Hvordan kan vi som forældre hjælpe vores børn med at få balance i de søde vaner?

Børn springer ikke slikket over, fordi det kan gå ud over deres sundhed eller give huller i tænderne at spise for meget slik. Ligesom de heller ikke spiser grøntsager, fordi det bidrager til en sund kost.

Når man som forælder skal hjælpe sit barn med at få en god balance i madvanerne, hvor der også er plads til snacks og søde sager en gang i mellem, kan følgende tre punkter hjælpe på vej:

  • Forældreansvar
  • Forældre er rollemodeller
  • Dialog om snacks og søde sager i hverdagen

Forældreansvar

Som forældre har vi ansvar for vores børn og mulighed for at skabe nogle gode rammer for den måde snacks og søde sager indgår i børnenes hverdag. I kan vælge hvilken mad, herunder de snacks og søde sager, der er tilgængelige i huset og til måltiderne, men også hvilken mad, der ikke er tilgængelig for børnene. Selvfølgelig spiser børn også mad uden for hjemmets fire vægge. Venner, familier og måske endda fremmede vil præsentere snacks og søde sager for dem. Læs mere her. (indsæt link til Udenfor hjemmet: Når du ikke bestemmer: skole, sport og søde bedsteforældre??).

Når rammerne er sat, kan man som forældre, slække på kontrollen og læne sig ind i, at børnene bestemmer hvad og hvor meget, de vil smage på og spise af det, der er tilgængeligt for dem. For børn har også brug for, at vi blander os uden om, så de oplever at vi ikke presser på og kontrollerer. At vi giver slip og giver plads. Det handler også her om at finde en fin balance – en balance mellem gode rammer, grænser og selvbestemmelse.

Grænserne bliver også aktuelle, når I skal finde balancen mellem, hvornår I siger ja og nej til snacks og søde sager i dagligdagen. Læs mere om hvordan I kan sige nej på en måde, så I signalerer, at de søde sager ikke er forbudte, men at det ikke er lige nu, børnene kan få dem. Læs mere her. (Indsæt link til Dialog om snacks og søde sager i hverdagen).

Læs mere i "Madmodige børn" (smagforlivet.dk)

Forældre er rollemodeller

Børn lærer ved at kopiere, og da vi som forældre er vigtige rollemodeller, har vi et stort ansvar. Når vores børn ser, hvad vi gør og fx ser os nå vores mål, får de selv en tro på, at de kan lykkes med det, de gør og nå deres mål.

Som rollemodeller kan forældre – men også andre børn – inspirere til sunde vaner omkring mad og måltider. Så det giver god mening at overveje hvilke vaner, vi vil give videre til vores børn – både i forhold til snacks og søde sager og i forhold til den mad, som børnene skal bruge for at vokse og udvikle sig.

Måske er der også vaner, vi ikke har lyst til at give videre?

Læs mere i "Madmodige børn" (smagforlivet.dk)

Tips fra andre familier

Vi har været meget obs på at få vores børn til at se, at man godt kan nyde et stort glas vand eller sine grøntsager, så de ikke kun kobler nydelse med slik.

Vi læser enormt meget sammen herhjemme, og jeg kan ikke spise søde sager, når jeg læser. Så gør børnene det heller ikke.

Er det i virkeligheden ikke "vores" behov, når vi giver sødt?

Dialog om søde sager i hverdagen

Find balancen mellem ja og nej – søde sager er ikke forbudte

Hvis de snacks og søde sager opleves som forbudte, vil jeres børn kunne opleve dem som mere interessante. Og måske kan det også med tiden blive opfattet som noget forkert og skamfuldt at spise snacks og søde sager, og det vil være meget uhensigtsmæssigt. Så hvordan skaber man som forælder en balance, så børn får snacks og søde sager i en passende mængde?

Prøv fx at

  • undgå at have snacks og søde sager i huset. Hvis jeres børn så spørger til søde sager, kan I lave en aftale om, hvornår man fx køber yndlingschokoladen. På den måde er de søde sager ikke nemt tilgængelige, men bliver heller ikke gjort “forbudte”. Børnene ved nu, at I fx køber chokolade i morgen, når I er på vej hjem på weekend.
  • servér for det meste næringsrige madvarer
  • servér små portioner slik og søde sager – I må gerne gøre det hyppigt, det er jer, der bestemmer, hvad der serveres og hvor meget. Hvis jeres børn spørger om mere, kan I fx sige: ”der er ikke mere nu, men du kan få en småkage igen i morgen”.

Ved at bruge denne tilgang undgår I at sætte snacks og søde sager op på en piedestal. I undgår at gøre slik og søde sager til noget forbudt og dermed noget, som børnene hungrer efter. Børnene får altså nemmere et mere neutralt forhold til slik og søde sager – det er en del af maden, bare i begrænset mængde.

Læs mere i "Madmodige børn" (smagforlivet.dk)

Læs mere