Stort set alle forbrugere kender Nøglehullet, og en tredjedel kigger efter det, når de handler. Det viser rapporten ’Danskernes sundhed 2022 – om kost, klima og madvaner’, som Epinion har lavet for Fødevarestyrelsen.
I rapporten siger ca. 30 pct. af forbrugerne, at de går efter nøglehulsmærkede produkter hver gang eller de fleste gange, de køber brød, mælk, ris, mel og pasta.
Men samtidig viser undersøgelser, at mange forbrugere ikke rigtig ved, hvad mærket står for. Derfor er der brug for at sætte spot på Nøglehullet, siger enhedschef i Fødevarestyrelsen Anne Pøhl Enevoldsen:
Det er positivt, at så mange navigerer efter Nøglehulsmærket, når de handler. Men vi vil gerne have endnu flere til at vælge Nøglehullet, fordi det gør det nemmere at træffe sunde valg, når man handler. Mærket guider forbrugerne til at købe mad mere mere fuldkorn og kostfibre, og mindre fedt og salt, siger hun.
Flere køber Nøglehullet, når det er synligt
Fødevarestyrelsen har i samarbejde med Fødevarepartnerskabet igangsat en kampagne, som skal gøre forbrugerne opmærksomme på Nøglehullet. En forbrugertest viser nemlig, at 43 pct. af forbrugerne ikke lægger mærke til Nøglehullet, når de køber ind.
Vi kan se på test, vi har lavet i udvalgte supermarkeder, at det virker at fremhæve Nøglehullet i indkøbssituationen – for eksempel ved at markere produkter med papskilte, klistermærker eller hyldemarkører. Flere flytter simpelthen hånden og lægger varer med Nøglehullet i indkøbskurven, når Nøglehullet bliver mere synligt, siger Anne Pøhl Enevoldsen og tilføjer, at effekten er størst inden for kategorierne brød og morgenmadsprodukter.
Kampagnen kører blandt andet på sociale medier i ugerne 35-40, hvor også dagligvarebutikker i Fødevarepartnerskabet opfordres til at gøre Nøglehullet endnu mere synligt i butikkerne.
Læs mere om Nøglehullet