Dyrevelfærdsmærket findes i 3 niveauer med stigende krav til dyrevelfærden. Allerede med ét hjerte er dyrevelfærden løftet over dansk lovgivning, og for hvert hjerte der tilføjes i mærket, bliver dyrevelfærden bedre. Jo flere hjerter, jo mere dyrevelfærd.
Dyrevelfærdsmærket gør det muligt at se hvilke produkter, der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd. Ved at vælge produkter med mærket Bedre Dyrevelfærd medvirker du til, at endnu flere grise, slagtekyllinger, køer og kalve produceres under forhold med bedre dyrevelfærd.
Danskerne vil gerne have dyrevelfærd
Forbrugerne både efterspørger og orienterer sig mod dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Det viser en YouGov-undersøgelse, som Fødevarestyrelsen fik foretaget i 2022. Her svarede 7 ud af 10 danskere, at de som minimum går op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer. I en lignende YouGov-undersøgelse gennemført i 2023 svarede 77 pct. af befolkningen, at de kender Dyrevelfærdsmærket, mens hele 76 pct. har tillid til mærket.
Partnerskabet
Dyrevelfærdsmærket er udviklet af Fødevarestyrelsen i samarbejde med en lang række partnere fra hele fødevarekæden.