Anbefalinger til fysisk aktivitet

Det er vigtigt, at børn bruger deres krop gennem hele opvæksten. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn og unge er fysisk aktive med moderat eller høj intensitet mindst en time om dagen.

Moderat intensitet er fysisk aktivitet, hvor man bliver lettere forpustet, og hvor man kan tale med andre imens. Høj intensitet er fysisk aktivitet, hvor man føler sig forpustet og har svært ved at føre en samtale.

Sundhedsstyrelsen påpeger, at fysisk aktivitet ikke behøver være anstrengende for, at man kan opnå sundhedsmæssige fordele. Aktiviteten skal ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Både fysisk aktivitet i skolen, SFO, klub og fritiden tæller med i anbefalingen.

Anbefalinger for fysisk aktivitet og stillesiddende tid for 5-17-årige
  • Vær fysisk aktiv mindst 60 minutter hver dag

  • Den fysiske aktivitet skal være med moderat intensitet, så børnene bliver let forpustede.

    • Mindst tre gange om ugen skal det være med høj intensitet, så børnene bliver forpustede. Men selv lidt fysisk aktivitet spredt ud over ugen er bedre end ingen fysisk aktivitet.

    • Det er vigtigt, at der er variation i den måde børnene bevæger sig på. Det giver mulighed for, at de lærer at bevæge sig på forskellige måder.

  • Styrk musklerne mindst 3 gange om ugen

    • Fysisk aktivitet, som styrker musklerne, giver også stærkere knogler og er vigtig for kroppens udvikling.

    • For de yngste børn kan aktiviteterne være lege, hvor der indgår løb, hop, spring og kast. For de ældre børn kan det være øvelser, der styrker de store muskelgrupper (ben, baller, mave, ryg og arme). Det kan både være med brug af kroppens egen vægt eller med lettere vægte. Aktiviteterne, der styrker musklerne, kan være en del af de 60 minutters daglige fysiske aktivitet.

  • Begræns stillesiddende tid og skab variation mellem den tid børn og unge sidder stille og er aktive.

    • Den tid, børn og unge bruger på at sidde stille, går fra den tid, det er muligt for dem at være fysisk aktive. De har dog behov for pauser, hvor kroppen er i ro, ligesom stillesiddende aktiviteter kan være nødvendige fx i skolen.

    • Men meget tid, hvor børn og unge sidder stille, fx foran TV eller anden skærm, kan påvirke deres trivsel og sundhed negativt. Det er derfor vigtigt, at der i løbet af dagen skabes variation mellem den tid, børn og unge sidder stille, og den tid, de er fysisk aktive.

Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside om anbefalinger til fysisk aktivitet og stillesiddende tid for børn og unge i aldersgruppen 5-17 år.

Spørg ind til

  • Går barnet til sport?
  • Går/cykler barnet i skole og til fritidsaktiviteter m.m.?
  • Daglige aktivitetsvaner som udendørs leg

Vejledning om gode aktivitetsvaner

  • Begræns brug af skærmtid
  • Gå eller cykel til skole og andre aktiviteter

Læs mere

Referencer

Alvarez-Bueno C, Pesce C, Cavero-Redondo I, Sanchez-Lopez M, Garrido-Miguel M, Martinez-Vizcaino V. Academic achievement and physical activity: A meta-analysis.

Pediatrics. 2017;140(6).

Carson V, Hunter S, Kuzik N, Gray CE, Poitras VJ, Chaput JP, et al. Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth: An update. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism. 2016;41(6):S240-S65.

Costigan SA, Barnett L, Plotnikoff RC, Lubans DR. The health indicators associated with screen-based seden- tary behavior among adolescent girls: A systematic re- view. Journal of Adolescent Health. 2013;52(4):382-92.

Department of Health and Human Services USA: 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. 2018.

Det Økologiske Råd, Hjerteforeningen, Skole & Samfund og Dansk Cyklist Forbund: Cykling, motion, miljø og sundhed. 2005.

García-Hermoso A, Ramírez-Vélez R, Saavedra JM. Exercise, health outcomes, and pædiatric obesity: A systematic review of meta-analyses. Journal of Science and Medicine in Sport. 2019;22(1):76-84.

National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion: Health and academic achievement. 2014.

Nordic Council of Ministers. Nordic Nutrition Recommendations 2012. Integrating nutrition and physical activity. 5th Edition. 2014.

Overgaard K, Grøntved A, Nielsen K, Dahl-Petersen IK, Aadahl M. Stillesiddende adfærd – en helbredsrisiko. København: Vidensråd for Forebyggelse; 2012.

Pedersen BK, Andersen LB. Fysisk aktivitet – håndbog om forebyggelse og behandling. Sundhedsstyrelsen; 2018.

Pedersen BK, Andersen LB, Bugge A, Nielsen G, Roos KOE, Seelen Jv. Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i folkeskolen. København: Vidensråd for Forebyggelse; 2016.

Santana CCA, Azevedo LB, Cattuzzo MT, Hill JO, Andrade LP, Prado WL. Physical fitness and academic performance in youth: A systematic review. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports. 2017;27(6):579-603.

Sundhedsstyrelsen. Anbefalinger for fysisk aktivitet – børn mellem 5 og 17 år. [cited 2020 20. March]. Available from: https://www.sst.dk/da/Viden/ Fysisk-aktivitet/Anbefalinger-om-fysisk-aktivitet/ Boern-mellem-5-og-17-aar.

Tetens I, Andersen LB, Astrup A, Gondolf UH, Hermansen K, Jakobsen MU, et al. Evidensgrundlaget for danske råd om kost og fysisk aktivitet. DTU Fødevareinstituttet; 2013.

Tetens I, Biltoft-Jensen A, Hermansen K, Mølgaard C, Nyvad B, Rasmussen M, et al. Fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge. København: Vidensråd for Forebyggelse; 2018.

World Health Organization: Global recommendations on physical activity for health. WHO; 2010.