Færre end én ud af ti virksomheder har et negativt indtryk af Fødevarestyrelsen, og tilfredsheden er jævnt fordelt i hele landet. Det viser en ny brugerundersøgelse blandt 8.642 restauranter, butikker, landbrug og andre virksomheder, der møder Styrelsen i deres arbejde.
Besvarelserne vil være med til at danne grundlaget for, hvilke områder Fødevarestyrelsen særligt vil prioritere i de kommende år, lyder det fra direktør, Nikolaj Veje
- Det er vigtigt for os at have et godt samarbejde med både baristaer og gårdejere, som vi møder hver dag, når vi kontrollerer og vejleder virksomhederne. Jeg er meget glad for, at de generelt er tilfredse med at samarbejde med os som myndighed – men vi lytter også altid til dem, der har haft mindre gode oplevelser, så vi forhåbentlig kan drage læring af deres erfaringer, siger Nikolaj Veje og tilføjer:
- Jeg hæfter mig særligt ved, at vores kontroller opfattes meget ens i alle landets afkroge fra Vendsyssel til Vordingborg. Det tolker jeg som en cadeau til vores tilsynsførende for deres professionelle indstilling til arbejdet. Når nogle virksomheder alligevel ser vores kontrol som ”fejlfokuseret”, kan det være en god påmindelse om, at vi som myndighed skal blive endnu mere tydelige i vores dialog med erhvervet.
Mens langt de fleste spisesteder og dyrebesætninger, der har fået en glad smiley, har et ’positivt’ eller ’meget positivt’ indtryk af Fødevarestyrelsen (77 procent), er smilet mere tilbageholdent blandt de virksomheder, der har haft problemer med at overholde reglerne. Blandt dem, der er blevet tildelt en sanktion, svarer fem gange så mange, at de har et ’negativt’ eller ’meget negativt’ indtryk.
Brugerundersøgelsen er udarbejdet fra december 2024 til januar 2025 af firmaet Moos-Bjerre Consultants (M. B. C.).