Mission og rammer for Dyrevelfærdsmærkets Partnerskab

Læs om missionen for Dyrevelfærdsmærket samt de forpligtelser, der følger med som en del af partnerskabet bag mærket.

Mission for Dyrevelfærdsmærket

Missionen med Dyrevelfærdsmærket er at skabe bedre dyrevelfærd for så mange dyr som muligt gennem et markedsdrevet princip, hvor alle involverede parter fra jord til bord er forenet i et offentligt-privat partnerskab bag mærket.

For at opfylde Dyrevelfærdsmærkets mission om at skabe bedre dyrevelfærd for så mange dyr som muligt gennem et markedsdrevet princip, er der etableret et offentligt-privat partnerskab bag mærket, som dækker en række partnere i hele fødevarekæden.

Rammer for partnerskabet bag Dyrevelfærdsmærket

Som partner støtter man op om Dyrevelfærdsmærket ved at forpligte sig til at viden- og erfaringsdele, samt at leve op til et eller flere af nedenstående punkter:

  • At øge forbrugernes kendskab til Dyrevelfærdsmærket som helhed igennem markedsføring, kampagner eller informationsindsatser
  • At iværksætte indsatser, der skal øge produktion eller salg af Dyrevelfærdsmærkede produkter
  • At samarbejde om udvikling af Dyrevelfærdsmærket, herunder kriterier for produktion og retningslinjer for markedsføring
  • At monitorere produktion og salg af dyrevelfærdsmærkede produkter

Organisering

Dyrevelfærdsmærket hører lovgivningsmæssigt under Fødevarestyrelsen og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Der er nedsat en styregruppe med deltagelse af chefer fra Fødevarestyrelsen og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, som har den overordnede beslutningskompetence for drift og udvikling af mærket. Den daglige drift varetages af to tværgående teams internt i Fødevarestyrelsen.

Fødevarestyrelsen er partnerskabsleder for partnerskabet bag Dyrevelfærdsmærket. Der afholdes fælles partnermøder, hvor Fødevarestyrelsen blandt andet informerer om igangværende og kommende aktiviteter. Medlemmer i partnerskabet bag Dyrevelfærdsmærket kan indgå i relevante ad hoc arbejdsgrupper, som Fødevarestyrelsen inviterer til. Der findes desuden en fast arbejdsgruppe vedrørende kommunikation og markedsføring af mærket, som Fødevarestyrelsen er tovholder på.

Partnerskabet bag Dyrevelfærdsmærket

Følgende virksomheder og organisationer mm. er en del af partnerskabet bag Dyrevelfærdsmærket: 

  Partnerhjerte med virksomheder og organisationer mm. som er det af partnerskabet bag Dyrevelfærdsmærket