Din virksomhed kan blive en del af Fødevarepartnerskabet, hvis virksomheden arbejder med eller ønsker at arbejde med:
- Øge udbud, tilgængelighed og forbrugerefterspørgsel af sundere produkter og måltider som f.eks. Nøglehullet
- Produktinnovation med mere fuldkorn, fisk, frugt og grøntsager i relevante kategorier
- Produktinnovation med mindre kalorier, salt, sukker eller fedt i relevante kategorier
- Øge markedsførings- og kommunikationsindsatsen for sundere produkter
- Påvirkning af forbrugernes bevidsthed om madens betydning for det gode og sunde liv og dermed påvirke til ændret adfærd til sundere spisevaner.
Hvad kræver det at være en del af Fødevarepartnerskabet?
- Deltagelse i Fødevarepartnerskabet er gratis
- Partnerne skal aktivt arbejde for at opfylde Fødevarepartnerskabets mål
- Repræsentanter for virksomheden skal deltage aktivt i Fødevarepartnerskabets møder. Der er to årlige onlinemøder af to timer og et fysisk møde af fire timer (placeres på skift i Øst- og Vestdanmark)
- Der er tilbud om flere online inspirationsmøder flere gange årligt af ca. 45 minutters varighed
Hvad får din virksomhed ud af at være en del af Fødevarepartnerskabet?
I Danmark er vi unikke ved at forsøge at løse udfordringer igennem partnerskaber. Som partner i Fødevarepartnerskabet for sundhed og klima er din virksomhed med til at gøre en forskel for den strukturelle forebyggelse ved at gøre det nemmere for alle at vælge velsmagende, sundere fødevarer og måltider, der samtidig tager hensyn til klimaet.
Fødevarepartnerskabet består af partnere fra hele fødevarebranchen, som inden for konkurrencelovens rammer deler erfaringer og resultater for at inspirere til opfyldelse af den fælles målsætning. På den måde bliver din virksomhed en del af et stærkt og meningsfyldt netværk.
Din virksomhed får indflydelse på mål og planer, og I kommer i tæt dialog med Fødevarestyrelsen om f.eks. barrierer og muligheder i lovgivningen for sundere fødevarer såsom Nøglehullet. Partnerskabet vil inspirere og udfordre til at forbedre og udvikle sundere fødevarer, som der kan være et nationalt - og måske også et internationalt - markedspotentiale i.
Deltagelse i Fødevarepartnerskabet kan bruges i CSR rapporten og CSR/Corporate kommunikation.