Danskerne er blandt de bedste i verden til at spise havregryn, rugbrød og fuldkornsboller, og det går ikke ubemærket hen. I et nyt case-studie er OECD gået på jagt efter opskriften, som har fået danskerne til at fordoble deres fuldkornsindtag over en periode på 10 år.
OECD peger på det danske Fuldkornspartnerskab som én af de væsentligste årsager til succesen. I studiet lyder det blandt andet, at fuldkornspartnerskabet er ét af de få folkesundhedsinitiativer, som gør brug af skræddersyede indsatser til at flytte befolkningens kostvaner over mod et højere fuldkornsindtag; f.eks. gennem målrettede kampagner og ikke mindst fuldkornsmærket, der findes på næsten 1.000 danske produkter.
Resten af verden har brug for flere fuldkorn
Anne Pøhl Enevoldsen, enhedschef hos Fødevarestyrelsen, er glad for den opmærksomhed, som OECD skaber om Fuldkornspartnerskabets arbejde:
"Alle har gavn af, at der bliver spist mere fuldkorn. At vælge mad med fuldkorn er et af de syv officielle kostråd, som Fødevarestyrelsen står bag. Danmark er allerede godt i gang med at inspirere andre lande til lignende indsatser gennem WholEUGrain projektet, hvor målet er at få andre EU-lande til at opstarte nationale fuldkornspartnerskaber", siger hun.
Der er god grund til at interesse sig for, hvordan man får folk til at spise mere fuldkorn. I et studie af den globale sygdomsbyrde, som blev offentliggjort i 2018, estimerede forskerne, at antallet af dødsfald, der kunne tilskrives for lidt fuldkorn i kosten, er steget 17 % fra 2.63 millioner til 3.07 millioner på verdensplan i perioden 2007-2017.
Offentligt privat partnerskab gavner folkesundheden
Ifølge bestyrelsesformand for Fuldkornspartnerskabet Niels Brinch-Nielsen, er det især et velfungerende samarbejde, som har givet Fuldkornspartnerskabet vind i sejlene. Det er de offentlige og private organisationer Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevare- og detailhandelsvirksomheder samt brancheforeninger som samarbejder i Fuldkornspartnerskabet.
"Da vi etablerede Fuldkornspartnerskabet for 13 år siden, var salget af fuldkornsprodukter nedadgående på grund af Atkins-diætens popularitet. Det betød, at virksomheder mistede salg. Samtidig var sundheds-NGO’er og Fødevarestyrelsen bekymrede for det faldende fuldkornsindtag, da ny forskning viste, at fuldkorn kunne forebygge visse kræftformer. På den brændende platform etablerede vi Fuldkornspartnerskabet" , siger Niels Brinch-Nielsen, som udover posten i Fuldkornspartnerskabet er CEO i Valsemøllen A/S.
Fuldkornspartnerskabets arbejde har blandt andet resulteret i, at fuldkorn blev en del af De officielle Kostråd, og at det orange Fuldkornsmærke findes på næsten 1.000 danske produkter.