Aktiviteter i skole, SFO og klub

Her kan I læse om forslag til aktiviteter, der kan gennemføres i skole, SFO og klub. Forslagene er udarbejdet på baggrund af input fra kommuner, der deltager i Sød Balance-projektet.

Ved nogle aktiviteter er indsat links til yderligere inspiration.

Aktivitet

Afhold forældremøder hvor sundhedsplejerske eller skoletandlæge evt. deltager. På mødet kan der holdes et oplæg med afsæt i film og/eller PowerPoint præsentation.

På mødet kan forældregruppen understøttes i at få en dialog om søde vaner og hyggekultur, foreslå fx:

  • Fælles aftaler i forældregruppen, fx om mængden af søde sager til fødselsdage og arrangementer
  • Fokus på sjove måder at holde fester i klub og SFO uden at søde sager fylder for meget

Budskabet kan også indgå på andre typer af møder med forældrene, fx:

  • Intro på første skoledag
  • Før-skolestart møde i foråret
  • Åbent Hus på skolen
  • Skolebestyrelse
  • Temamøder for forældre med ekstern oplægsholder

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Skole – lærere og ledelse
  • SFO –pædagoger og leder
  • Klub – pædagoger og leder
  • Sundhedsplejen
  • Tandplejen

Hvad kræver det?

  • Timer til dem der skal planlægge og gennemføre mødet
  • Fælles forståelse og tværfagligt samarbejde
  • Oplysning/viden til dem der skal facilitere mødet
  • Opbakning fra skolens side (se vigtigheden og støtte op om indsatsen)

Inspiration

Der kan gøres brug af film og PowerPoint præsentation, der beskriver projektet samt hentes inspiration i SØD BALANCE-materialerne.

Aktivitet

Sæt fokus på madpakkerne fx ved at:

  • Afholde et mindre madpakkeoplæg/-kursus i forbindelse med skolestart for forældre til børn, der starter i 0. klasse eller for kommende skolebørnsforældre i børnehaverne
  • Sætte fokus på madpakker i hele indskolingen på temadage, sundhedsuger eller i andre relevante sammenhænge, hvor børn og forældre kan guides
  • Bruge madpakke som emne i undervisningen, fx på tværs af fag, så der både er fokus på viden og færdigheder
  • Tage en dialog om maden i madpakkerne med forældre på fx forældremøder, og sætte fokus på hvad de oplever som den gode madpakke og hjælpe på vej til, at det også bliver en sund madpakke
  • Lave en madpakkestand ifm. fællesarrangementer, hvor man fx kan sammensætte sin egen madpakke
  • Udarbejde et materiale med udgangspunkt i familiernes forslag, så forskellige familiers bud på gode madpakker kommer med 
  • Lave et madpakkeværksted i fx SFO, klub, på temadage eller temauger i skolen – det kan være både for børn og forældre eller enten børn eller forældre. Køb ind til madpakker, evt. sammen med børnene, og lav en workshop hvor der med afsæt i ”Madpakkehånden” laves madpakker til fx dagen efter.
  • Vise forældrene visuelle illustrationer/billeder af alternative muligheder til madpakken, som ikke er søde, og del madpakkeidéer, fx deling via QR-kode
  • Tænke madpakker ind i pædagogiske aktiviteter for kommende skolebørn i børnehaven

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Voksne der kan arrangere aktiviteten, dvs. fx lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og tandplejere

Hvad kræver det?

  • Råvarer (hvis der skal laves madpakker eller vises hvordan man kan lave en sund og indbydende madpakke)
  • Planlægning af aktiviteten – herunder køreplan for madpakkeværksted/madpakkestand
  • Stand og materialer (ved ”madpakkestand”)
  • Køkken eller andre egnede faciliteter til at gennemføre madpakkeværksted/-kursus
  • Timer til dem der skal gennemføre aktiviteten
  • Evt. oplæg om madpakkeoplæg

Inspiration

Madpakkehånden og folderen ”Gi madpakken en hånd – godt for sundhed og klima”

Madpakkehånden: hjælp til madpakken - Fødevarestyrelsen (foedevarestyrelsen.dk)

 

Find inspiration til gode alternativer til snacks og søde sager, der kan bruges i madpakken:

(link til alternativer til snacks og søde sager)

 

Der kan erfaringsudveksles med kommuner, der på forskellig vis har arbejdet med madpakker.

Både som værksteder, på forældremøder eller i undervisningen.

Aktivitet

Arranger en dag for både børn og forældre, hvor de arbejder med SØD BALANCE. På dagen kan der både være fokus på at give information til forældre/børn og få input fra forældre/børn, så der bliver erfaringsudvekslet med gode idéer.

Udvælg en eller flere årgange eller lav arrangementet for hele indskolingen.

Workshop for forældre

Sundhedsplejersker kan facilitere workshoppen med hjælp fra lærere og pædagoger og evt. tandplejere.

Indhold

  • Præsentation af materialer og aktiviteter, herunder fx afprøvning af SØD-måler
  • Dialog samt refleksioner og idéer fra forældre (Hvad bliver jeg overrasket over, Hvilke gode idéer kan jeg give videre til andre familier omkring søde vaner, madpakker, traditioner i skole, SFO og fritidsliv, og hvordan vi støtter op om gode søde vaner som hhv. forældre og skole).

Workshop for børn

Børnene kan fx sættes sammen i grupper i værksteder, der arbejder med gode alternativer til søde sager. Her er der mulighed for at sætte fokus på, at aktivere børnenes sanser og på, hvad børnene kan lide. Brug fx opgaven om at smage på et æble/en yndlingsfrugt med alle sanserne (find opgaven i hæftet med SØD BALANCE børneopgaver). (se link under inspiration)

Eller brug opgaverne med ”dip og dyppere” eller vand med spændende smag – opskrifterne kan findes i undervisningsmaterialet ”Fra kostråd til Madkultur” under gruppe 1-6. (se link under inspiration)

Fælles afslutning

Slut dagen af med at samle børn og forældre omkring de snacks børnene har lavet.

Overvej om der skal være et ”trækplaster” – et underholdende indslag eller andet, der kan sætte budskaberne i perspektiv på en sjov måde og runde dagen fælles af.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Voksne der kan arrangere og gennemføre aktiviteten, dvs. sundhedsplejersker som facilitatorer assisteret af lærere, pædagoger og tandplejere. 

Hvad kræver det?

  • Planlægning af aktiviteten
  • Gøre SØD BALANCE materialer tilgængelige (evt. tryk af folder)
  • Overvejelser omkring forplejning
  • Timer til dem der skal planlægge og gennemføre aktiviteten 

Inspiration

Der kan hentes inspiration i SØD BALANCE-materialerne samt gøres brug af film og PowerPoint præsentation, der beskriver projektet.

Find børneopgaver her (indsæt link)

Og alternativer til snacks og søde sager her (indsæt link)

 

Inspiration til ”Dip & dyppere” og idéer til vand med smag (gruppe 6):

Gruppe 1 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 2 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 3 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 4 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 5 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 6 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Aktivitet

  • Afhold fx en årlig temauge/-dag med fokus på sundhed og lad gode alternativer til søde sager indgå som ét af emnerne i løbet af ugen/dagen.
  • Temaugen/-dagen kan ende med, at forældrene inviteres og præsenteres for børnenes arbejde med de gode alternativer.
  • I temaugen/dagen kan tandplejen også blive synlig, og der kan være en henvisning/opfordring til forældrene om at udfylde SØD-måleren.
  • Derudover kan der fx være aktiviteter som en madpakkestand/-værksted, hvor man sammensætter sin egen madpakke, og sjovt teater/sjove fortællinger med fokus på sunde tænder i kombination med oplysning om mad og måltider.
  • Infoskærme kan bruges til info og visuelle elementer, og læring kan understøttes fx igennem spil og arbejde med collager og andre kreative processer.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og tandplejere. 

Hvad kræver det?

  • Timer til planlægning og gennemførsel af aktiviteten
  • SØD BALANCE materialer (tilgængelige)
  • Faciliteter der understøtter aktiviteterne og evt. råvarer

Inspiration

Der kan hentes inspiration i SØD BALANCE-materialerne

Inspiration til undervisningsmateriale følger, se fx under ”Integreret i almindelig undervisning”

Aktivitet

Brug Skolernes Motionsdag (fredag i uge 41) til at sende børnene godt af sted på efterårsferie med sjove bevægelsesaktiviteter og suppler dagen med SØD BALANCE-aktiviteter.

Aktiviteterne kan bruges før eller efter bevægelsesaktiviteterne eller måske sideløbende alt efter, hvordan motionsdagen planlægges.

Forslag til SØD BALANCE-aktiviteter

  • Lav en quizleg
  • Prøv SØD BALANCE-quizzen til børn (link)
  • Find en god præmie – fx frisk og lækkert frugt og grønt

Løs udfordringer og opgaver

  • Lad børnene løse SØD BALANCE børneopgaverne (link under inspiration) – enten som en rolig start på dagen eller som et pusterum efter bevægelsesaktiviteterne.
  • Hvis ikke I kan nå at lave det i skolen, kan børnene få opgaverne med hjem sammen med forældre-folderen til deres forældre.

Giv inspiration til lækre snacks - som er gode alternativer til søde sager

  • Hjælp børnene med gode idéer til, hvad der kan spises som snacks/mellemmåltider ved både at tale om det, samt se og smage på konkrete eksempler:
  • Lav fx en brainstorm med børnene om, hvad de godt kan lide at spise som snacks. Tag en snak med børnene om, at både kroppen og hovedet har brug for mad til at udvikle sig, og det er vigtigt at maven bliver fyldt op med god og sund mad for, at man kan vokse og har overskud til at lege, lære og være glad.
  • Hvis I har mulighed for at bestille forskelligt frugt og grønt hjem, som børnene kan vælge i mellem, vil det være en god og nem måde at gøre det konkret og mere sanseligt, hvad det er I taler om.
  • Hvis I har midler eller evt. lokale fødevarebutikker, som vil sponsorere, kan I også give børnene fx nogle grovboller eller fuldkornsknækbrød/-stænger, der kan supplere de grønne snacks.

Skab et snack-/madpakkeværksted

  • Hvis I har mulighed for det, kan I bruge skolekøkkenet til at lave nemme snacks med børnene, så de på sanseligvis får inspiration til snacks til såvel hverdags- og feriehygge – snacks der kan være gode alternativer til søde sager. I kan finde inspiration i det digitale SØD BALANCE univers (se link under inspiration), og I kan også lave fx forskellige ”dip & dyppere” eller vand med spændende smag – opskrifterne kan findes i undervisningsmaterialet ”Fra kostråd til Madkultur” under gruppe 1-6 (link under inspiration)
  • I kan også lave et madpakkeværksted, hvor børnene laver deres egen madpakke – hvis ikke det kan nås på motionsdagen, kan det laves som en aktivitet dagen før. Se under `Madpakker` - `Madpakkeværksted` (link).
  • Så er der god energi til frokost, når børnene har været ude og give den gas med bevægelse hele formiddagen.

Inspirer forældrene til gode søde vaner

Giv forældrene SØD BALANCE-folderen og send information ud fx på AULA om SØD BALANCE-indsatsen hos jer.


Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Voksne der er sammen med børnene på motionsdagen, fx Lærere, pædagoger og sundhedsplejersker, evt. tandplejere

Hvad kræver det?

  • Timer til planlægning og gennemførsel af aktiviteten
  • Evt. råvarer og faciliteter til snacks og madpakkeværksted

Inspiration

Skolernes Motionsdag (skoleidraet.dk)

 

Find forældrefolder og børneopgaver her: (indsæt link)

 

Link til SØD BALANCE-quizen kommer snart

 

Find inspiration til gode alternativer til snacks og søde sager her:

(link til alternativer til snacks og søde sager)

 

Inspiration til ”Dip & dyppere” – her er også små videoer med unge, der prøver at lave nemme snacks og idéer til vand med smag (gruppe 6):

Gruppe 1 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 2 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 3 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 4 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 5 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Gruppe 6 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

 

Aktivitet

Hjælp forældre og andre voksne omkring børnene (fx bedsteforældre, pædagoger osv.) med information om søde sager samt inspiration til gode vaner omkring søde sager i både hverdag og weekend.

Gør fx opmærksom på podcast og små film, som er nemt tilgængelige for forældre/voksne omkring børnene – send beskeder via AULA, gennem sundhedsplejersken, tandplejen, på møder med forældrene eller evt. SoMe.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Sundhedsplejersker, lærere, pædagoger og tandplejere  

Hvad kræver det?

  • Udsendelse af brev, opslag på relevante sociale medier eller information via samtaler med forældrene

Inspiration

Inspiration under opdatering

Aktivitet

  • Brug anledninger hvor børn og evt. forældre kommer til tandeftersyn/sundhedssamtaler – udover den obligatoriske i 0. klasse – til at give dem inspiration til gode søde vaner og følg evt. op på tidligere besøg og samtale om emnet (fokus på de gode alternativer til søde sager og den gode balance i den mad man spiser og drikker).
     
    Integreret i almindelig undervisning, evt. med deltagelse af sundhedsplejerske og tandplejer
  • Integrer SØD BALANCE som tema i undervisningen fx som del af faste forløb i fx dansk eller natur og teknologi. Det kan både være med praktiske opgaver (madlavning/forsøg), viden omkring emnet (fakta) og sjove udfordringer, der overrasker børnenes forforståelse og vækker deres sanser.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Sundhedsplejersker og tandplejere

Hvad kræver det?

  •  At sundhedsplejersker og tandplejere er klædt på til at tage snakken om de søde sager og kan henvise til SØD BALANCE-materialerne.

Inspiration

Der kan hentes inspiration i Sød Balance-materialerne

Aktivitet

Integrer SØD BALANCE som tema i undervisningen fx som del af faste forløb i fx dansk eller natur og teknologi.

Det kan både være med praktiske opgaver (madlavning/forsøg), viden omkring emnet (fakta) og sjove udfordringer, der overrasker børnenes forforståelse og vækker deres sanser.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Lærere, evt. skolepædagoger, sundhedsplejersker og tandplejere. 

Hvad kræver det?

  •  Timer til at lærerne kan forberede og gennemføre undervisningen
  • Tilgængelige SØD BALANCE-materialer
  • Faciliteter der understøtter aktiviteterne

Inspiration

Find inspiration i undervisningsmaterialet ”Fra Kostråd til madkultur” som Fødevarestyrelsen har udviklet i samarbejde med Madkulturen og Gyldendal. Forløbet henvender sig til Madkundskab i 5.-6- klasse, men der kan hentes inspiration i film og opgaver, som kan målrettes til indskolingen.

Opgave og film, der handler om kostrådet Spis mindre af det søde salt og fede

Gruppe 6 | Madkundskab 5-8 | Gyldendals fagportaler

Aktivitet

Lav principper og handleplaner, der gør det let at spise mindre snacks og søde sager i skole, SFO og klub. Med samarbejde, ansvar og fælles mål kan der blive en fælles retning for arbejdet og et ejerskab for den måltidskultur, I ønsker at skabe. Ved at lave principper og handleplaner kan skoler, SFO og klub også bedre bidrage til, at visionerne i den overordnede kommunale sundhedspolitik eller mad- og måltidspolitik får effekt i børnenes hverdag.

 

Hvis kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at der kan tilbydes madordning i skolen, skal skolebestyrelsen træffe beslutning om, hvorvidt der skal oprettes en madordning på skolen, herunder SFO´en. Hvis det besluttes, at der skal være en madordning, skal skolebestyrelsen fastsætte principper for den inden for de rammer kommunalbestyrelsen har fastsat. Madordninger kan alene være et tilbud til forældrene (jf.  Folkeskoleloven  §44, stk. 9).

 

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  • Skolebestyrelse, ledelse og medarbejdere i skole, SFO og klub

 

Hvad kræver det?

 

Find hjælp og inspiration til at lave principper og handleplaner på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Inspiration til at fremme det gode måltid i skolen og fritidsordningen

Samt hos Skole og forældre – se under Inspiration

 

Inspiration

På Skole og Forældres hjemmeside er der en guide til at fastlægge principper, så de udtrykker mål og værdier for skolen, har opbakning fra alle parter og fungerer i praksis:

Hæfte 4: Principper til styring af skolen | Skole og Forældre (skole-foraeldre.dk)

Derudover har Skole og Forældre en række redskaber til at udarbejde og følge op på principperne

Principper | Skole og Forældre (skole-foraeldre.dk)

 

Aktivitet

  • Lav inspirerende aktiviteter med børnene med fokus på sund og sjov mad, man kan hygge sig med.
  • Brug køkkenet, bålpladsen eller naturen til at sætte fokus på de mange muligheder – lad børnene smage, dufte, føle, høre og se, hvad nye retter og råvarer kan.

Hvad skal der til for, at aktiviteten kan gennemføres? 

Hvem?

  •  Pædagoger

Hvad kræver det?

  • Timer til planlægning og gennemførsel af aktiviteten
  • Råvarer og faciliteter til madaktiviteter

Inspiration

Find inspiration til hurtige snacks i SØD BALANCE-børneopgavefolderen (link)

 

Find inspiration til gode alternativer til snacks og søde sager her:

(link til søde alternativer)

 

Find inspiration på Rådet for sund mads hjemmeside eller hos Rådets medlemmer.

 

Læs mere