Den 22. september satte DR fokus på, at landmænd er ivrige efter at dyrke bælgfrugter, men at danskerne ikke køber nok.
Kun 20% af danskerne vælger bælgfrugter til hverdag eller flere gange om ugen
En undersøgelse fra Epinion i 2022 viser, at danskerne prioriterer faktorer som pris, friskhed og sundhed, når de køber ind. Bælgfrugter er ikke kun gode for klimaet, men også billigere end kød og en god kilde til protein. Alligevel viser undersøgelsen, at kun 20% af danskerne vælger bælgfrugter aktivt til hver dag eller de fleste dage om ugen. Flere undersøgelser viser, at danskerne egentlig gerne vil spise sundt og klimavenligt. Men når vi står med indkøbskurven i hånden, vinder vanen over gode intentioner.
”Vi har brug for hjælp til at få flere bælgfrugter i maden. For mange er bælgfrugter ukendt land og derfor er det så vigtigt, at vi får gode smagsoplevelser, fx når vi går i kantinen eller ud at spise” udtaler Anne Pøhl, Enhedschef i Fødevarestyrelsen
Professionelle køkkener er en vigtig aktør
De professionelle køkkener er derfor en vigtig aktør, når det kommer til at introducere velsmagende måltider med bælgfrugter. De kan vise vejen og inspirere danskerne til mad med flere bælgfrugter, som smager godt.
Hvis børnehavebørn vokser op med smagen af kikærter, unge får linser i kantinen på uddannelsesinstitutionen, og bælgfrugterne bliver en naturlig del af frokostbuffeten på arbejdspladsen, så vil barrieren for at prøve kræfter med dem i køkkenet derhjemme blive mindre, fordi vi får erfaring med smagen og konsistensen.
Derfor har Fødevarestyrelsen udviklet Kostråd til Måltider, der hjælper madprofessionelle med at oversætte De officielle Kostråd til konkret planlægning og praksis i køkkenet.