Kompleksiteten i udvikling af mad- og måltidsvaner

En helhedsorienteret og forenklet begrebsramme for de mange faktorer, der på makroniveau og i det fysiske og sociale miljø kan påvirke børn og unges mad- og måltidsvaner. (Figuren er fra: Tetens et al (2018), Fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge, Videnråd for Forebyggelse, s. 26)

En helhedsorienteret og forenklet begrebsramme for de mange faktorer, der på makroniveau og i det fysiske og sociale miljø kan påvirke børn og unges mad- og måltidsvaner.
(Figuren er fra: Tetens et al (2018), Fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge, Videnråd for Forebyggelse, s. 26)

Der er mange årsager til usunde kostmønstre. Kompleksiteten er stor, og mange faktorer påvirker mad- og måltidsvanerne. I en rapporten " Fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge" bliver der sat fokus på dette. Nogle af årsagerne er vanskelige, andre nærmest umulige for den enkelte at gøre noget ved. Det kan være en fordel at have denne mad- og måltidskompleksitet med i overvejelserne i dialogen med familierne. 

Vidensråd for Forebyggelses rapport "Fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge" (Tetens et al, 2018, s. 24-26).

Figuren viser en begrebsramme, som kan bruges til at forstå, hvordan mad- og måltidsvaner kan påvirkes af mange forskellige faktorer. Begrebsrammen indeholder flere rammer, som er relevante for børn og unge, herunder de fysiske rum, som børn og unge befinder sig i. Begrebsrammen beskriver overordnet de forskellige faktorer, der kan påvirke børn og unges mad- og måltidsvaner.

Begrebsrammen indeholder både individuelle og ydre faktorer. De individuelle faktorer omfatter barnets køn, alder, præferencer, erfaring, viden, motivation, personlighed mv. Nogle af faktorerne er givet på forhånd, mens andre kan formes og påvirkes af barnets samspil med omgivelserne.

De ydre faktorer er vist i figuren som det sociale miljø, det fysiske miljø og makroniveauet (det strukturelle niveau). Børns sociale miljø handler om samspillet mellem de enkelte børn/unge og deres familier, venner og jævnaldrende, lærere, pædagoger, mv. Det fysiske miljø omhandler de rammer, hvori børns mad og måltider spises, dvs. hjemmet, dagtilbud, skolen, lokalområdet og andre steder. Figurens ”makroniveau” indeholder faktorer, som sociale normer, fødevare- og madpolitiske forhold, som ikke er nemt at gøre noget ved for det enkelte barn eller den enkelte familie.

Læs mere