Der er fastsat en række forskellige regler om, hvilke oplysninger forbrugeren skal have om en fødevare. Formålet med mærkningen er dels at sikre, at forbrugerne får de nødvendige oplysninger om de enkelte fødevarer, dels at skabe grundlag for en effektiv kontrol. Desuden skal reglerne sikre forbrugeren imod vildledende mærkning og markedsføring.
Fødevareinformationsforordningen gælder generelt for alle fødevarer. Men når der for visse fødevarer findes mere specifikke regler for mærkning, herunder handelsnormer, varestandarder og geografiske betegnelser, vil disse supplere/erstatte fødevareinformationsforordningen.
Reglerne om mærkning og markedsføring af fødevarer omfatter både de informationer, som er angivet på et produkts emballage, men også markedsføringsmateriale (f.eks. på virksomhedens hjemmeside eller i reklamer). Mærkning kan også være billeder. Hvis der er et billede af en lille, idyllisk gård på pakken med kylling, bør det som udgangspunkt afspejle, at kyllingen ikke er vokset op i en kæmpestald sammen med tusindvis andre kyllinger.
Ledere af fødevarevirksomheder skal sikre, at de krav i fødevarelovgivningen, der er relevante for deres aktiviteter, er opfyldt for fødevarer i alle produktions-, tilvirknings- og distributionsled i den virksomhed, som er under deres ledelse, og skal kontrollere, at de pågældende krav overholdes.
Fødevarestyrelsens vejledning om mærkning af fødevarer
Fødevarestyrelsens vejledning om mærkning af fødevarer beskriver reglerne for mærkning m.v. af fødevarer. Vejledningen er rettet mod de myndigheder, der skal føre tilsyn med mærkningsreglerne, og mod producenter, importører og forhandlere af fødevarer.
Gå til Fødevarestyrelsens vejledning om mærkning af fødevarer
Find mere information om de relevante regler