationens navn eller logo også i nogle tilfælde kunne give forbrugeren det indtryk, at spisestedets mad eller en bestemt madret har en gavnlig effekt for personer med den sygdom, organisationen repræsenterer. 
Man må dog gerne som udgangspunkt sige, at der doneres et bestemt beløb til sundhedsorganisationen i forbindelse med salget af en bestemt fødevare. Det skal blot være tydeligt, at det drejer sig om en donation. 

Det anbefales, at du søger vejledning hos din brancheforening eller hos Fødevarestyrelsen, inden du kaster dig ud i den type reklame.

"Spisestedets mad lever op til Fødevarestyrelsens anbefalinger"

Reklamen skal være generel information. Det er tilladt at reklamere med, at spisestedets mad følger de koncepter, der er udviklet af Fødevarestyrelsen. Denne reklame skal gives som generel information, f.eks. ved indgangen, ved disken eller over buffeten. 

Vær opmærksom på, at det ikke er tilladt at placere denne reklame i eller ved den enkelte madret, fordi udsagnet i dette tilfælde vil knyttes til en bestemt madret og dermed være i strid med anprisningsforordningen.​

Det er tilladt at reklamere med f.eks.

  • "Spisestedets mad følger Fødevarestyrelsens guide til sundere mad på ungdomsuddannelsen og arbejdspladsen" eller
  • "Spisestedets mad følger Fødevarestyrelsens guide til sundere mad i skolen"

​Reklamerer spisestedet for et helt koncept udviklet af Fødevarestyrelsen, skal alt mad på spisestedet leve op til konceptet. Hvis spisestedet reklamerer med, at det følger et koncept udviklet af Fødevarestyrelsen, er det et krav, at alle de fødevarer og madretter, der serveres på spisestedet, lever op til konceptet.

Andre ernæringsanprisninger på madretter

Der er tilknyttet særlige anvendelsesbetingelser, hvis du anvender andre ernæringsanprisninger på madretterne (f.eks. "højt fiberindhold", "højt indhold af omega-3", "indeholder fiber", "uden tilsat sukker" eller "lavt sukkerindhold").  F.eks. må anprisningen "højt fiberindhold" kun anvendes, hvis produktet indeholder mindst 6 g fibre pr. 100 g eller mindst 3 g fibre pr. 100 kcal. På samme måde er der fastsat andre anvendelsesbetingelser til anvendelse til øvrige ernæringsanprisninger.

Ernæringsanprisningerne skal være omfattet af bilaget i anprisningsforordningen og falde inden for ordlyden af anprisningen.

Det er ikke tilladt at anvende forstærkende ord som f.eks. "meget", "super" og "mere" i tilknytning til anprisningerne. Dette skyldes, at de forstærkende ord giver anprisningen en anden betydning.

Bemærk, at det ikke er tilladt at anprise en bestemt egenskab, hvis lignende produkter altid har denne egenskab. Anprisningen vil i dette tilfælde være vildledende for forbrugerne. Det er f.eks. ikke tilladt at anprise en sodavand som fedtfri, fordi sodavand i sin natur altid er fedtfri.

Du kan finde anprisningsvejledningen på lovstofsiden for ernærings- og sundhedsanprisninger.