I påsken præsenterede fødevareminister Rasmus Prehn sine visioner for et kommende klimamærke på fødevarer. Mærket skal med tiden gøre det lettere for forbrugerne at vælge fødevarer med et lavt klimaaftryk, når de køber ind, og dermed bidrage til at nå regeringens mål om at reducere klimabelastningen med 70 procent inden 2030.
Fødevarestyrelsen sidder for bordenden i den arbejdsgruppe, der skal se på de udfordringer, som følger med det frivillige klimamærke. Med er blandt andet branche- og forbrugerorganisationer og nogle af landets største detailhandelsvirksomheder. Nu inviterer Fødevarestyrelsen interessenter uden for arbejdsgruppen til også at byde ind med perspektiver på det kommende klimamærke.
"Vi ved, at der er mange andre, som helt sikkert har et godt blik for de udfordringer vi vil møde og skal finde løsninger på, når Danmark nu som det første land i verden skal udvikle et klimamærke. Dem vil vi gerne inddrage i arbejdet", siger formand for arbejdsgruppen bag klimamærket, direktør for innovation og vækst i Fødevarestyrelen, Per Krogsgaard Christiansen.
Om formen så skal være en eller flere workshops, er endnu ikke afgjort..
"Vi ved fra kendte mærkningsordninger som eksempelvis Økologimærket, Nøglehulsmærket og Fuldkornslogoet, at de kan være en vigtig håndsrækning til forbrugerne og være med til at påvirke produktudviklingen. Med det kommende mærke er det vigtigt for os, at vi får lavet et grundigt forarbejde, inden vi præsenterer arbejdsgruppens anbefalinger til et både forbruger- og klimavenligt mærke for fødevareministeren", siger Per Krogsgaard Christiansen.
Han opfordrer interesserede virksomheder og interesseorganisationer til at skrive til klimamaerke@fvst.dk, hvis de gerne vil inddrages i Fødevarestyrelsens kommende arrangementer. Her bliver det muligt at komme med input til klimamærket.
Yderligere oplysninger: Fødevarestyrelsens pressetelefon: 2284 4834.