Principper i daginstitutioner

Principper i daginstitutioner viser, hvordan I sammensætter sunde måltider, der samtidig tager hensyn til klimaet.
Download Principper i daginstitutioner.

Principper i daginstitutioner er inddelt i 5 fødevaregrupper:

Grøntsager og frugter 

Bælgfrugter, fisk, kød og æg

Kornprodukter og kartofler

Fedtstoffer, nødder og frø

Mælkeprodukter og ost

For hver fødevaregruppe er der nogle overordnede principper samt en model for, hvordan I omsætter principperne til 5 måltider. Det kan være 5 frokostmåltider, 5 mellemmåltider eller 5 morgenmåltider. 

Nedenfor kan I se principperne for de 5 fødevaregrupper, og hvordan fødevarerne således kan indgå i 5 måltider. Se eksempler på hvordan Principper i daginstitutioner er omsat til en menuplan.

Læs også om: 

Plads til fleksibilitet

Brug rester - og undgå madspild

Særligt om måltider

Grøntsager og frugter

PRINCIPPER FOR GRØNTSAGER OG FRUGTER

  • Lad grøntsager og frugter udgøre mindst 1/3 af alle måltider
  • Husk de mørkegrønne grøntsager

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider… 

  • Skal grøntsager og/eller frugter altid indgå i hvert af de 5 måltider og brug gerne grøntsager og frugter i forskellige farver i løbet af ugen.
  • Skal mørkegrønne grøntsager udgøre hele frugt- og grønt mængden i 1 ud af 5 måltider.

I kan vurdere mængden visuelt (ved at se på mængden) eller på vægt. Når grøntsager og frugter serveres som tilbehør, kan grønt- og frugtmængden vurderes visuelt. Ved sammenkogte retter, ovnretter og lignende, hvor grøntsager og frugter blandes med andre råvarer, er det lettest at vurdere grønt- og frugtmængden ved at veje.

Til toppen

Bælgfrugter, fisk, kød og æg

PRINCIPPER FOR BÆLGFRUGTER, FISK, KØD OG ÆG

  • Tilbyd mindre kød – og husk fisk
  • Tilbyd bælgfrugter oftere end kød

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider… 

  • Bælgfrugter i 2 ud af 5 måltider
  • Fisk i 1 ud af 5 måltider
  • Kød i 1 ud af 5 måltider
  • Æg eller andet i 1 ud af 5 måltider. Andet kan være vegetar (med f.eks. nødder og/eller ost) eller grød

Til toppen

Kornprodukter og kartofler

PRINCIPPER FOR KORNPRODUKTER OG KARTOFLER

  • Vælg primært fuldkorn
  • Variér med kartofler

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider…

  • Skal I servere fuldkornsprodukter af f.eks. brød eller pasta i 3-4 ud af 5 måltider
  • Kan I variere med kartofler

Til toppen

Fedtstoffer, nødder og frø

PRINCIPPER FOR FEDTSTOFFER, NØDDER OG FRØ

  • Brug oftest planteolier
  • Supplér med nødder og frø

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider…

  • Skal I bruge planteolie eller produkter baseret på planteolie i 3-4 ud af 5 måltider
  • Kan I bruge hårde fedtstoffer som f.eks. smør eller kokosfedt i højst 1 ud af 5 måltider
  • Skal I bruge nødder i 2 ud af 5 måltider 
  • Skal I bruge frø i 2 ud af 5 måltider

Til toppen

Mælkeprodukter og ost

PRINCIPPER FOR MÆLKEPRODUKTER OG OST

  • Brug mælkeprodukter og ost i moderate mængder

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider…

  • Mælkeprodukter i maden i 2-3 ud af 5 måltider
  • Ost i 1-2 ud af 5 måltider

Til toppen

Vand

VAND

  • Tilbyd vand til alle måltider

Plads til fleksibilitet

Formålet med principperne er at gøre det nemt i praksis at tilberede sund mad, der samtidig tager hensyn til klimaet. Men der er plads til fleksibilitet, når I bruger principperne.

Hvis I vil servere en fødevare oftere

I kan vælge at servere en fødevare oftere end angivet i principperne, men til gengæld skal mængden være mindre. I kan se de vejledende mængder på siden Portionsstørrelser i daginstitutioner.

I stedet for at servere mørkegrønne grøntsager 1 ud af 5 gange, hvor de udgør hele frugt- og grøntmængden, kan I f.eks. vælge, at servere mørkegrønne grøntsager 2 ud af 5 gange. I det tilfælde kan I lade dem udgøre kun halvdelen af frugt- og grøntmængden. 

I kan også vælge at servere f.eks. kød 2 ud af 5 gange, men så bruge den halve mængde kød. På den måde kan I også kombinere f.eks. bælgfrugter og kød i måltiderne.

Tænk på tværs af måltiderne

Det er også muligt at tænke på tværs af måltiderne. Hvis der er noget, I ønsker at servere mindre af i nogle måltider og mere af i andre, så kan I sagtens det. 

Hvis I f.eks. ikke tilbyder mørkegrønne grøntsager i mellemmåltiderne, så kan I servere mørkegrønne grøntsager oftere i frokostmåltidet. 

Eller hvis I vil ønsker at servere smør flere gange til et mellemmåltid, kan I undlade at bruge smør i frokostmåltidet.

Til toppen

Brug rester - og undgå madspild

I kan altid bruge uforudsete rester uden, at det har indflydelse på, om I lever op til Kostråd til Måltider. 

Hvis I f.eks. har en rest af kikærtefrikadeller til overs fra gårdsdagens varme ret, så kan I tilbyde dem dagen efter, selvom I den dag tilbyder f.eks. en ret med fisk. Det har ikke betydning for, om I lever op til Kostråd til Måltider. Eller hvis I f.eks. uforudset har en del ikke-fuldkorns pasta til overs, så kan også tilbyde dem dagen efter, selvom I den dag tilbyder et fuldkornsprodukt.

Læs mere om hvordan I kan begrænse madspild i jeres køkken

Til toppen

Særligt om måltider

Læs også hvad du skal være særligt opmærksom på i de forskellige måltider, samt andre særlige hensyn til maden til børn i daginstitutioner.

I kommer langt ved at følge Principper i daginstitutioner, når I skal sammensætte jeres måltider. Men da måltider er lidt forskellige, er der nogle detaljer vedrørende de enkelte måltider, som er gode at kende.

Dette kan I læse mere om her nedenfor, hvor der også står lidt om sammensætning af de forskellige typer af måltider og hvor I evt. kan afvige fra principperne. Desuden kan I her se hvilke særlige hensyn I skal være opmærksomme på, når I laver mad til børn i daginstitution.

Til toppen

Læs mere her