Faglig nyhed om fremadrettet udmøntning af de almindelige brucellose-flyttekrav for grise til levebrug til andre medlemsstater

27-11-2025

Særligt i forhold til de virksomheder, der holder grise med adgang til det fri, og som direkte eller indirekte er involveret i flytning af grise til levebrug til andre medlemsstater.

I august 2025 blev der konstateret et udbrud af Brucella suis i en grisebesætning ved Holstebro.

Men dette udbrud ændrede grundlaget for udstedelse af dyresundhedscertifikatmodel, POR-INTRA-X for grise til levebrug til andre medlemsstater, da den undtagelsesordning, som Danmark havde gjort brug af med et slag forsvandt.

Dette blev meldt ud i en faglige nyhed i slut august.
Læs nyheden "Ændrede krav ved flytning af grise til levebrug til andre EU-lande"

Dette medførte store konsekvenser for de virksomheder, der holder grise med adgang til det fri, og som direkte eller indirekte er involveret i at flytte grise til levebrug til andre medlemsstater, da Fødevarestyrelsen i første omgang kun vurderede, at virksomheder med hold af grise indendørs, og som overholder kravene til anvendelse af kontrollerede opstaldningsforhold, jf. trikinforordningens bilag IV, de almindelige krav til smittebeskyttelse i hygiejneforordningen og generelle krav til biosikringsforanstaltninger i dyresundhedsloven, vil have truffet de fornødne biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, til at forhindre overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende dyr af listeopførte arter, såfremt disse tiltag er overholdt i mindst 12 måneder.

  • Med ”vildtlevende dyr af listeopførte arter” menes: Artiodactyla, Perissodactyla, Carnivora og Lagomorpha. For danske forhold vil det typisk være hjortearter, ræve, ulve og harer.

Nu har styrelsen foretaget en række veterinærfaglige, juridiske og kontrolmæssige afklaringer og kan derfor melde følgende ud om den fremadrettede udmøntning af de almindelige brucellose-flyttekrav, som følger af artikel 19, stk. 1, litra f, i forordning (EU) 2020/688.

Den fremadrettede udmøntning af brucellose-flyttekravene

Fødevarestyrelsen fastholder det tidligere udmelding for virksomheder med hold af grise indendørs med få ændringer.

For virksomheder, som holder grise med adgang til det fri, og hvor der derfor er risiko for overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende listeopførte arter, vil operatører skulle gøre lidt mere for at kunne overholde kravene i førnævnte forordning.

Det er kun krav, som vedrører virksomheder og grise, der direkte eller indirekte er involveret i flytning af grise til levebrug til andre medlemsstater.

Andre former for flytning af grise til levebrug eller til slagtning er ikke omfattet af brucellose-flyttekravene.

Herunder er brucellose-flyttekravene, som er grundlaget for at Fødevarestyrelsens embedsdyrlæger kan udstede dyresundhedscertifikatmodel, POR-INTRA-X for grise til levebrug, nærmere beskrevet.

Beskrivelse af brucellose-flyttekravene

Helt overordnet må der ikke have været rapporteret om infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis i de seneste 42 dage på virksomheden før afsendelse af grise til levebrug.

  • ”rapporteret om [sygdom]” betyder i henhold til artikel 3, nr. 7, i forordning (EU) 2020/688: forhold, at ingen dyr eller grupper af dyr af relevante arter, der holdes på virksomheden, er blevet klassificeret som et bekræftet tilfælde af den pågældende sygdom, og at ethvert tilfælde af mistanke om sygdommen er blevet udelukket.

Derudover skal mindst ét af to mulige scenarier være anvendt i mindst de sidste 12 måneder før afsendelsen af grisene til levebrug:

De kaldes for nemheds skyld henholdsvis mulighed nr. 1 og mulighed nr. 2.

Det er op til dig som operatør selv at risikovurdere din virksomhed og herudfra beslutte, om du vil anvende mulighed nr. 1 eller mulighed nr. 2.

Mulighed nr. 1

Denne mulighed følger af artikel 19, stk. 1, litra f, nr. i, i forordning (EU) 2020/688. Den indebærer følgende:

  • Der er på virksomheden anvendt biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, herunder opstaldningsforhold og fodringssystemer, for at forhindre overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende listeopførte arter, til grise, der holdes på virksomheden.
  • Der må kun indføres grise til virksomheden fra andre virksomheder, der også anvender mulighed nr. 1.
  • Der må kun modtages avlsmateriale på virksomheden fra godkendte avlsmaterialevirksomheder, da der for sådanne virksomheder er krav om test for brucellose af alle orner, både før indsamling af sæd og løbende under opholdet på sædopsamlingsstationen. Det følger derfor af førnævnte biosikringsforanstaltninger.

Mulighed nr. 2

Denne mulighed følger af artikel 19, stk. 1, litra f, nr. ii, i forordning (EU) 2020/688. Den indebærer følgende:

  • Der er på virksomheden foretaget overvågning vedrørende infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis af grise, der holdes på virksomheden.

    Overvågningsprogrammet skal omfatte følgende:
    • Der skal foretages mindst ét årligt dyresundhedsbesøg på virksomheden.
      • Fødevarestyrelsen udarbejder en vejledning til operatører og praktiserende dyrlæger, om hvad dyresundhedsbesøget skal indeholde.
    • Hvis der holder grise med henblik på avl på virksomheden, skal der foretages en årlig immunologisk undersøgelse af svinebesætningen på den pågældende virksomhed.
      • Med ”hold af grise med henblik på avl” menes besætninger/virksomheder, hvorpå der holdes grise, der er drægtige.
      • Der må anvendes følgende diagnosticeringsmetoder til den immunologiske undersøgelse:
        • brucella-stødpudeantigentest (Rose Bengal-test)
        • komplementbindingstest (CFT)
        • indirekte ELISA (I-ELISA)
        • fluorescenspolariseringstest (FPA)
        • kompetitiv ELISA (C-ELISA)
      • Diagnosticeringsmetoden skal have en kapacitet til med et konfidensniveau på 95 % at påvise, at blandt grisene på virksomheden ikke forekommer infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis med en målprævalens på 10 %.
      • Undersøgelserne skal udføres på laboratorier, der er udpeget af Fødevarestyrelsen.
      • Fødevarestyrelsen udarbejder en vejledning til operatører og praktiserende dyrlæger, om den immunologiske undersøgelse.
    • For virksomheder, der holder grise med henblik på avl, og hvorpå der påbegyndes et overvågningsprogram, vil der ikke kunne certificeres for, at kravet er opfyldt, førend der er foretaget to immunologiske undersøgelser med mindst 1 års mellemrum.
  • Operatøren af virksomheden skal sikre passende biosikrings- og risikobegrænsende tiltag til at forhindre overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende listeopførte arter, i henhold til de generelle biosikringskrav i AHL.
  • Der må kun modtages grise fra andre virksomheder, der anvender enten mulighed nr. 1 eller mulighed nr. 2.
  • Der må som for mulighed nr. 1 kun modtages avlsmateriale på virksomheden fra godkendte avlsmaterialevirksomheder.

Det bemærkes, at der ved anvendelse af begge muligheder skal have været en ubrudt kæde af regelefterlevelse i mindst de sidste 12 måneder, før afsendelse af grise til levebrug til en anden medlemsstat må finde sted. Det indebærer, at modtages der dyr fra andre virksomheder, er disse virksomheders regelefterlevelse vigtig for at kunne opnå eller bevare 12-månederskravet.

Det er ikke muligt at dispensere fra de 12 måneder.

Det er derfor til enhver tid operatørens eget ansvar at sikre, at kravene til stadighed er overholdt, dels på operatørens egen virksomhed, men også i forhold til modtagelse af grise og avlsmateriale på virksomheden. Det anbefales derfor, at du beder om de nødvendige garantier, så du sikrer, at der altid er en ubrudt kæde af regelefterlevelse i mindst de sidste 12 måneder.

Brydes kæde af 12-måneders regelefterlevelse, starter 12 måneders perioden forfra, og man vil først kunne flytte grise til levebrug igen, efter mindst 12 måneder.

Hvad betyder det for virksomheder, der flytter grise til levebrug til andre medlemsstater

Virksomheder med hold af grise indendørs

Fødevarestyrelsen vurderer, at virksomheder med hold af grise indendørs, som overholder kravene til anvendelse af kontrollerede opstaldningsforhold, jf. trikinforordningens bilag IV, de almindelige krav til smittebeskyttelse i hygiejneforordningen samt de generelle krav til biosikringsforanstaltninger i dyresundhedsloven, vil have truffet de fornødne biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger til at forhindre overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende dyr af listeopførte arter, som kræves i forhold til brucellose-flyttekrav, i henhold til mulighed nr. 1.

Operatører af virksomheder, der holder grise indendørs, må dog gerne anvende mulighed nr. 2, hvis de ønsker det.

For hver flytning af grise til levebrug fra virksomheden til en anden medlemsstat skal operatøren af virksomheden erklære, at brucellose-flyttekravene er opfyldt, herunder angive hvilket af mulighederne, der har været anvendt i mindst de sidste 12 måneder før afsendelsen af grisene.

Derfor bliver baggrundserklæringen for grise revideret. Indtil den reviderede baggrundserklæring er klar, kan operatøren på anden vis skriftligt erklære, at brucellose-flyttekravene er opfyldt, f.eks. i en e-mail til den lokale veterinærenhed, men angivelse af 12 måneders efterlevende af en af de førnævnte muligheder.

Virksomheder med hold af grise med adgang til det fri

Operatører af virksomheder, der holder grise med adgang til det fri, må selv beslutte, om de vil anvende mulighed nr. 1 eller mulighed nr. 2 i forhold til brucellose-flyttekravene, baseret på deres egen risikovurdering i forhold til de forhold, der findes på/gælder for deres virksomhed.

Da risikoen for overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende listeopførte arter er størst på virksomheder med hold af grise med adgang til det fri, skal operatøren af sådanne virksomheden, som direkte eller indirekte indgår i flytning af grise til levebrug til andre medlemsstater, skriftligt underrette Fødevarestyrelsen, via den veterinærenhed, de hører under, og oplyse og dokumentere følgende i forhold til brucellose-flyttekravene, så Fødevarestyrelsen kan vurdere, om flyttekravene kan opfyldes:

  • Hvilken af de to muligheder, der anvendes på virksomheden.
  • Hvilke biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, de har indført på deres virksomhed (gælder uanset valgte mulighed omend valg af mulighed nr. 1 stiller større krav til tiltagene).
  • Hvor længe disse foranstaltninger har været anvendt.
  • Hvis der anvendes mulighed nr. 2, og der holdes grise med henblik på avl - om de har fået foretaget immunologiske undersøgelser, og i så fald hvornår, hvor mange tekst, der er tale, hvilke diagnostiske metoder, der er anvendt, og resultaterne heraf.
    • OBS – Det er først efter 2 immunologiske undersøgelser med mindst 1 års mellemrum, at kravene til mulighed nr. 2 er opfyldt.

Jo mere udførligt du beskriver, hvad du gør og har af biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger på din virksomhed, desto bedre. Informationen kan med fordel understøttes af billeder, procedure- og håndteringsbeskrivelser mv.

Fødevarestyrelsen vil udarbejde en blanket til dette formål. Indtil den foreligger, kan operatørerne skriftligt underrette styrelsen i en e-mail med beskrivelse og vedhæftede filer, billeder mv. i henhold til ovennævnte.

Såfremt en underretning virker mangelfuld, vil operatøren blive kontaktet af Fødevarestyrelsen og vejledt om at indsende mere og bedre dokumentation, ligesom det kan komme på tale, at virksomheden aflægges et kontrolbesøg.

Da det er vigtigt for operatøren af virksomheden at vide, hvorfra der kan modtages grise, som også opfylder kravene, så de 12 måneder ikke nulstilles, vil styrelsen på sin hjemmeside vise en liste over de virksomheder med hold af grise med adgang til det fri, som anvender brucellose-flyttekravene.

Listen fritager naturligvis ikke operatøren fra ansvaret for selv at sikre sig, at kravene er overholdt. Den er alene ment som en hjælp.

Også på virksomheder med hold af grise med adgang til det fri, vil operatøren af virksomheden for hver flytning af grise til levebrug til en anden medlemsstat skulle erklære på baggrundserklæringen, at de i mindst de sidste 12 måneder har opfyldt enten mulighed nr. 1 eller mulighed nr. 2. Baggrundserklæringen er som nævnt ved at bliver revideret. Indtil den reviderede baggrundserklæring er klar, kan operatøren på anden vis skriftligt erklære, at brucellose-flyttekravene er opfyldt, f.eks. i en e-mail til den lokale veterinærenhed, men angivelse af 12 måneders efterlevende af en af de førnævnte muligheder.

I tilfælde af udbrud på virksomheder, der anvender brucellose-flyttekravene

Hvis der rapporteres om infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis hos grise på en virksomhed, der enten anvender mulighed nr. 1 eller mulighed nr. 2, må der først flyttes grise til levebrug til andre medlemsstater fra virksomheden, hvis alle grise, der holdes på virksomheden, er blevet underkastet en test ved to lejligheder med negative resultater.

Den første test skal udføres på prøver, der er udtaget mindst tre måneder efter fjernelsen af de inficerede dyr og de dyr, som er testet positive ved hjælp af en af de diagnosticeringsmetoder, der er beskrevet under afsnittet om mulighed nr. 2. Den anden test skal udføres på prøver, der er udtaget mindst seks måneder og højst 12 måneder efter den første test. Prøverne skal være undersøgt på et af Fødevarestyrelsen udpeget laboratorie.

Indtil der forligger to negative tests, vil der således ikke kunne flyttes grise til levebrug – direkte eller indirekte – til andre medlemsstater. Imens der ventes på de to negative test, vil operatøren fortsat skulle anvende brucellose-flyttekravene, såsom biosikringsforanstaltninger mv.

Operatører af virksomheder, hvorpå der har været udbrud, og som ønsker at flytte grise til levebrug til andre medlemsstater (direkte eller indirekte), kan således ikke ”sanere” sig fra kravet om de to gange blodprøvning, som beskrevet herover.

Styrelsen vil i tilfælde af udbrud på virksomheder, som direkte eller indirekte flytter grise til levebrug til andre medlemsstater lægge en oversigt på sin hjemmeside, hvoraf det vil være muligt at se, hvor langt i processen virksomheden er med at teste fri igen.

Det vil også betyde, at 12-måneders perioden starter forfra, hvis man modtager grise fra virksomheder, der endnu ikke er testet fri efter udbrud.

 

Link til Lovstof

Den relevante lovgivning om flytning og indførsel af levende dyr finder du her:

Gå til Dyresundhedsloven - lovstof

Gå til Flytning og indførsel af levende dyr - lovstof

Aktuelt om brucellose