Kontrolkampagner - fødevarer

Udover den almindelige kontrol sætter Fødevarestyrelsen også fokus på særlige områder med dybdegående kontrolkampagner.

Vi vælger kampagner ud fra risikoen og behovet

Fødevarestyrelsen udvælger områder til kampagnekontrol ud fra en risiko- og behovsvurdering. En risiko kan i denne sammenhæng være alt fra f.eks. et kendt problem indenfor et givent område til et ønske om at afdække, eller indsamle større viden om specifikke forhold.

Fødevarestyrelsen prioriterer det kommende års kampagner efter resultatet af risiko- og behovsvurderingen, men kan i årets løb omprioritere og justere den oprindelige plan, hvis det er hensigtsmæssigt. Branchen inddrages løbende i kampagnerne.  

Sådan gennemfører vi kampagnerne

Kampagnerne gennemføres af en eller flere tilsynsførende og afvikles oftest som særskilte kontrolbesøg. Alt efter besøgets formål kan kontrollen omfatte:
  • Inspektion af de fysiske forhold
  • Kontrol af dokumenter
  • Prøvetagning

Eller en hvilken som helst kombination af de nævnte kontrolmetoder.

Vejledning af personalet i virksomhederne er også en del af kampagnekontrollen. 

Kampagnerne er uanmeldte

Kampagner gennemføres typisk uanmeldt. Under uanmeldte kampagner vil det enkelte kontrolbesøg ikke være annonceret på forhånd.

Tilmeld dig nyheder om kontrolkampagner