Kommunikation om Sød Balance

Her kan I læse om forslag til, hvordan I som projektkommune i Sød Balance kan synliggøre, at I har fokus på de søde vaner i jeres kommune.

Forslagene er udarbejdet på baggrund af input fra kommuner i projekt Sød Balance. Ved nogle aktiviteter er indsat links til yderligere inspiration.

Aktivitet

Brug kommunens kommunikationsafdeling til at hjælpe med at

  • Kortlægge hvilke mulige kanaler, der er for kommunikation, fx busskure, svømmehal, idrætshal, bibliotek, læge, sundhedshuse
  • Kortlægge relevante steder hvor foldere, plakater mv kan placeres.
  • Beslutte hvornår der skal kommunikeres, fx op til udsendelse af SØD-måler + relevante tidspunkter
  • Vurdere om der kan laves små oplysningskampagner til forældrene og hjælpe med at lave dem

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Kommunens kommunikationsafdeling og projektleder samt øvrige relevante medarbejdere
  • Fødevarestyrelsen som sparringspartner (hvis relevant) 

Hvad kræver det

  • Koordinering med kommunens projektleder
  • Timer til udvikling af kommunikationen

NB. Husk projektets retningslinjer for kommunikation og kreditering.

Aktivitet

Lav lokale pressehistorier, fx når der sker noget i kommunen, eller når projektet nationalt er i pressen.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Kommunens kommunikationsafdeling og projektleder samt øvrige relevante medarbejdere
  • Fødevarestyrelsens presseafdeling som sparringspartner (hvis relevant) 

Hvad kræver det?

  • Koordinering med kommunens projektleder
  • Timer til udvikling af kommunikationen

NB. Husk projektets retningslinjer for kommunikation og kreditering.

Aktivitet

  • Brug kommunens SoMe-kanaler til at lave opslag via fx Facebook og Instagram, som med budskaber i tråd med projektets tilgang og tone-of-voice bringer viden og handlemuligheder ud til forældrene.
  • Kommunes Facebookside kan også opfordre til, at følgerne inspirerer hinanden til en hverdag med balance i de søde sager.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Kommunens kommunikationsafdeling og projektleder samt øvrige relevante medarbejdere
  • Fødevarestyrelsen som sparringspartner (hvis relevant)

Hvad kræver det?

  • Koordinering med kommunens projektleder
  • Timer til udvikling af kommunikationen og opfølgning/drift

NB. Husk projektets retningslinjer for kommunikation og kreditering.

Læs mere