Kontrolkampagne

Fra butik til browser: Fødevarestyrelsen sætter online markedsføring under lup

25-08-2025

Webshops, der sælger mad, skal give de samme oplysninger om bl.a. ingredienser og allergener som fysiske butikker. Fødevarestyrelsen laver resten af året en række stikprøvekontroller i online madbutikker.

Indkøb af dagligvarer på nettet er udbredt i mange danske hjem. Derfor undersøger Fødevarestyrelsen i de kommende måneder hundredvis af fødevarer fra danske webshops – for at sikre at bl.a. allergikere kan vælge bestemte ingredienser fra.

- Uanset om du køber ind i dit lokale supermarked eller på nettet, er det vigtigt, at du kan stole på ingredienslisterne og har mulighed for at træffe et oplyst valg, forklarer enhedschef i Fødevarestyrelsen, Henrik Dammand.

Fødevarestyrelsen tjekker bl.a., at:

  • Ingredienslisterne er fyldestgørende
  • Teksten er synlig, læsbar og forståelig på dansk
  • Der er mærkning af allergener som f.eks. hvede, soja eller æg.

Tilsvarende stikprøvekontroller i fysiske butikker viste for nylig, at de fleste virksomheder (85,7 pct.) havde styr på reglerne for mærkningen af fødevarer.

Kontrollerne finder sted fra september til december 2025.

*Kampagnen er midlertidigt sat i bero

Pressekontakt

Journalister kan ringe til Fødevarestyrelsens pressetelefon på 22 84 48 34 eller sende en mail til presse@fvst.dk.