Mange børn er i daginstitution en stor del af dagen og spiser mindst halvdelen af deres daglige måltider her. Sund, mættende og velsmagende mad og gode måltidsoplevelser i institutionen har derfor stor betydning for børns sundhed og trivsel. Måltiderne skaber grobund for læring og trivsel. Med gode rammer om måltiderne kan børn udvikle deres spisevaner, praktiske kompetencer og kritiske bevidsthed, og de kan indgå i et socialt fællesskab med de voksne og hinanden.
På denne side finder du Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger til sundere mad og gode rammer om måltiderne i daginstitutionen.
Måltiderne er for mange børn et af dagens små højdepunkter. Når I laver velsmagende, sund og indbydende mad, er I med til at give børnene gode madoplevelser. Gode måltider er dog mere end sund og velsmagende mad. Ved måltidet er børnene med i et socialt fællesskab, og de udvikler deres spisevaner, praktiske kompetencer og kritiske bevidsthed.
Når I alle - både ledelse, madprofessionelle og pædagogisk personale - arbejder professionelt sammen om mad og måltider, får I engagerede og madmodige børn, der trives og kan selv. Det er ledelsens ansvar, at arbejdet med mad og måltider har en høj faglig kvalitet. Hvis ledelsen bakker medarbejderne op og løbende tager initiativ til, at I arbejder på tværs af fagligheder, kan I sammen skabe gode måltider.
Til toppen
Rammer om det gode måltid er overskriften på Fødevarestyrelsens guide med de officielle anbefalinger samt inspiration til at skabe gode rammer om måltidet i daginstitutionen. Guiden er målrettet jer, som er pædagogisk personale, madprofessionelle samt ledere i daginstitutioner og er et konkret værktøj for det pædagogiske arbejde i jeres hverdag.
Børns mad- og måltidsvaner er et fælles ansvar mellem forældre, kommuner og de institutioner, børnene færdes i. Pædagogisk personale, madprofessionelle og ledere i vores daginstitutioner spiller en vigtig rolle, og de kan i fællesskab skabe rammer om et godt spisemiljø og gode måltidsoplevelser, uanset om der er madordning eller madpakker.
Download Rammer om det gode måltid
Aarhus Universitet, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, har undersøgt hvordan daginstitutioner implementerer Fødevarestyrelsens anbefalinger til rammer om det gode måltid. Undersøgelsen fandt otte elementer, der kan styrke implementeringen og bidrage til, at den fastholdes over tid.
Erfaringerne fra de deltagende daginstitutioner viser, at det er vigtigt, at:
Du kan læse mere i rapporten fra Århus Universitet
"I Mål - Implementering af Fødevarestyrelsens guide og tilhørende materialer vedrørende rammer om det gode måltid i daginstitutionen”
Undersøgelsen blev igangsat foråret 2019 og afsluttet sommeren 2022. Der blev anvendt aktionsforskning og strukturerede interviews af aktører inddelt i faggrupper.
Inspirationskataloget Madleg sætter fokus på det pædagogiske arbejde med mad og måltider i daginstitutioner. Dette er 2. udgave, som er opdateret i forhold til de pædagogiske mål i den styrkede pædagogiske læreplan.
Madleg er resultatet af et samarbejde i Måltidspartnerskabet med deltagelse af: UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, FOA, Kost og Ernæringsforbundet, Landbrug & Fødevarer, Madkulturen, Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune og Fødevarestyrelsen.
2. udgave af inspirationskataloget er udgivet af Rådet for sund mad.
Download inspirationskataloget på Rådet for sund mad´s hjemmeside.
Måltidet som en aktiv del af læreplanstemaerne (pdf)
Måltidet styrker selvhjulpethed og madmod (pdf)
Måltidet som pædagogisk rum skaber glæde (pdf)
Prioritering af måltidet styrker nærværet (pdf)
Tværfagligt samarbejde styrker måltiden (pdf)
Vision og måltidspædagogik, Børnehuset Elverhøj (pdf)
Vision og måltidspædagogik, Børnehusene Kokkedal (pdf)
Vision og forandringsproces, Funder Børnehus (pdf)
Vision for den gode spisestund, Børnehuset Mariehønen (pdf)
Se inspirationsfilm fra Aarhus Universitet omkring måltidets pædagogiske potentiale. I filmene kan du høre, hvilke muligheder forskerne ser i måltiderne samt se, hvordan dagtilbudsledere, pædagoger og madprofessionelle fra daginstitutioner arbejder pædagogisk med mad og måltider i hverdagen med børnene.
Filmen findes både i en kort version og en lang version:
Børn, mad og Måltider i dagtilbuddet - forskning i praksis - kort version - YouTube
Børn, mad og Måltider i dagtilbuddet - forskning i praksis - lang version - YouTube
Find også inspiration på
BUPL's hjemmeside, bl.a. film og podcast
Derudover kan du finde link til webinarer, podcasts, materialer mm. om måltider i daginstitutioner fra Børne- og Undervisningsministeriet og Danmarks Evalueringsinstitut EVA
EVA's temasider Måltider i dagtilbud
På Århus Universitets hjemmeside finder du
PowerPoint- og videooplæg fra konferencen "Rammer om det gode måltid i daginstitutionen"
I informationsarket "Madaktiviteter med børn i daginstitution - mulighederne er mange" finder du information og inspiration omkring hygiejne, når børn er med til pædagogiske aktiviteter med mad.
Informationsarket kan med fordel printes som en dobbeltside, der er vendt om på den korte led. Det er også en god idé at laminere arket.
Madaktiviteter med børn i daginstitution - mulighederne er mange
Hansen, O. H., Leer, J., Broström, S., & Warrer, S. D. (2018). Professionalisering og øget tværfaglighed i samarbejdet omkring mad og måltider i dagtilbud. DPU, Aarhus Universitet.
Frantzen, C., Kidmose, U., Byrne, D., & Andersen, B. V. (2018). Måling af spiseadfærd i dagtilbud. Betydningen af børns aktive involvering af frokostmåltidet i daginstitutioner for børns spiseadfærd. Institut for Fødevarer, Århus Universitet.
Andersen, S. S., & Holm, L. (2013). Maddannelse, madmod og madglæde: hvilken betydning har daginstitutioners madkultur og måltidspædagogik? Litteraturstudie for Fødevarestyrelsen. Københavns Universitet, Institut for Fødevare og Ressourceøkonomi.
Iversen, J. D., & Sabinsky, M. (2011). En undersøgelse af mad- og måltidskulturen i daginstitutioner med forskellige madordninger. Søborg: DTU Fødevareinstituttet.
Christensen, L. M., Gondolf, U. H., Køngerskov, H., & Trolle, E. (2009). Grundlag for anbefalinger for sund mad i vuggestuer. Søborg: DTU Fødevareinstituttet.
E-artikel: Ernæringsfaglig baggrund for guide til sundere mad i daginstitutionen, DTU Fødevareinstituttet