Tips til søde vaner i balance

Her finder I tips og tricks til, hvordan I kan skrue ned for snacks og søde sager til hverdag og i weekenden.
Idéerne er samlet fra andre familier og sundhedsprofessionelle – måske kan I bruge nogle af dem?

Dét, man kan se, og dét, der er nemt at gå til, er ofte dét, der bliver spist.

Prøv fx at

  • købe ind til lækre alternativer til snacks og søde sager, så de ligger klar i skabe, skuffer og på køl
  • forberede frugt og grønt i udskårne stykker, så det er nemt at tage, hvis den lille sult melder sig – fx kan skrællede gulerødder holde sig i en beholder med rent vand i køleskabet i fire dage
  • anrette fad med frugt og grønt, så det er nemt og sjovt at gå til - prøv fx at lave en regnbue i frugt
  • droppe slikskabet, så de søde sager ikke frister
  • udforske hvilke sunde snacks, dit barn gerne vil have med som ”luksus-ting” i madpakken. Lav en liste over favoritterne hjemme hos jer – bær, peberfrugt, melon, nødder, fuldkorns-grissini, edamamebønner, agurk eller noget helt andet.

Prøv fx at

  • udvælge de snacks og søde sager, I bedst kan lide, og de tidspunkter, hvor I sætter størst pris på at spise og drikke dem på
  • servere is, chips, kager og slik i små skåle eller smalle glas - så ser det ud af mere
  • købe sodavand i små flasker og servere i mindre glas
  • portionsanrette de søde sager
  • servere den halve mængde søde sager og fylde op med frugt og grønt.

Prøv fx at

  • friske vandet op med bær eller krydderurter for at give det smag
  • lave isterninger med udskåret frugt eller lave rørepinde af frisk frugt
  • drikke vandet af sjove, anderledes eller farvede glas og sætte festlige sugerør eller andet pynt i.

Prøv fx at

  • tage lidt med hjemmefra, fx er vand i en drikkedunk, lidt udskåret frugt og grønt, nødder eller et stykke brød nogle gange nok til, at man ikke lader sig friste. 

Snacks og søde sager er ofte en del af det at "hygge", men der er også mange andre muligheder for at hygge sig. Hvordan hygger I jer bedst?

Prøv fx at tale med jeres børn om, hvornår de hygger sig mest – og hvordan I kan hygge jer sammen. 

Her er nogle af de idéer, som andre familier er kommet med fra deres hverdag:

  • Idéer til udendørs hygge

Tag på legepladsen, gå eller cykl en tur, rul på rulleskøjter eller løbehjul, spil bold, tegn med kridt på vejen, tag på skovtur – eller saml sten på stranden, i skoven eller i haven og mal dem.

  • Ideer til indendørs hygge

Spil brætspil sammen, læs/hør bøger og podcasts, byg hule i stuen, leg stopdans, syng sange, tegn, mal, lav perleplader, leg ‘Jorden er giftig’, lav trylledej, lav mad sammen eller skær frugt og grønt sjovt ud. 

Når børnene ved, hvad de kan vælge mellem og hvornår – både det I serverer for dem og det, de selv kan tage – kan man som forældre, slække på kontrollen og læne sig ind i, at børnene bestemmer hvad og hvor meget, de vil smage på og spise af det.  

Prøv fx at:

  • Servere eftermiddagsmad hvor snacks og søde sager udgør en lille del af måltidet, fx frugt, grovbrød og et lille stykke chokolade.
  • Hjælpe børnene med at få måltider løbende henover dagen, så de har mulighed for at spise sig mætte i sund mad. Måske vil lysten til snacks og søde sager blive mindre?

Læs mere i "Madmodige børn" (smagforlivet.dk). Se fx:

  • kapitel 4: ”Hvilken slags mad kan dit barn nemt få fat i?” (s. 31)
  • kapitel 1: ”Slip kontrollen” (s. 11)
  • kapitel 9: ”Eksperimenter med tilberedning og serveringsform” (s. 40)
  • eller en af de andre kapitler om at støtte børn i at blive madmodige, som fremgår af den overskuelige indholdsfortegnelse s. 3.

Hvis snacks og søde sager opleves som forbudte, vil børn kunne opleve dem som mere interessante. Og måske kan det også med tiden blive opfattet som noget forkert og skamfuldt at spise snacks og søde sager. Så hvordan skaber man som forældre en balance, så børn får snacks og søde sager i en passende mængde?

Prøv fx at

  • undgå at have snacks og søde sager synligt i huset. Hvis jeres børn så spørger til søde sager, kan I lave en aftale om, hvornår man fx køber yndlingschokoladen. På den måde er de søde sager ikke lige foran næsen på dem, men bliver heller ikke gjort “forbudte”. Børnene ved nu, at I fx køber chokolade i morgen, når I er på vej hjem på weekend.
  • servere for det meste madvarer med vitaminer og mineraler, som børnene har brug for, fx frugt/grønt, mad med fuldkorn og nødder.
  • servere små portioner snacks og søde sager – man kan godt gøre det hyppigt, det er jer som forældre, der bestemmer, hvad der serveres og hvor meget. Hvis børnene spørger om mere, kan I fx sige: ”der er ikke mere nu, men du kan få en småkage igen i morgen”.

Ved at bruge denne tilgang undgår man at sætte snacks og søde sager op på en piedestal. Man undgår at gøre snacks og søde sager til noget forbudt og dermed noget, som børnene hungrer efter. Børnene får et mere neutralt forhold til snacks og søde sager – det er en del af maden, bare i begrænset mængde.

Læs mere i "Madmodige børn" (smagforlivet.dk) Se fx: 

  • kapitel 1 ”Slip kontrollen” (s. 11) 
  • en af de andre kapitler om at støtte børn i at blive madmodige, som fremgår af den overskuelige indholdsfortegnelse (s. 3.)

Børn lærer ved at kopiere, og da vi som forældre er vigtige rollemodeller, har vi mulighed for at inspirere til sunde vaner omkring mad og måltider ved selv at spise sundt. Så det giver god mening at overveje hvilke vaner, vi vil give videre til vores børn – både i forhold til snacks og søde sager og i forhold til den sunde mad, som børnene skal bruge for at vokse og udvikle sig.

Læs mere i "Madmodige børn" (smagforlivet.dk). Se fx

  • kapitel 6 Jeg spiser som min rollemodel” (s. 36)
  • en af de andre kapitler om at støtte børn i at blive madmodige, som fremgår af den overskuelige indholdsfortegnelse (s. 3).

Der følger ofte søde sager med, når vores børn er til fx fødselsdage, og nogle gange også andre steder, fx i skolen, i SFO, til sport, hos venner og hos bedsteforældre.

Det er ikke helt nemt at ændre vaner, og det kan være endnu sværere at ændre vanerne uden for hjemmet.

Gode vaner er nemmest at få sammen, så kan man hjælpe hinanden, og de voksne kan stå sammen om fælles aftaler. 

Prøv fx at

  • lave fælles aftaler i forældregruppen i skolen eller til fritidsaktiviteter, fx om mængden af snacks og søde sager til fødselsdage og afslutninger. Ofte er det befriende enkelt at have fælles regler, så undgår man også diskussionerne med børnene derhjemme.
  • lave en fødselsdagskalender i klassen, hvor flere børn slår sig sammen og holder fælles fødselsdag. Det er sjovt, opgaven kan blive mindre for den enkelte forældre, og det bliver til færre slikposer og kagemænd hen over året
  • tale med børnenes bedsteforældre om, hvornår det giver mening at få snacks og søde sager. For mange bedsteforældre er snacks og søde sager en del af at forkæle. Men det kan være at børnene ligeså gerne bare vil spille kort, snakke, have læst højt, bygge Lego eller tage på tur sammen.

Læs mere i "Madmodige børn" (smagforlivet.dk). Se fx

  • kapitel 6 Jeg spiser som min rollemodel” (s. 36)
  • en af de andre kapitler om at støtte børn i at blive madmodige, som fremgår af den overskuelige indholdsfortegnelse (s. 3).

Var det noget med lidt flere blandede tips og tricks? Så kan I her finde nogle af de tips og tricks, som andre familier har haft glæde af for at få balance i de søde vaner:

  • Skriv en indkøbsseddel, inden I handler. Det kan gøre det nemmere kun at købe det, I havde planlagt, og ikke købe ekstra snacks og søde sager, der frister i butikken.

  • Prøv at undgå at købe ind, når I er sultne – så frister snacks og søde sager ofte mindre.

  • Prøv at lægge Uno, Yatzy, spillekort eller brætspil i det skab eller den skuffe, der før var jeres sliklager. Så bliver I også mindet om, at det måske kunne være sjovt med et spil.

  • Her hos os elsker vi at bage knækbrød og spise som hyggeguf.

  • Lav en liste over, hvordan I hver især hygger jer mest og aftal, hvornår I, i den kommende uge, skal lave nogle af tingene.

  • Hyg jer med en tur på biblioteket eller på e-reolen.dk og find en god bog, som I kan læse eller høre sammen. På mange biblioteker kan man også låne brætspil.

  • Vi køber altid sodavand i de mindste størrelser, dvs. 0,25 eller 0,33 l. På den måde er det meget nemmere at styre, at der ikke bliver drukket for meget.

  • Vælg den skål I normalt serverer slik i, men læg kun halvt så meget slik i som sædvanligt. Fyld op med fx nødder og frugt.

  • Go nuts! Brug nødder som snack, gerne flere slags, fx hasselnødder, jordnødder og mandler.

  • Prøv at skære frugt ud om eftermiddagen. For mange børn (og voksne) er det sjovere at spise fx æblebåde end et helt æble.

  • Sæt bær eller vindruer et par timer i fryseren og spis dem som ’bolcher’ i stedet for slik.