April - december: Marked og festival

Kampagnen har fokus på kontrol af midlertidige fødevarevirksomheder samt mobile madboder på markedspladser og festivaler. Kampagnen skal bidrage til at sikre, at fødevarevirksomhederne, både registrerede og uregistrerede, overholder reglerne på området samt at afdække behovet for yderligere vejledning.

Kontrolkampagnen omfatter både registrerede og uregistrerede fødevarevirksomheder.

Registrerede fødevarevirksomheder er omfattet af den generelle fødevarelovgivning, herunder hygiejnereglerne, dog med lidt lempeligere krav til mobile eller midlertidige lokaler. I disse virksomheder føres basiskontrol.

Uregistrerede fødevarevirksomheder er omfattet af den generelle fødevarelovgivning, men ikke af de specifikke krav til indretning og drift. Virksomhederne er altid ansvarlige for den mad, der fremstilles, sælges eller gives til andre. Det betyder bl.a., at maden ikke må kunne gøre folk syge. Fødevarestyrelsen fører ikke basiskontrol i virksomheder under bagatelgrænsen, men virksomhederne kan blive kontrolleret i forbindelse med en kampagnekontrol eller anmeldelser.

En væsentlig ændring af aktiviteter i uregistreret eller registreret fødevarevirksomheder kan have betydning for fødevaresikkerheden og kontrolbehovet. Virksomhederne er ikke altid opmærksomme på at meddele ændringerne til Fødevarestyrelsen, hvorfor Fødevarestyrelsen kun vil blive opmærksom på det i forbindelse med kontrolbesøg eller anmeldelse.

Kampagnen bidrager til at sikre, at fødevarevirksomhederne ved lejlighedsvise arrangementer, som markeder og festivaler, overholder reglerne på området samt at afdække behovet for yderligere vejledning.

Formålet med kampagnen er, at:

  • Kontrollere om virksomhederne over bagatelgrænsen er registreret korrekt hos Fødevarestyrelsen
  • Kontrollere om registrerede virksomheder overholder fødevarelovgivningen herunder relevante hygiejneregler, adgang til toiletter, tilstrækkelige håndvaskefaciliteter, personlig hygiejne, skadedyrssikring, opbevaringstemperatur og køl/varmholdelse.
  • Kontrollere om virksomheder under bagatelgrænsen overholder relevante regler i fødevarelovgivningen.
  • Kontrollere, at der er sporbarhed på fødevarerne.

 Desuden vejledes virksomhederne om relevante fødevareregler.

  • Målgruppen er serveringsvirksomheder og private aktører, der har fødevareaktiviteter på diverse markeder og festivaler rundt omkring i landet.
  • Kontrollen er målrettet de steder, hvor der ikke så ofte kommer fødevarekontrol, eller hvor der i tidligere kampagner har været dårlig regelefterlevelse.
  • Fokus på serveringsvirksomheder, der tilbereder letfordærvelige fødevarer.

April - december 2024

Mere information følger.

Kontakt

Fødevarestyrelsens pressetelefon
Telefon:2284 4834