Aktiviteter i skole, SFO og klub

Her kan I læse om forslag til aktiviteter, der kan gennemføres i skole, SFO og klub. Forslagene er udarbejdet på baggrund af input fra kommuner, der deltager i Sød Balance-projektet.

Ved nogle aktiviteter er indsat links til yderligere inspiration.

Aktivitet

Afhold forældremøder hvor sundhedsplejerske eller skoletandlæge evt. deltager. På mødet kan der holdes et oplæg med afsæt i film og/eller PowerPoint præsentation.

Film, der præsenter Sød Balance projektet

Sød Balance præsentation til forældre

På mødet kan forældregruppen understøttes i at få en dialog om søde vaner og hyggekultur, foreslå fx:

  • Fælles aftaler i forældregruppen, fx om mængden af søde sager til fødselsdage og arrangementer
  • Fokus på sjove måder at holde fester i klub og SFO uden at søde sager fylder for meget

Budskabet kan også indgå på andre typer af møder med forældrene, fx:

  • Intro på første skoledag
  • Før-skolestart møde i foråret
  • Åbent Hus på skolen
  • Skolebestyrelse
  • Temamøder for forældre med ekstern oplægsholder

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Skole – lærere og ledelse
  • SFO –pædagoger og leder
  • Klub – pædagoger og leder
  • Sundhedsplejen
  • Tandplejen

Hvad kræver det?

  • Timer til dem der skal planlægge og gennemføre mødet
  • Fælles forståelse og tværfagligt samarbejde
  • Oplysning/viden til dem der skal facilitere mødet
  • Opbakning fra skolens side (se vigtigheden og støtte op om indsatsen)

Inspiration

Der kan gøres brug af film og PowerPoint præsentation, der beskriver projektet samt hentes inspiration i Sød Balance-materialerne.

Se alle Sød Balance materialerne

Aktivitet

Sæt fokus på madpakkerne fx ved at:

  • Afholde et mindre madpakkeoplæg/-kursus i forbindelse med skolestart for forældre til børn, der starter i 0. klasse eller for kommende skolebørnsforældre i børnehaverne
  • Sætte fokus på madpakker i hele indskolingen på temadage, sundhedsuger eller i andre relevante sammenhænge, hvor børn og forældre kan guides
  • Bruge madpakke som emne i undervisningen, fx på tværs af fag, så der både er fokus på viden og færdigheder
  • Tage en dialog om maden i madpakkerne med forældre på fx forældremøder, og sætte fokus på hvad de oplever som den gode madpakke og hjælpe på vej til, at det også bliver en sund madpakke
  • Lave en madpakkestand ifm. fællesarrangementer, hvor man fx kan sammensætte sin egen madpakke
  • Udarbejde et materiale med udgangspunkt i familiernes forslag, så forskellige familiers bud på gode madpakker kommer med 
  • Lave et madpakkeværksted i fx SFO, klub, på temadage eller temauger i skolen – det kan være både for børn og forældre eller enten børn eller forældre. Køb ind til madpakker, evt. sammen med børnene, og lav en workshop hvor der med afsæt i ”Madpakkehånden” laves madpakker til fx dagen efter.
  • Vise forældrene visuelle illustrationer/billeder af alternative muligheder til madpakken, som ikke er søde, og del madpakkeidéer, fx deling via QR-kode
  • Tænke madpakker ind i pædagogiske aktiviteter for kommende skolebørn i børnehaven

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Voksne der kan arrangere aktiviteten, dvs. fx lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og tandplejere

Hvad kræver det?

  • Råvarer (hvis der skal laves madpakker eller vises, hvordan man kan lave en sund og indbydende madpakke)
  • Planlægning af aktiviteten – herunder køreplan for madpakkeværksted/madpakkestand
  • Stand og materialer (ved ”madpakkestand”)
  • Køkken eller andre egnede faciliteter til at gennemføre madpakkeværksted/-kursus
  • Timer til dem der skal gennemføre aktiviteten
  • Evt. oplæg om madpakker

Inspiration

Madpakkehånden: hjælp til madpakken

Madpakkehånden og folderen ”Gi madpakken en hånd – godt for sundhed og klima”

Find inspiration til alternativer til snacks og søde sager - måske nogle der kan bruges i madpakken i stedet for fx myslibaren.

Der kan erfaringsudveksles med kommuner, der på forskellig vis har arbejdet med madpakker. Både som værksteder, på forældremøder eller i undervisningen.

Aktivitet

Arranger en dag for både børn og forældre, hvor de arbejder med Sød Balance. På dagen kan der både være fokus på at give information til forældre/børn og få input fra forældre/børn, så der bliver erfaringsudvekslet med gode idéer.

Udvælg en eller flere årgange eller lav arrangementet for hele indskolingen.

Workshop for forældre

Sundhedsplejersker kan facilitere workshoppen med hjælp fra lærere og pædagoger og evt. tandplejere.

Indhold
  • Præsentation af materialer og aktiviteter, herunder fx afprøvning af Sød-måler
  • Find Sød-måleren
  • Dialog samt refleksioner og idéer fra forældre (Hvad bliver jeg overrasket over, Hvilke gode idéer kan jeg give videre til andre familier omkring søde vaner, madpakker, traditioner i skole, SFO og fritidsliv, og hvordan vi støtter op om gode søde vaner som hhv. forældre og skole).

Workshop for børn

Børnene kan fx sættes sammen i grupper i værksteder, der arbejder med gode alternativer til snacks og søde sager. Her er der mulighed for at sætte fokus på, at aktivere børnenes sanser og på, hvad børnene kan lide. Brug fx opgaven om at smage på et æble/en yndlingsfrugt med alle sanserne (find opgaven i hæftet med Sød Balance børneopgaver).

Hæfte/indstik med børneopgaver

Eller brug opgaverne med ”dip og dyppere” eller vand med spændende smag – opskrifterne kan findes i undervisningsmaterialet ”Fra kostråd til madkultur” under gruppe 1-6.

Fra kostråd til madkultur - undervisningsmateriale

Fælles afslutning

Slut dagen af med at samle børn og forældre omkring de snacks børnene har lavet.

Overvej om der skal være et ”trækplaster” – et underholdende indslag eller andet, der kan sætte budskaberne i perspektiv på en sjov måde og runde dagen fælles af.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Voksne der kan arrangere og gennemføre aktiviteten, dvs. sundhedsplejersker som facilitatorer assisteret af lærere, pædagoger og tandplejere. 

Hvad kræver det?

  • Planlægning af aktiviteten
  • Gøre Sød Balance materialer tilgængelige (evt. tryk af folder)
  • Overvejelser omkring forplejning
  • Timer til dem der skal planlægge og gennemføre aktiviteten 

Inspiration

Der kan hentes inspiration i:

Sød Balance-materialerne

Inspiration til ”Dip & dyppere” og idéer til vand med smag (gruppe 6):

Gruppe 1 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 2 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 3 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 4 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 5 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 6 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Aktivitet

  • Afhold fx en årlig temauge/-dag med fokus på sundhed og lad gode alternativer til søde sager indgå som ét af emnerne i løbet af ugen/dagen.
  • Temaugen/-dagen kan ende med, at forældrene inviteres og præsenteres for børnenes arbejde med de gode alternativer.
  • I temaugen/dagen kan tandplejen også blive synlig, og der kan være en henvisning/opfordring til forældrene om at udfylde Sød-måleren.
  • Derudover kan der fx være aktiviteter som en madpakkestand/-værksted, hvor man sammensætter sin egen madpakke, og sjovt teater/sjove fortællinger med fokus på sunde tænder i kombination med oplysning om mad og måltider.
  • Infoskærme kan bruges til info og visuelle elementer, og læring kan understøttes fx igennem spil og arbejde med collager og andre kreative processer.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og tandplejere. 

Hvad kræver det?

  • Timer til planlægning og gennemførsel af aktiviteten
  • Sød Balance-materialer (tilgængelige)
  • Faciliteter der understøtter aktiviteterne og evt. råvarer

Inspiration

Der kan hentes inspiration i
Sød Balance-materialerne

Inspiration til undervisningsmateriale  - se fx under
Sød Balance i skolens undervisning , evt. med deltagelse af sundhedsplejerske og/eller tandplejer

Aktivitet

Brug Skolernes Motionsdag (fredag i uge 41) til at sende børnene godt af sted på efterårsferie med sjove bevægelsesaktiviteter og suppler dagen med Sød Balance-aktiviteter.

Aktiviteterne kan bruges før eller efter bevægelsesaktiviteterne eller måske sideløbende alt efter, hvordan motionsdagen planlægges.

Forslag til Sød Balance-aktiviteter

Løs udfordringer og opgaver

Giv inspiration til lækre snacks - som er gode alternativer til søde sager

  • Hjælp børnene med gode idéer til, hvad der kan spises som snacks/mellemmåltider ved både at tale om det, samt se og smage på konkrete eksempler:
  • Lav fx en brainstorm med børnene om, hvad de godt kan lide at spise som snacks. Tag en snak med børnene om, at både kroppen og hovedet har brug for mad til at udvikle sig, og det er vigtigt at maven bliver fyldt op med god og sund mad for, at man kan vokse og har overskud til at lege, lære og være glad.
  • Hvis I har mulighed for at bestille forskelligt frugt og grønt hjem, som børnene kan vælge i mellem, vil det være en god og nem måde at gøre det konkret og mere sanseligt, hvad det er I taler om.
  • Hvis I har midler eller evt. lokale fødevarebutikker, som vil sponsorere, kan I også give børnene fx nogle grovboller eller fuldkornsknækbrød/-stænger, der kan supplere de grønne snacks.
  • Opskrifter og inspiration til alternativer til snack og søde sager

Skab et snack-/madpakkeværksted

  • Hvis I har mulighed for det, kan I bruge skolekøkkenet til at lave nemme småretter med børnene, så de på sanseligvis får inspiration til alternativer til snacks og søde sager til såvel hverdags- og feriehygge . I kan finde inspiration i det digitale Sød Balancer univers (se link under inspiration), og I kan også lave fx forskellige ”dip & dyppere” eller vand med spændende smag – opskrifterne kan findes i undervisningsmaterialet ”Fra kostråd til Madkultur” under gruppe 1-6 (link under inspiration)
  • I kan også lave et madpakkeværksted, hvor børnene laver deres egen madpakke – hvis ikke det kan nås på motionsdagen, kan det laves som en aktivitet dagen før. Så er der god energi til frokost, når børnene har været ude og give den gas med bevægelse hele formiddagen.
  • Læs om madpakker og madpakkeværksted 

Inspirer forældrene til gode søde vaner

Giv forældrene Sød Balance-folderen og send information ud fx på AULA om Sød Balance-indsatsen hos jer.

Aula opslag om Sød Balance

Sød Balance folder - sammen om sunde vaner

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Voksne der er sammen med børnene på motionsdagen, fx Lærere, pædagoger og sundhedsplejersker, evt. tandplejere

Hvad kræver det?

  • Timer til planlægning og gennemførsel af aktiviteten
  • Evt. råvarer og faciliteter til snacks og madpakkeværksted

Inspiration

Skolernes Motionsdag (skoleidraet.dk)

Sød Balance folder - sammen om sunde vaner

Hæfte med børneopgaver 

Sød Balance-quizzen

Find inspiration til gode alternativer til snacks og søde sager

Inspiration til ”Dip & dyppere” – her er også små videoer med unge, der prøver at lave nemme snacks og idéer til vand med smag (gruppe 6):

Gruppe 1 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 2 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 3 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 4 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 5 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Gruppe 6 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Aktivitet

  • Brug anledninger hvor børn og evt. forældre kommer til tandeftersyn og /sundhedssamtaler – udover den obligatoriske i 0. klasse. Brug det til at give inspiration til gode søde vaner i balance og følg evt. op på tidligere besøg og samtale om emnet. Fokus kan være på de gode alternativer til snacks og søde sager og den gode balance i den mad man spiser og drikker.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Sundhedsplejersker og tandplejere

Hvad kræver det?

  •  At sundhedsplejersker og tandplejere er klædt på til at tage snakken om de søde sager og kan henvise til Sød Balance-materialerne.

Inspiration

Der kan hentes inspiration i

Sød Balance-materialerne

Aktivitet

Integrer Sød Balance som tema i undervisningen fx som del af faste forløb i fx dansk eller natur og teknologi.

Det kan både være med

  • praktiske opgaver (madlavning/forsøg)
  • viden omkring emnet (fakta)
  • sjove udfordringer, der overrasker børnenes forforståelse og vækker deres sanser.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Lærere, evt. skolepædagoger, sundhedsplejersker og tandplejere. 

Hvad kræver det?

  • Timer til at lærerene, og evt. sundhedsplejerske og tandplejere, kan forberede og gennemføre undervisningen
  • Sød Balance-materialer
  • Faciliteter der understøtter aktiviteterne

Inspiration

Find inspiration i Sød Balance materialerne: 

Oversigt over alle Sød Balance materialer brug fx. 

Sød balance quizzen til børn

Hæfte med børneopgaver

Find inspiration i undervisningsmaterialet ”Fra Kostråd til madkultur” som Fødevarestyrelsen har udviklet i samarbejde med Madkulturen og Gyldendal. Forløbet henvender sig til Madkundskab i 5.-6- klasse. Der er bl.a. opgaver og film, der handler om kostrådet ´Spis mindre af det søde salte og fede´

Undervisningsmaterialet "Fra Kostråd til madkultur"

Gruppe 6 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Find desuden inspiration på styrkmaddannelse.dk i hæfterne:

Hæfte 1: Maddannelse i skolen – et inspirationsmateriale (Damsgaard & Rehhoff Auning, 2020)

Hæfte 2: Maddannelse i pædagogik og didaktik – et inspirationsmateriale (Damsgaard, Rehhoff Auning & Ruge, 2020)

Og på emu.dk, fx:

Vi smager med sundhedsplejersken Case fra Aalborg kommune hvor sundhedsplejersken sætter fokus på blandt andet smag, mad og måltider i forløbet ”At have det godt”. Forløbet er til indskolingen, og sundhedsplejersken samarbejder med lærere og pædagoger om at tilrettelægge forløbet.

Sundhed, mad og mellemmåltider. Forløb til indskolingen om mellemmåltider og sundhed. I forløbet skal eleverne blandt andet lave grønsagsfigurer, der kan spises til et fælles mellemmåltid i klassen. 

 

Aktivitet

Lav principper og handleplaner, der gør det let at spise færre snacks og søde sager i skole, SFO og klub. Med samarbejde, ansvar og fælles mål kan der blive en fælles retning for arbejdet og et ejerskab for den måltidskultur, I ønsker at skabe. Ved at lave principper og handleplaner kan skoler, SFO og klub også bedre bidrage til, at visionerne i den overordnede kommunale sundhedspolitik eller mad- og måltidspolitik får effekt i børnenes hverdag.

Hvis kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at der kan tilbydes madordning i skolen, skal skolebestyrelsen træffe beslutning om, hvorvidt der skal oprettes en madordning på skolen, herunder SFO´en. Hvis det besluttes, at der skal være en madordning, skal skolebestyrelsen fastsætte principper for den, inden for de rammer kommunalbestyrelsen har fastsat. Madordninger kan alene være et tilbud til forældrene (jf. Folkeskoleloven  §44, stk. 9).

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Skolebestyrelse, ledelse og medarbejdere i skole, SFO og klub

Hvad kræver det?

Find hjælp og inspiration til at lave principper og handleplaner på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Inspiration til at fremme det gode måltid i skolen og fritidsordningen

Samt hos Skole og forældre – se under Inspiration

Inspiration

På Skole og Forældres hjemmeside er der en guide til at fastlægge principper, så de udtrykker mål og værdier for skolen, har opbakning fra alle parter og fungerer i praksis:

Hæfte 4: Principper til styring af skolen | Skole og Forældre (skole-foraeldre.dk)

Derudover har Skole og Forældre en række redskaber til at udarbejde og følge op på principperne

Principper | Skole og Forældre (skole-foraeldre.dk)

Find desuden inspiration til udvikling af en lokal politik for maddannelse, måltider og sundhed på

Hæfte 4:  Maddannelse, måltider og sundhed i organisation og profession | Styrkmaddannelse.dk 

Aktivitet

  • Lav inspirerende aktiviteter med børnene med fokus på sund og sjov mad, man kan hygge sig med.
  • Brug køkkenet, bålpladsen eller naturen til at sætte fokus på de mange muligheder – lad børnene smage, dufte, føle, høre og se, hvad nye retter og råvarer kan.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Pædagoger

Hvad kræver det?

  • Timer til planlægning og gennemførsel af aktiviteten
  • Råvarer og faciliteter til madaktiviteter

Inspiration

Find inspiration i Sød Balance hæfte med børneopgaver

Find inspiration til gode alternativer til snacks og søde sager

Find inspiration på Rådet for sund mads hjemmeside eller hos Rådets medlemmer.

Rådet for sund mad

Læs mere