Mere om morgenmad i skoler og kantiner

Sammensætning af morgenmåltider

Følg principperne, når I skal sammensætte jeres morgenmåltider.

Morgenmåltider består af

  • Grøntsager og frugter
  • Kornprodukter fx havregryn eller mysli
  • Lidt fedtstof evt. i form af nødder og frø 
  • Evt. mælkeprodukter og ost
  • Suppler også gerne med bælgfrugter, fisk, kød og æg evt. som pålæg.

Særligt om morgenmad

Når I følger principperne, er der for morgenmåltider følgende undtagelser:

 

   Husk grøntsager og frugter
   Grøntsager og frugter kan udgøre mindre end 1/3 af måltidet.

 

Det er godt at servere grøntsager og frugter til alle måltider – også morgenmåltidet. Gør derfor frugt og grønt let tilgængeligt og synligt. Dette hjælper jeres gæster til at nå op på de 600 g grøntsager og frugter som Fødevarestyrelsen anbefaler om dagen.

Grøntsager og frugter er også vigtige for den kulinariske oplevelse af maden. Grøntsager og frugters smag, farve, tekstur og duft kan gøre maden mere spændende.

Til morgenmaden er det typisk frugt, der serveres, men prøv også at tilbyde

  • lidt grøntsager, f.eks. agurk, peberfrugt eller tomat
  • frugtstykker oven på gryn eller grød
  • frugt eller grønt som pålæg på brød, f.eks. bananskiver på brød
  • udskårne frugter, friske bær, agurkestave, peberfrugt og cherrytomater.

 

   Bælgfrugter, fisk, kød og æg
   I kan undlade at servere bælgfrugter, fisk, kød og æg.

 

I kan også undlade at servere kød, og kun servere bælgfrugter og fisk.

 

   Nødder kan erstatte fedtstoffer
   I kan vælge at tilbyde nødder i stedet for fedtstoffer.

 

Nødder indeholder en del fedt og kan derfor erstatte fedtstof som f.eks. planteolie i morgenmaden. Brug nødderne hele eller hakkede på grøden, lav jeres egen mysli med nødder eller bag dem ind i brødet.

 

   Mælk, mælkeprodukt eller ost
   Tilbyd dagligt mælk, mælkeprodukt eller ost (ost dog højst 2 ud af 5 gange).

 

Hvis I ønsker at tilbyde mælk eller et mælkeprodukt f.eks. yoghurt, A38 eller skyr til morgenmad, kan I godt det. Tilbyd det sammen med gryn eller mysli, grøntsager og frugt samt nødder og evt. frø.

Læs mere her

Råvareoversigt

Råvareoversigten viser jer, hvad der er vigtigt, når I skal vælge råvarer i en sund og klimavenlig madlavning.

Portionsstørrelser

Her kan I finde vejledende mængder for portionsstørrelser.