I Fødevarestyrelsen foregår bekæmpelsen af fødevaresvindel i et samarbejde på tværs af de forskellige enheder. Det er Gruppen for Strategisk Bekæmpelse af Svindel, også kaldet SBS, der koordinerer indsatsen på tværs af Fødevarestyrelsen.
Da svindel på fødevareområdet er et internationalt fænomen, indgår Fødevarestyrelsen desuden i det internationale samarbejde imod svindel på fødevare- og veterinærområdet.
Svindel med fødevarer rammer forbrugerne
Svindel med fødevarer går ud over forbrugerne, der ikke får den vare, som de betaler for – og som i værste fald risikerer at blive syge, da kvaliteten og oprindelsen på falske fødevarer i mange tilfælde er ukendt. Samtidig udgør svindlen en unfair konkurrence over for alle de fødevarevirksomheder, der gør sig umage med at leve op til lovgivningen.
Gode råd til forbrugerne om svindel
FAKTA - Hvad er fødevaresvindel?
På EU-plan anvendes der normalt fire forskellige kriterier for at definere fødevaresvindel:
1. overtrædelse af fødevarelovgivningen
2. begået forsætligt
3. for at opnå økonomisk gevinst
4. ved at snyde kunderne
Du kan finde mere information om svindel på EU-kommissionens side om Agri-Food Fraud