Lover kosttilskuddene ulovligt et længere liv, er der PFAS i pizzabakken, og opbevarer supermarkedet fersk fisk og hakket kød varmere, end fødevarelovgivningen tillader? Sådan lyder nogle af de spørgsmål, som Fødevarestyrelsen ser nærmere på i 14 målrettede kontrolindsatser i løbet af 2024.
Målet med de fokuserede kontroller er som altid at vejlede om og kontrollere, at de regler, der skal være med til at sikre forbrugernes sundhed og fødevaresikkerheden, bliver overholdt på cafeer, restauranter samt i butikker og fødevarevirksomheder. De 14 kontrolkampagner er et fokuseret supplement til de cirka 31.000 kontrolbesøg, som Fødevarestyrelsen gennemfører over hele landet i 2024.
’Med vores målrettede kontroller har vi afsat lidt mere tid til at gå i dybden med særlige emner, som vi har erfaret kan være en udfordring for virksomhederne, når vi har været ude på de almindelige kontrolbesøg’, forklarer fødevaredirektør i Fødevarestyrelsen, Tejs Binderup.
Tre eksempler på målrettet kontrol
En af gengangerne blandt overtrædelserne af kosttilskudsreglerne, som Fødevarestyrelsen støder på, er virksomheder, der fremhæver, at deres kosttilskud har en effekt på forbrugerens sundhed, som der ikke er dokumentation for. I andre tilfælde er kosttilskud blevet solgt med ulovlige løfter om, at de kan helbrede, behandle eller forebygge sygdomme.
Fødevarestyrelsen ser også på, om virksomheder ulovligt anvender fedt- og vandafvisende PFAS-stoffer i fødevareemballage og engangsservice af pap og papir. Grunden er, at flere af stofferne bl.a. kan skade immunforsvaret, og er mistænkte for at være hormonforstyrrende og kræftfremkaldende.
Også detailvirksomhedernes opbevaring af kølekrævende fødevarer som f.eks. fersk fisk, hakket kød og kødprodukter er genstand for den målrettede kontrol det kommende år. For hvis letfordærvelige fødevarer bliver opbevaret ved for høje temperaturer, kan uønskede bakterier vokse hurtigt, og forbrugerne risikerer dermed at blive syge af maden.
’Langt de fleste virksomheder både kan og vil gerne leve op til reglerne, og er helt med på, at en sur smiley ikke er den bedste anbefaling over for deres kunder. Derfor er det også glædeligt, at mere end 8 ud af 10 virksomheder har en glad smiley. Oversigten over vores 2024-kampagner er en håndsrækning til virksomhederne, som så får en ekstra mulighed for at sætte sig ind i reglerne og få styr på butikken, inden vi kommer på besøg. Så undgår vi forhåbentligt at skulle aflevere en sur smiley efter kontrolbesøget’, siger Tejs Binderup.
I alt kontrollerer Fødevarestyrelsen mere end 4.500 caféer, restauranter, butikker og fødevarevirksomheder i forbindelse med kampagnekontrollerne det kommende år.
Læs om fødevarekontrolkampagnerne 2024