8. Udstyr og inventar i fødevarevirksomheder

Fødevarevirksomheder har typisk meget udstyr og inventar, f.eks. borde, hylder, vaske, køleindretninger, maskiner og ventilation. Der er regler for, hvordan man anbringer dette udstyr og inventar, krav til materialerne og krav til opbevaringen.

Regler og krav skal sikre, at det er let at gøre rent i virksomheden og let at vedligeholde udstyret og inventaret.

8.1  Placering af udstyr og inventar

Udstyr og inventar bør være fri af gulv og vægge, og f.eks. være på ben eller bæringer, så det er let at gøre rent under og omkring udstyret. Alternativt kan der være en overgang fra udstyr til gulv og vægge, der er så tæt, at der ikke kan trænge f.eks. væske eller støv ind.

I lokaler og områder, hvor man ofte bruger våd rengøring, bør man anbringe udstyr og inventar sådan, at gulv- og vægflader er frie. På den måde er det nemmere at komme til at gøre rent. Man kan også bruge en tæt fuge mellem f.eks. borde og gulv eller vægge.

Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel V 

8.2 Opbevaring af udstyr og redskaber

Der skal om nødvendigt være faciliteter til opbevaring af udstyr og redskaber sådan, at rengjort og desinficeret udstyr og redskaber holdes væk fra genstande eller områder, hvor der kan ske kontaminering. Hvis det er nødvendigt, skal der være skabe, hylder eller lignende, hvor man kan opbevare det rene udstyr og redskaber.

Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel II, punkt 2 

8.3 Materialer til udstyr og inventar

Alt inventar og udstyr skal være lavet af materiale, som er let at gøre rent.

Hvis inventar og udstyr kommer i kontakt med fødevarer, skal det være let at vedligeholde, rengøre og i nogle tilfælde også at desinficere. Det gælder også f.eks. køleskabe, diske og hylder, hvor der kan ligge  fødevarer. Det gælder normalt også for inventar i lokaler og områder, hvor våd rengøring er nødvendig. Materialer, der kommer i kontakt med fødevarer, skal desuden overholde reglerne for fødevarekontaktmaterialer, der bl.a. sikrer, at der ikke sker skadelig afsmitning af bestanddele til fødevarerne, når materialet bruges som tiltænkt.

Velegnede materialer er glatte, ikke-absorberende og korrosionsbestandige materialer som rustfrit stål eller hård plast. Træ er normalt ikke et velegnet materiale til udstyr på nær i f.eks. møllerier. I nogle detailvirksomheder kan borde til at udrulle dej på, løse skæreplader og huggeblokke dog være af hårdt træ, som kan vedligeholdes med nedslibning.

Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel II, punkt 1, litra f)

Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel V

8.4 Udstyr til temperaturkontrol

Virksomheden skal sikre, at fødevarerne opbevares ved den korrekte temperatur, og der skal være tilstrækkelig kapacitet til at opbevare kølede, frosne eller dybfrosne fødevarer.

Virksomheden skal overvåge eller følge køle- eller frosttemperaturen, f.eks. ved hjælp af automatisk temperaturregistrering eller ved at have procedurer, der sikrer, at temperaturen kontrolleres regelmæssigt og om nødvendigt registrerer temperaturen.

For at få en retvisende temperaturmåling bør termometre være placeret på det varmeste sted i køle- eller fryseindretninger og på det koldeste sted i varmeindretninger. Termometrene bør ikke placeres ved indblæsningen af kold luft eller tæt på varmekilden.

Hygiejneforordningen, artikel 4, jf. bilag II, kapitel I, punkt 2, litra d)

8.5 Ventilation

Virksomheder, der f.eks. koger, frituresteger eller grillsteger, skal om nødvendigt have en mekanisk udsugning med emhætte og fedtfilter for at fjerne em og stegeos.

Lokalerne og hermed også de sanitære installationer skal være naturligt eller mekanisk ventilerede.

Ventilationen skal beskytte mod, at der kommer kondensvand eller mug i virksomheden. F.eks. kan kondens, der drypper ned på fødevarerne, udgøre en risiko for fødevaresikkerheden. 

Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel I, punkt 2, litra b), punkt 5 og punkt 6

8.6 Belysning

Der skal være tilstrækkelig kunstig og/eller naturlig belysning i virksomheden til, at man kan foretage kontrol eller kvalitetstjek af fødevarerne.

Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel I, punkt 7