​Juni - december: Datadrevet og målrettet kontrol af VDR-boblere

Kampagnen har fokus på at understøtte de virksomheder, som løbende har udfordringer med regelefterlevelsen, men som gerne vil være godt drevne virksomheder. Formålet er at sikre at færre fødevarevirksomheder på lang sigt bliver virksomheder med dårlig regelefterlevelse (VDR).

Danske fødevarevirksomheder er generelt gode til at overholde reglerne. I 2021 endte over 80 % af alle kontrolbesøg med en glad smiley. Men et fåtal af virksomheder har en tendens til at gå igen i den negative smiley-statistik. Fødevarestyrelsen har i en årrække haft som mål at forbedre indsatsen over for disse virksomheder, som i sidste ende kan gå hen og blive Virksomheder med Dårlig Regelefterlevelse (VDR) – hvor 3 af de sidste 4 smileys ikke er glade. 

Kampagnen er et middel til at indfri dette mål og løfte de virksomheder, som gerne vil, men af en eller flere grunde ikke formår at følge reglerne. Fødevarestyrelsen vil gennem en fokuseret vejledningsindsats understøtte de virksomheder, som løbende har udfordringer med regelefterlevelsen, men gerne vil være godt drevne virksomheder.

Til kampagnen anvender Fødevarestyrelsen machine learning til målrettet at udpege en andel af de virksomheder, som er på vej mod at blive VDR.  Machine learning bidrager til at udnytte flere data og se komplekse datasammenhænge, der kan anvendes forebyggende i kontrollen. Vejledningsindsatsen fokuserer således på de virksomheder, der har størst risiko for at blive VDR.

Fødevarestyrelsen vil gennem en fokuseret vejledningsindsats understøtte de virksomheder, som løbende har udfordringer med regelefterlevelsen, men som gerne vil være godt drevne virksomheder. Formålet er at sikre en højere regelefterlevelse, således at færre fødevarevirksomheder på lang sigt bliver VDR. Og at de virksomheder, som er blevet det, hurtigere kommer ud af deres VDR-status.

Som udgangspunkt kan kampagnen vedrøre en hvilken som helst type overtrædelse, men data viser, at de typiske overtrædelser i VDR er koncentreret om håndtering af fødevarer, rengøring, virksomhedens egenkontrol samt mærkning og information.

Virksomheder betragtes som nye VDR-kandidater, hvis de er på vej mod VDR-status for første gang i den tid, hvor virksomheden har fået kontrol af Fødevarestyrelsen.

Detailvirksomheder udpeges af VDR-kandidat-modellen. Den overordnede målgruppe for udpegning ved brug af modellen er detailvirksomheder (i branchegruppen ”Detail”) som:

  • På 2 ud af de seneste 3 kontroller har fået minimum én sanktion, eller
  • På 2 ud af de seneste 2 kontroller har fået minimum én sanktion, givet at det er nyoprettede virksomheder, som højst har fået 2 kontroller.

Modellen scorer ovenstående virksomheder, og virksomhederne med den højeste score udpeges løbende.

1. juni - 31. december 2023.

Slutrapport for kontrolkampagnen 'Datadrevet og målrettet kontrol af VDR-boblere' følger.

Kontakt

Fødevarestyrelsens pressetelefon
Telefon:2284 4834