Involvering af børn i samtalen om Sød Balance
Vigtige overvejelser forud for samtalen om Sød Balance handler om involvering af børnene – både i selve samtalen og i det at få balance i de søde vaner. I projekt Sød Balance arbejder vi ud fra nedenstående udgangspunkt:
- Børn i indskolingen har ikke ansvar for at tælle håndfulde – det er et forældreansvar at styre, hvor mange snacks og søde sager børn får - men børnene må gerne blive præsenteret for anbefalingen, hvis det giver mening.
- Efterhånden som børnene bliver ældre er det også en del af deres dannelse at klæde dem på til selv at overtage ansvaret, når de engang skal stå på egne ben – og det kræver bl.a. noget viden og nogle erfaringer med at få skabt balance i de søde vaner.
- For at skabe de bedste betingelser for, at børn skærer ned på snacks og søde sager, kan det være hensigtsmæssigt at give forældrene inspiration til
- at tage ansvar for tilgængelighed og
- at håndtere snacks og søde sager på en måde, så det ikke virker, som om de er forbudte eller tilbageholdte, men samtidig heller ikke er frit tilgængelige – dvs. på en måde der kan være med til at `neutralisere` snacks og søde sager og gøre dem mindre hypede.
- Fokus i samtalen med børnene er på, hvad børnene godt kan lide, alle de muligheder børnene har (alternativer til snacks og søde sager) og børnenes egne ønsker og eventuelle forslag.