Smag dig frem - gør Danmark grønnere

To ud af tre danske børnefamilier vil gerne spise både sundere og grønnere. Tre-årig indsats skal hjælpe børnefamilierne med at følge De officielle Kostråd i hverdagen.

Med “Smag dig frem - gør Danmark grønnere” er det visionen at skabe en sundere og grønnere madkultur hos børnefamilier med afsæt i De officielle Kostråd – godt for sundhed og klima. Indsatsen består af en række involverende og inspirerende aktiviteter, som rammer børnefamilien fra så mange sider som muligt: i medierne, på arbejdspladsen, i skolen, i detailhandlen og i fritiden indenfor veldefinerede sammenhængende perioder og rammer. 

Indsatsen bliver evalueret eksternt og resultater vil løbende blive offentliggjort og delt i relevante faglige fora.

Fra kantine til hjem

I Fødevarestyrelsen har vi fokus på arbejdspladsen, hvor vi samarbejder med 10 kantiner. Sammen ønsker vi at give gode oplevelser med måltider, der både tager hensyn til sundhed og klima – og som ikke kun nydes i fællesskab med kollegaer, men som også kan være en inspiration til nye retter rundt om spisebordet i familierne.

I kantinerne arbejder vi med:

  • Kompetenceudvikling: I de 10 kantiner udvikler vi kompetencerne hos kantinernes madprofessionelle til at lave lækre, planterige måltider og til at inspirere gæsterne til at tage del i forandringen. Det gør vi sammen med Madkulturen.
  • Indkøbsmonitorering: Sammen med kantinerne testes en ny metode til at måle indkøb i forhold til kostrådene. Metoden er udarbejdet af Fødevarestyrelsen, og er baseret på data fra DTU Fødevareinstituttet.
  • Overførsel til hjemmet: Vi arbejder med nudging og greb som opskrifter, storytelling og fællesspisninger for at få forældrene til også at tage de nye vaner med hjem til spisebordet.

Erfaringerne fra de deltagende kantiner skal senere udbredes til flere af landets kantiner.

Samarbejde

Projektet er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen og støttet af Novo Nordisk Fonden og Nordea-fonden. DR vil parallelt med forløbet sætte fokus på dansk madkultur på tv.

Der vil være aktiviteter i tre udvalgte kommuner: Svendborg, Kolding og Slagelse.

Pressekontakt

Madkulturen kan kontaktes på smagdigfrem@madkulturen.dk

Journalister kan ringe til Fødevarestyrelsens pressetelefon på 22 84 48 34 eller sende en mail til presse@fvst.dk

Om projektet

Parter
Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk, Madkulturen og DR

Sponsorer
Novo Nordisk Fonden og Nordea-fonden

Projektperiode
2025-2028

Samarbejdskommuner
Svendborg, Kolding og Slagelse