Et produkt med en beskyttet geografisk betegnelse skal markedsføres med den registrerede betegnelse, og skal mærkes med symbolerne for disse ordninger. Der er ikke krav om anvendelse af symboler for vin, spiritus og aromatiserede vine. I varespecifikationen for en geografisk betegnelse kan der stå øvrige specifikke mærkningskrav.
Produkter, der ikke er produceret af producenter, der er tilmeldt ordningen, og produkter, der ikke opfylder varespecifikationen, må ikke markedsføres med en beskyttet geografisk betegnelse, og må ikke efterligne, antyde eller på anden måde vildlede forbrugerne om en tilknytning til en beskyttet geografisk betegnelse.
Hvem kan markedsføre produkter med en geografisk betingelse?
Enhver producent, der er tilmeldt ordningen for det registrerede produkt, og hvis produkt lever op til kravene i varespecifikationen, kan markedsføre et produkt med angivelse af den beskyttede betegnelse. En beskyttet betegnelse er således en kollektiv ejendomsret, og ikke en privat ejendomsret.
Pakkerier kan ligeledes pakke produkter med beskyttede geografiske betegnelser, såfremt kravene i varespecifikationen er opfyldt.