Ernærings- og sundhedsanprisninger må ikke bruges
Det er ikke tilladt at bruge ernærings- og sundhedsanprisninger for modermælkserstatninger.
Restriktive regler for reklame og tilbud
Der er restriktive regler for markedsføring af modermælkserstatning. Formålet er at sikre, at spædbørn får tilstrækkelig og sund ernæring ved at værne om og støtte amning og ved at sikre, at modermælkserstatning bliver korrekt anvendt.
Modermælkserstatninger må derfor ikke sættes på tilbud, og reklame for modermælkserstatninger er forbudt. Dette gælder også for datovarer. Det er også forbudt at uddele pjecer om eller prøver af produkterne direkte til forbrugerne. Uddeling af prøver eller lignende er heller ikke tilladt gennem læger, jordemødre eller andet sundhedspersonale.
Reklame for modermælkserstatning må kun forekomme i videnskabelige publikationer og speciallitteratur rettet til sundhedspersonale. Det må kun indeholde videnskabelige og faktuelle oplysninger, der ikke antyder eller giver indtryk af, at brug af modermælkserstatning er lige så godt som eller bedre end amning.
Baggrund for restriktionerne
Reglerne for markedsføring og reklame har baggrund i Verdenssundhedsorganisationen WHO's internationale kodeks, som omfatter retningslinjer for markedsføring af modermælkserstatninger, men også andre produkter, der anvendes til flaskeernæring.
Modermælkserstatninger til såvel raske som syge børn samt tilskudsblandinger er omfattet af WHO's internationale kodeks. Det er dog kun principperne for modermælkserstatninger, der er gennemført i EU-reglerne.