Kontrolkampagne

Fra butik til browser: Fødevarestyrelsen sætter online markedsføring under lup

25-08-2025

Webshops, der sælger mad, skal give de samme oplysninger om bl.a. ingredienser og allergener som fysiske butikker. Fødevarestyrelsen laver resten af året en række stikprøvekontroller i online madbutikker.

Indkøb af dagligvarer på nettet er udbredt i mange danske hjem. Derfor undersøger Fødevarestyrelsen i de kommende måneder hundredvis af fødevarer fra danske webshops – for at sikre at bl.a. allergikere kan vælge bestemte ingredienser fra.

- Uanset om du køber ind i dit lokale supermarked eller på nettet, er det vigtigt, at du kan stole på ingredienslisterne og har mulighed for at træffe et oplyst valg, forklarer enhedschef i Fødevarestyrelsen, Henrik Dammand.

Fødevarestyrelsen tjekker bl.a., at:

  • Ingredienslisterne er fyldestgørende
  • Teksten er synlig, læsbar og forståelig på dansk
  • Der er mærkning af allergener som f.eks. hvede, soja eller æg.

Tilsvarende stikprøvekontroller i fysiske butikker viste for nylig, at de fleste virksomheder (85,7 pct.) havde styr på reglerne for mærkningen af fødevarer.

Kontrollerne finder sted fra september til december 2025.

Pressekontakt

Journalister kan ringe til Fødevarestyrelsens pressetelefon på 22 84 48 34 eller sende en mail til presse@fvst.dk.