TRACES: Information om portalen

TRACES er en portal, som du skal bruge ved samhandel i EU og ved import og eksport af dyr, foder, animalske biprodukter eller fødevarer fra lande uden for EU.

TRACES (nogle steder også k​​​aldet TRACES NT (New Technology)) er EU-Kommissionens online platform for sundheds- og plantesundhedscertificering. TRACES er opbygget i forskellige moduler.​​​ 

FAQ: Find svar på de mest stillede spørgsmål om TRACES

Vejledning til oprettelse i TRACES (pdf)

Vejledning til oprettelse af INTRA-certifikat til heste.pdf

Vejledning til DOCOM-dokument til heste (pdf)

Brug TRACES til indf​​ørsel, flytn​​​​ing og certifikater

TRACES anvendes, når ​​ma​​n skal:

  • Indføre animalske varer og levende dyr fra ​tredjelande
    • ​​​​Animalske varer (CHEDP)
    • Levende dyr (CHEDA)​
  • Indføre ikke-animalske varer under restriktion fra tredjelande (CHEDD)
  • Indføre økologiske varer fra tredjelande (COI)
  • Flytte dyr mellem medlemsstater (INTRA)
  • Når der kræves handelsdokument på animalske biprod​​ukter, som handles mellem EU medlemsstater (DOCOM)

Herudover kan TR​ACES anvend​​es når:

  • Tredjelande skal oprette sund​​hedscertifikater for varer og levende dyr, som skal indføres til EU (det kræver at EU har godkendt tredjelandet til dette) (EU IMPORT). I sådanne tilfælde skal man anvende kloningsmuligheden i TRACES, derved afspejles oplysningerne i sundhedscertifikatet direkte i CHED
  • Der skal oprettes eksportcertifikater i forbindelse med udførsel af varer og levende dyr (EU EXPORT)

Herudover skal TRACES også anvendes ved indførsler, hvor der kræves plantesundhedserklæringer (CHEDPP, Landbrugs- og Fiskeristyrelsen) og ved indførsler af certificeret træ (FLEGT, Naturstyrelsen).​​​​

EU-login er​​ påkrævet

For at bruge TRACES skal man have et EU-login. Et EU-login er personligt. Man kan ikke oprette et EU-login til en virksomhed. Når en virksomhed er oprettet i TRACES, skal den have tilknyttet individuelle brugere. Disse brugeres adgang er personlig.​​

Ofte stillede spørgsmål og svar

TRACES er EU-Kommissionens digitale system til sporing og kontrol af flytninger af dyr og visse produkter.

TRACES er nødvendigt, fordi det er et lovpligtigt EU-system, som giver flere fordele for myndighederne og operatørerne (ejerne).

Systemet skal bruges til at:

  • Informere myndighederne om flytninger af dyr og produkter, både inden for EU og mellem EU og tredjelande (lande uden for EU).
  • Udstede officielle dokumenter (f.eks. INTRA-certifikater, som også er kaldet dyresundhedscertifikat eller TRACES-certifikat i daglig tale), som skal ledsage dyrene eller produkterne under transporten over landegrænser.

Fordele for myndighederne:

  • Overblik over flytninger af dyr og produkter
  • Mulighed for at dokumentere kontrol af flyttede dyr og produkter, f.eks. ved ankomstkontrol eller undervejs.

Fordele for operatører (ejere)

  • En enkel måde at indtaste de nødvendige oplysninger på.
    Hvis det f.eks. bruges til at flytte en hest, så kan embedsdyrlægen gennemføre den lovpligtige kontrol før afsendelse.

Hvis du ikke har en TRACES-konto, så skal du som det aller første kontakte Fødevarestyrelsen, FØR du laver en TRACES-bruger (EU-login).

Det skyldes, at Fødevarestyrelsen skal oprette en konto til dig, som du derefter kan oprette en bruger til. Disse to skal knyttes og gyldiggøres af Fødevarestyrelsen. 

Når du ønsker at bruge TRACES, skal du udover en konto og bruger i TRACES bruge​ et EU-login. Dette gælder og​så hvis du er importør eller første modtager af økologiske varer. Relevante vejledninger fremgår af denne side.

Har du en virksomhed?

Har du en virksomhed, kan du oprette den i TRACES (tjek altid om den evt. findes i forvejen). Hvis du opretter en virksomhed, skal du være opmærksom på, at den altid skal godkendes af Fødevarestyrelsen, således at den fremgår som 'gyldig' i stedet for 'ny'. Brug altid en personlig mailadresse, også selvom du opretter på vegne af en virksomhed. Det skal altså ikke vælge en mailadresse, som fungerer som en fælles postkasse, som flere har adgang til.

Når virksomheden er oprettet, skal man tilknytte brugere til virksomheden. Ens adgang til TRACES er personlig, så hvis flere personer i virksomheden skal arbejde i TRACES, så skal de alle kobles på virksomheden som brugere.

Lad det evt. være den person, som skal være administrator i jeres virksomhed, der opretter virksomheden og/eller (hvis virksomheden allerede findes) opretter sig som bruger først.

Administratoren vil få adgang til at godkende nye brugere, som skal tilknyttes virksomheden samt have ansvaret for at slette brugere, som ikke længere skal have adgang til virksomheden i TRACES. Er man koblet på en virksomhed, kan man oprette f.eks. CHED.​​

Kontakt Fødevarestyrelsen før du opretter en konto i TRACES

Kontakt Fødevarestyrelsen på mail traces@fvst.dk

Hvis din henvendelse drejer sig om heste, kan du kontakte Kundecenteret på 72 27 69 00.

Hvis din henveldelse drejer sig om andet end heste, kan du kontakte TRACES-hotline på 72 66 18 01.

Hvis du skal flytte en hest til et andet EU-land eller til et tredjeland, skal hesten ledsages af det relevante officielle dokument for flytningen.

Oversigt over dokumenter/certifikater:

I TRACES bruges der forskellige dokumenter afhængigt af, hvor hesten skal hen:

INTRA-certifikat: 

INTRA-certifikat er også kaldet dyresundhedscertifikat eller TRACES-certifikat i daglig tale. Certifikatet bruges ved flytninger inden for EU. Det skal også bruges, hvis hesten flyttes til et tredjeland og transporteres igennem andre EU-lande på vejen til tredjelande.

EXPORT-certifikat

EXPORT-certifikat buges ved eksport til visse tredjelande.

De fleste eksportcertifikater til heste findes dog i Fødevarestyrelsens Certifikatdatabase, og de udstedes på styrelsens certifikatpapir.

Gå til Certifikatdatabasen

DOCOM-dokument

DOCOM-dokument er et personlig erklæring, som bruges i de tilfælde, hvor du flytter hest i henhold til den særlige artikel 69-undtagelse, f.eks. når din hest skal til konkurrence i Sverige, Norge eller Finland.
Læs mere om undtagelsen her: https://foedevarestyrelsen.dk/dyr/flytning-af-dyr-og-avlsmateriale/flyt-dyr-til-eu-land/flyt-heste-til-eu-land

Certifikatet eller dokumentet beskriver blandt andet hvem der er ansvarlig for flytningen af hesten (operatør), transportoplysninger og sundhedsstatus for både hesten og oprindelsesstedet.

Offentlig kontrol af embedsdyrlæge (syn)

Før certifikater kan udstedes, skal en embedsdyrlæge fra Fødevarestyrelsen lave en officiel kontrol – ofte kaldet et syn.

Embedsdyrlægen skal bruge relevante oplysninger fra operatøren, som fremgår af den baggrundserklæring, som du kan udfylde og downloade fra Fødevarestyrelsens hjemmeside:

Den udfyldte og underskrevne baggrundserklæring afleveres til embedsdyrlægen under synet.

Synet skal være foretaget inden for 48 timer, så afrejse skal ske senest 48 timer efter synet. Sker det ikke, skal der foretages nyt syn og et nyt certifikat skal udstedes

Find baggrundserklæringen her

Kun sunde og raske heste

Det er kun sunde og raske heste, der kommer fra steder uden restriktioner for smitsomme sygdomme, som må flyttes og dermed få udstedt et certifikat.

Husk hestepas

Udover certifikatet/dokumentet skal hesten altid ledsages af sit hestepas

Med meget få undtagelser skal TRACES altid bruges, når en hest krydser grænsen til eller fra Danmark – uanset årsagen til flytningen.

Du skal derfor bruge TRACES, hvis hesten skal flytte til udlandet.

Brug TRACES når hesten skal:

  • sælges
  • med på ferie
  • til bedækning
  • deltage i en konkurrence, herunder træning
  • flyttes til en ny stald
  • til dyrlægebehandling
  • transporteres igennem andre EU-lande på vej til et tredjeland

Der er én undtagelse til Slesvig Holsten i Tyskland: 

Hvis du flytter en hest til særlige hestearrangementer, f.eks. udstilling eller stævne i Slesvig Holsten i Tyskland, efter betingelserne i Dansk/Tysk Grænseaftale, skal TRACES ikke anvendes.

Læs mere om den Dansk/Tyske grænseaftale

Alle hesteejere skal uanset om de opfatter sig selv om ’privat’, ’hobby-ejer’, virksomhed, osv., vælge rollen ’erhvervsdrivende’ i TRACES.

Erhvervsdrivende burde have været oversat til ’operatør’. Operatør er den, der er ansvarlig for dyret under flytningen, f.eks. ejeren af dyret, den der står som afsender i certifikatet, den der er ansvarlige for det sted, dyret afsendes fra eller flytte til.

Når du flytter heste mellem Danmark og enten Norge eller Schweiz, skal du følge samme procedure som ved flytning mellem EU-lande – og bruge INTRA-certifikater (også kaldet dyresundhedscertifikater eller TRACES-certifikat i daglig tale).

Der er en undtagelse ved midlertidige flytninger, som du kan læse mere om her.

Norge

Selvom Norge ikke er medlem af EU, er landet medlem af EFTA (Den Europæiske Frihandelssammenslutning) og EØS (Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde). Det betyder, at flytning af heste mellem Danmark og Norge er omfattet af både norske regler og EU’s dyresundhedskrav. Derfor skal du bruge et INTRA-certifikat fra TRACES.

Undtagelse: Ved midlertidige flytninger til hestearrangementer anvendes DOCOM-dokument:

Ved midlertidige flytninger til hestearrangementer, f.eks. sportsbegivenheder, og sker flytningen i overensstemmelse med den såkaldte Artikel 69-undtagelsen, skal der anvendes et DOCOM-dokument, som også oprettes i TRACES.

Læs mere om undtagelsen her

Schweiz

Schweiz er hverken medlem af EU eller EØS, men af EFTA, hvorfor landet har indgået en række særaftaler med EU. Derfor gælder de samme regler som for EU-lande.

Det betyder, at der kræves et INTRA-certifikat ved flytninger af heste til og fra Schweiz – og det håndteres også via TRACES.

INTRA-certifikat:

Det vil som udgangspunkt være den person, der er ansvarlig for flytningen af dyret, f.eks. hesten, der udfylder INTRA-certifikatets Del I med detaljer om flytningen. Resten af certifikatets indhold kan kun embedsdyrlæger udfylde.

DOCOM-dokumentet

DOCOM-dokumentet udfyldes kun af den, der er ansvarlig for at flytte hesten, da der ikke skal en embedsdyrlæge ind over.

Er stedet hesten skal hen godkendt i TRACES?

Sådan ser du, om det sted hesten skal hen er godkendt i TRACES: 

I TRACES skal bestemmelsesstedet (det sted hesten skal hen i bestemmelseslandet) kunne søges frem under ’bestemmelsessted’ i boks I.12 i INTRA-certifikatet inde i TRACES. 

Når bestemmelsesstedet kan søges frem, betyder det, at stedet er godkendt og at du kan flytte dyret (hesten). Det er altså vigtigt at du i god tid inden flytningen sikrer, at bestemmelsesstedet fremgår som ”Godkendt/Valid” under ’modtager’ i INTRA-certifikatet i TRACES.

Er det ikke tilfældet, må du få operatøren, der har ansvaret på bestemmelsesstedet (stedet hesten flyttes til) til at kontakte myndighederne der, så stedet kan blive godkendt i TRACES.

Har du spørgsmål? 

Hvis du har udfordringer i forbindelse oprettelse af certifikater eller dokumenter i TRACES, kan du kontakte traces@fvst.dk.

Når du skal flytte en hest over grænsen, skal der bestilles tid til syn ved en embedsdyrlæge fra Fødevarestyrelsen. Tidsbestilling af syn sker udelukkende via Eksportportalen.

Du skal oprette dig med en brugerprofil i Eksportportalen, før du bestiller tid til syn første gang.

Nej, du kan ikke bruge din egen dyrlæge, da det kun er embedsdyrlæger (dyrlæger ansat i Fødevarestyrelsen), som må syne din hest og udstede certifikater til heste.

Vi anbefaler denne rækkefølge:

1. Opret dig i TRACES og lav dokumenter/certifikater
2. Opret dig med en brugerprofil i Eksportportalen
3. Bestil syn hos embedsdyrlæge i Eksportportalen

Når du bestiller tid til syn, er det smartest at gøre efter oprettelsen af certifikatet i TRACES, da man dermed kan trække data fra certifikatet ind Eksportportalen. Det gør tidsbestillingen lettere.

Obs: vi anbefaler, at du bruger samme mailadresse i Eksportportalen, som du bruger i TRACES.

Find vejledninger til eksportportalen

Gå til eksportportalen

Et INTRA-certifikat er først gyldigt når en embedsdyrlæge har underskrevet det og er som udgangspunkt gyldigt i 10 dage. Det gælder udelukkende for flytningen til bestemmelsesstedet. Man kan altså IKKE flytte hesten videre til et andet EU-land på et 10-dages certifikat. Et certifikat, der er gyldigt i 10 dage, kan heller ikke bruges til hjemturen.

Du skal derfor have udstedt et nyt certifikat af den lokale veterinære myndighed i det land hesten befinder sig i, hvis du skal flytte hesten videre til et nyt bestemmelsesland, eller som du kan bruge til turen tilbage til Danmark.

I særlige tilfælde kan registrerede heste få udstedt et certifikat med en udvidet gyldighedsperiode på 30 dage (FEI-pas med gyldig licens)

Et FEI-pas med gyldig licensgiver mulighed for at flytte hesten flere gange frem og tilbage mellem Danmark og andre EU-lande i gyldighedsperioden på op til 30 dage.

Du er berettiget til at ansøge om udvidet gyldighedsperiode i certifikatet, hvis din hest er en registreret hest. En registreret hest er en hest, der er indført i en stambog eller registreret som en konkurrence- eller væddeløbshest. Disse heste får i Danmark et bordeaux pas. Heste der ikke opfylder disse kriterier kaldes hobbyheste, de får i Danmark et grønt pas.

Derudover skal hesten også have FEI-pas med gyldig licens, som dokumenterer, at:

  • hesten er tilset af en praktiserende dyrlæge mindst to gange årligt
  • hesten er vaccineret mod hesteinfluenza
  • andre relevante sundhedsundersøgelser er lavet

Læs mere om certifikater

Du må som udgangspunkt gerne transportere din egen hest, hvis den ikke transporteres i forbindelse med økonomisk virksomhed.

Transporten er som udgangspunkt omfattet af økonomisk virksomhed, hvis:

  • der i forbindelse med transporten udveksles penge, tjenesteydelser eller varer, eller
  • transporten direkte eller indirekte medfører eller har til formål at indbringe et udbytte.

Det er altid en konkret vurdering, om din transport af dyr sker i forbindelse med økonomisk virksomhed.

Læs mere om de gældende regler for transport af heste her:

Læs mere om økonomisk virksomhed her

Læs flere eksempler på spørgsmål og svar om transport af heste

Læs mere om, hvilke krav der er ved transport af heste til andre EU lande

Når du flytter din hest fra Bornholm til et andet sted i Danmark eller omvendt, i transit gennem Sverige, betragtes dette som en flytning til et andet EU-land, hvorfor hesten skal følges af et INTRA-certifikat (også kaldet dyresundhedscertifikat eller TRACES-certifikat i daglig tale).

Du kan dog ansøge om økonomisk støtte til udstedelse af certifikatet ved flytning af dyr til Bornholm, som er i transit gennem Sverige.

Læs mere her om flytning af dyr i Danmark via Sverige

Hvis du allerede er oprettet i TRACES, men ikke til heste, kræver det ikke en ny TRACES-profil. Du skal til gengæld sørge for, at den/de rette aktivitet(er) er tilknyttet din konto.

Kontakt Kundecentret, så de kan oprette en ny aktivitet (hestehold) i din TRACES-konto. Derefter kan du gå ind og oprette den første del af certifikatet.

Kontakt Kundecenteret via mail på traces@fvst.dk eller på telefon 72 27 69 00


Læs mere

For at få en konto i TRACES, skal du som det aller første kontakte TRACES hotline på traces@fvst.dk. De skal oprette en konto til dig i TRACES, før du selv kan lave en bruger (EU-Login) og tilgå TRACES. 

Levende dyr samt animalske fødevarer, foder og animalske biprodukter, som er underlagt kravet om​​ offentlig kontrol på et grænsekontrolsted, skal forhåndsanmeldes via CHEDA og CHEDP.​

Når man forhåndsanmelder, skal man sikre sig, at man i CHED oplyser det grænsekontrolsted, hvor sendingen skal indføres og kontrollen skal foretages.​ Vær opmærksom på, at man skal vælge et grænsekontrolsted, som er godkendt til den kategori varer/dyr, man ønsker at indføre.​

Liste over ​godkendte grænsek​​ontrolsteder i EU

Liste over godkendte grænsekontrolsteder i Danmark​

Ikke-animalske varer under restriktion er underlagt kravet om offentlig kontrol på et grænsekontro​​​​lsted/kontrolsted og skal forhåndsanmeldes via CHEDD.

​Når man forhåndsanmelder, skal man sikre sig, at man i CHED oplyser det grænsekontrolsted/kontrolsted, hvor sendingen skal indføres og kontrollen skal foretages.

Vær opmærksom på at man skal vælge et grænsekontrolsted/kontrolsted, som er godkendt til den kategori varer, man ønsker at indføre.​​​​

Liste over godkendte grænsekontrolsteder/kontrolst​eder i EU

Liste over godkendte grænsekontrolsteder/kontrolsteder i Danmark

 

TRACES træningssite

EU-Kommissio​nen har udviklet et træning​​ssite, hvor man kan øve sig og blive fortrolig med systemet. Træningssitet er en kopi af selve produktionssitet. Forhåndsanmeldelser, som udarbejdes på træningssitet, kan ikke ses på p​roduktionssitet. De​ sendes ikke rigtigt af sted, så her kan man trygt øve sig uden at komme til at ødelægge noget.

Gå TR​​ACES træningssite - bemærk at der i venstre hjørne står 'Training'

Du kan her afprøve forhåndsanmeldelse til et grænsekontrolsted, vedhæfte relevante dokumente​r, p​​røve import via ​​grænsekontrolsted i andet EU land, se eksempler på afsluttet CHED mm.

​På træningssitet logger man sig ind med træningsbrugernavn og passwords, som EU-Kommissionen har stillet til rådighed. ​

Du kan logge dig på som nedenstående:​​

Funktion ​E-mail ​Password
​Borgere og virksomheder RFC02.FR@ec-traces.eu ​Welovetnt2024.0

Profiler eksisterer​ i flere versioner. ​​Det betyder, at 02 i mailadressen udskiftes med 03, 04 etc. helt op til 34. Password er det samme til alle mailadress​er.​​​

Du kan også afprøve hele forløbet fra udfyldelsen af et økologikontrolcertifikat COI til godkendelsen af ​​COI'et og første modtagers godkendelse af sendingen. For at kunne gøre det skal man logge sig ind med forskellige træningsbrugernavne og passwords, som EU-Kommissionen har stillet til rådighed:

Funktion E-mail Password
Kontrolorgan IBCB.XX@ec-traces.eu
(XX= 01,02…40)
Welovetnt2024.0
Økologisk virksomhed EOXX.FR@ec-traces.eu​
(XX= 01,02…40)
Welovetnt2024.0
​Ansvarlig for sendingen ​RFCXX.FR@ec-traces.eu 
(XX= 01,02…40)     
Welovetnt2024.0
Grænsekontrolsted BCPXX.FR@ec-traces.eu
(XX= 01,02…40)​ 
​​​Welovetnt2024.0
Kompetent Myndighed i EU ​CCAXX.FR@ec-traces.eu      
​(XX= 01,02…40)
Welovetnt2024.0
​​Kompetent Myndighed i lande udenfor EU CCA.YY@ec-traces.eu            (XX= 01,02…40) Welovetnt2024.0

Fødevarestyrelsen anvender dig​​ital signatur, når CHED og COI efter endt kontrol afsluttes. Dette betyder, at det originale CHED og COI findes i TRACES. Man har derfor kun adgang til det, hvis man selv har adgang til TRACES og ens virksomhed fremgår af CHED og/eller COI. Det er vigtigt at man, hvis man indfører varer eller levende dyr fra tredjelande, hvor der er krav om offentlig kontrol på et grænsekontrolsted sikre sig, at man har adgang til relevante CHED og/eller COI, da det kræves som dokumentation på korrekt indførsel.

Nogle af de tredjelande, som kan udstede certifikater i TRACES, har også fået godkendelse til at anvende digital signatur. Er et certifikat udstedt i TRACES med digital signatur, vil der ikke findes en original papirversion af certifikatet.

I forbindelse med INTRA-certifikater arbejder Fødevarestyrelsen på at anvende digital signatur, hvorved originale INTRA certifikater kun vil findes i TRACES.​

Digitalt underskrevne dokumenter vil i TRACES fremstå med en grøn hængelås.

For at forbedre sporbarheden af økologiske​​ produkter, der indføres fra tredjelande (lande udenfor EU, bortset fra EØS-lande), skal der udstedes og administreres økologi-kontrolattester (COI). Dette gøres via TRACES. På COI anvendes digital signatur (se evt. ovenfor).

Importører og første m​​odtagere af økologiske sendinger i EU skal være oprettet i TRACES.

Sendinger anmeldes til kontrol i TRACES, herudover skal man som importør stadig anmelde ankomst af økologiske varer via blanket på Fødevarestyrelsens hjemmeside:

Import af økologiske fødevarer - forhåndsanmeldelse

Der skal samtidig udfyldes rubrik 22 i COI, og hvis det er en sending, som skal kontrolleres af grænsekontrollen, så skal det også udfyldes med et korrekt kontrolsted.

Som importør kan man selv opstarte/initiere en kontrolattest i TRACES på de varer, man ønsker at indføre. Hvis ikke man kender alle oplysninger, som skal fremgå af kontrolattesten kan dette dog også gøres af eksportøren eller kontrolorganet i tredjelandet. Kontrolorganerne i tredjelande verificerer/udsteder/godkender herefter disse kontrolattester via TRACES.​​

For varer som er underlagt kravet om offentlig kontrol på et grænsekontrolsted, f.eks. fødevarer med animalsk indhold eller restriktionsvarer, skal man ydermere være opmærksom på, at man får koblet COI og CHEDP i TRACES. H​vis der er tale om en økologisk vare, skal man i CHED oplyse dette i rubrik I.31, og tilføje/vedhæfte det relevante COI i CHED rubrik I.9 (OBS vigtigt, at ansvarlig for fragt er den samme i både COI (rubrik 19) og CHED (rubrik 8)). Er den ansvarlige for fragt ikke den samme eller er rubrik I.19 i COI ikke udfyldt, kobles COI og CHED via funktionen "Link to COI" i CHED.​

Bemærk, at sendinger af økologisk foder med animalsk indhold, som er underlagt kravet om offentlig kontrol på et grænsekontrolsted, skal anmeldes til økologikontrol hos Fødevarestyrelsen i stedet for hos Landbrugsstyrelsen.

Du kan læse mere om indførsel af økologiske varer:

Fødevarestyrelsens vejledning om import af økologiske varer (pdf)

SKATs jurid​​iske vejledning, Økologiske varer F.A.31.23 VAB​

TRACES-portalen

OBS: Har du ikke en TRACES-konto? Så skal du kontakte Fødevarestyrelsen, ved at udfylde en blanket, FØR du laver en TRACES-bruger (EU-login).

Blanket: bestil konto

Gå til TRACES: hvis du har en konto

kontakt

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

TRACES og heste:

Kontakt Kundecenteret:

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-15

Tlf.: 72 2​​​7 69 00
traces@fvst.dk

Hvis det ikke omhandler heste:

Kontakt TRACES-hotline:

Mandag - torsdag: 8-15:30
Fredag: 8-15

Tlf. 72 66 18 01
traces@fvst.dk

OBS: Alle betragtes som erhvervsdrivende i TRACES, uanset om du opfatter dig selv som 'privat', 'amatør', 'professionel', ’hobbyejer’, 'virksomhed' osv.”.