Juni - december: Mærkning af færdigpakkede fødevarer

Kampagnen har fokus på de obligatoriske oplysninger, som færdigpakkede fødevarer skal mærkes med. Hvis den obligatoriske mærkning ikke kan læses eller hvis ingredienslisten er mangelfuld, kan det i nogen tilfælde have betydning for fødevaresikkerheden.

For at sikre at forbrugere kan træffe et oplyst valg når de køber fødevarer, fokuseres der i denne kampagne på, om fødevarer er mærket korrekt og med de krævede mærkningsoplysninger. Det kontrolleres bl.a. om mærkningen er på dansk, om ingredienslisten på fødevarerne er korrekt og varebetegnelserne på fødevarerne er tilstrækkeligt beskrivende eller om mærkningen på anden måde fremstår vildledende.

Mærkningsfejl kan også have betydning for fødevaresikkerheden. En forkert holdbarhedsangivelse eller opbevaringsforskrift kan i værste fald medføre, at forbrugerne bliver syge af at spise fødevaren. En ingrediensliste, der ikke er korrekt, kan føre til, at allergikere kan blive syge af at spise fødevaren, fordi de ikke er bliver oplyst korrekt om, hvilke allergener produktet indeholder.

Der har tidligere været gennemført mærknings- og vildledningskampagner, som viser, at der fortsat er behov for en særlig fokuseret kontrol af disse emner.

Kampagnen gennemføres for at sikre, at forbrugere køber sikre fødevarer samt får korrekte oplysninger om fødevaren, således at de kan træffe et oplyst og prioriteret valg.

Formålet med kampagnen er at kontrollere at færdigpakkede fødevarer mærkes korrekt, herunder at forbrugerne ikke vildledes. 

Med denne kampagne sættes der fokus på de obligatoriske oplysninger, som der skal være mærket med på en færdigpakket fødevare, bl.a. varebetegnelse, ingrediensliste, nettovægt m.v.  Derudover fokuseres der på, at mærkningen er læsbar og på dansk.

Det kan have betydning for fødevaresikkerheden, hvis vigtige mærkningsoplysninger (f.eks. om allergener) ikke kan læses ordentligt (f.eks. utydelig skift eller meget lille trykstørrelse) eller hvis mærkningen i øvrigt er ukorrekt eller mangelfuld.

I denne kampagne ses der alene på færdigpakkede fødevarer. Kontrollen foretages hos de virksomheder, der har ansvaret for mærkning af fødevarerne, dvs. producenter og importører af færdigpakkede fødevarer.

  • Hovedkontorer i kæder
  • Engrosvirksomheder med produktion af færdigpakkede fødevarer
  • Engrosvirksomheder (lagre og kontorvirksomheder) med import fra tredjelande
  • Engrosvirksomheder (lagre og kontorvirksomheder) samhandel med fødevarer
  • Importører i detailleddet med mærkningsansvar
  • Detailvirksomheder, med produktion af færdigpakkede fødevarer
  • Detailvirksomheder fx Kiosker, grønthandlere som påsætter mærkning
  • Dagligvareafdelinger i supermarkedskæder som er udpeget centralt.

1. juni 2022-31. december 2022​.

Kontakt

Fødevarestyrelsens pressetelefon
Telefon:2284 4834