Brucellose hos grise

Her kan du læse spørgsmål og svar omkring brucellose hos grise.

FAQ om flytning og eksport

89 certifikater i Certifikatdatabasen er blevet påvirket i forbindelse med udbrud af brucellose i Danmark. Certifikatsiderne har fået enten en gul eller rød advarselstrekant på. I disse certifikater er det vigtigt at orientere sig i de konkrete attestationer og ordlyden heri. Vær særligt opmærksom på attestationer angående oprindelse af dyr, restriktioner på besætningsniveau og landefrihed.

 Skeletmuskulatur, hjerne og rygmarv, tarme, brissel, skjoldbruskkirtel og afledte produkter, tørrede huder og skind, gelatine, kollagen, talg og proteinmel udgør ingen smitterisiko i henhold til WOAH (artikel 8.4.2.). Tredjelandsmyndigheder kan dog have en anden opfattelse, og derfor er det eksportørens eget ansvar at sikre sig, at tredjelandsmyndigheden vil godkende en sådan forsendelse.

Det betyder, at den ordning, som har været grundlag for al certificering af INTRA-certifikater for grise til levebrug i andre EU-lande, ikke længere kan anvendes. Det er derfor et helt nyt certificeringsgrundlag, der nu skal anvendes.

For nuværende er det kun muligt at udstede INTRA-certifikater, model POR-INTRA-X, for grise til levebrug til andre EU-lande, hvis de kommer fra virksomheder (besætninger), som anvender biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, herunder opstaldningsforhold og fodringssystemer, der er nødvendige for at forhindre overførsel af infektion med brucellose. Dette svarer til underpunkt II.2.4.1 i certifikatmodel, INTRA-POR-X, som vedrører artikel 19, stk. 1, litra f), nr. i), i forordning (EU) 2020/688.

Her vurderer Fødevarestyrelsen, at for virksomheder, der anvender kontrollerede opstaldningsforhold, i henhold til trikinforordningen (EU) 2015/1375, bilag IV, og hvor dette er erklæret på den foreliggende baggrundserklæring til svin, kan denne erklæring, som en midlertidig løsning, anvendes som grundlag for certificering for overholdelse af underpunkt II.2.4.1.

Det forudsætter dog, at sådanne virksomheder, kun modtager svin fra andre virksomheder, opfylder det samme krav om anvendelse af biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger. Hvis man modtager svin fra virksomheder, der ikke opfyldet dette krav, vil man først kunne flytte svin til levebrug igen, efter mindst 12 måneder, hvor kravet i artikel 19, stk. 1, litra f), nr. i), i forordning 2020/688 er fuldt ud opfyldt på virksomheden.

Virksomheder, som holder grise udendørs eller med adgang til det fri, eller virksomheder, der modtager grise fra sådanne virksomheder, vurderer Fødevarestyrelsen kan ikke opfylde kravene til kontrollerede opstaldningsforhold, og derfor har sådanne virksomheder ikke de fornødne biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, der er nødvendige for at forhindre overførsel af infektion med brucellose.

Virksomheder, som ikke anvender biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, har hidtil kunne flytte grise til levebrug til andre EU-lande i henhold underpunkt II.2.4.2 i certifikatmodel, INTRA-POR-X, som vedrører artikel 19, stk. 1, litra f), nr. ii), i forordning (EU) 2020/688.

Her har det været en undtagelse i bilag III, punkt 2 i forordningen, som har været anvendt, der blandt andet forudsætter, at Danmark ikke har rapporteret om infektion med brucellose i bestanden af opdrættede grise i de sidste 5 år. Men med det positive fund af Brucella suis i en dansk grisebesætning her i slutningen af august , kan denne undtagelse ikke længere anvendes.

Da der ikke et overvågningsprogram forud flytning for brucellose i svin, kan der på nuværende tidspunkt ikke certificeres efter underpunkt II.2.4.2 i certifikatet.

Sådanne virksomheder vil derfor ikke pt. kunne flytte grise til levebrug til andre EU-lande.

Fødevarestyrelsen har igangsat arbejdet med at afklare, hvordan et fremtidig o et overvågningsprogram forud flytning kan tilrettelægges.

Du vil stadig kunne omsætte grise til levebrug inden for Danmark, lige som det er muligt at flytte grise til slagtning i et andet EU-land, forudsat at grise i øvrigt er raske, og opfylder andre gældende krav.

Men du vil ikke kunne flytte grise til levebrug, førend din virksomhed har opfyldt kravet i artikel 19, stk. 1, litra f), nr. i), i forordning 2020/688, i mindst 12 måneder.

Hvis du alene modtager grise fra virksomheder, der fuldt ud opfylder brucellose-flyttekravene, og har gjort dette i mindst 12 måneder, vil du kunne flytte grise til levebrug til andre EU lande.

Men hvis du f.eks. modtager grise fra virksomheder, som ikke kan opfylde brucellose-flyttekravene, vil du først kunne flytte grise til levebrug i EU, når du kan dokumentere, at du har opfyldt brucellose-flyttekravene i mindst 12 måneder forud for flytning.

FAQ om sygdommen

Ja og nej - Det er kun arterne Brucella abortus, B. melitensis og B. suis der er listeopførte arter i både national lovgivning og i Dyresundhedsloven. Ved mistanke om smitte med Brucella, vil der dog blive påbudt restriktioner på besætningen indtil det er afklaret hvilken Brucella art der er tale om.

Grise undersøges for antistoffer mod Brucella i en blodprøve, eller ved at påvise selve bakterien i f.eks. abortmateriale. I nogle tilfælde vil grise blive undersøgt med begge metoder.

Det indebærer, at sygdommen er anmeldelsespligtig, og at der findes særlige krav til bl.a. overvågning. Ved fund af sygdommen skal der iværksættes kontrol- og bekæmpelsesforanstaltninger.

Nej, Danmark har ikke fri status for infektion med Brucella i grise.

Derimod har Danmark fri status for infektion med Brucella abortus, B. melitensi og B. suis i kvæg, får og geder jf. EU-forordning 2020/1882.