Bedre Dyrevelfærd

Om Dyrevelfærdsmærket

Om Dyrevelfærdsmærket

Formålet med det statslige Dyrevelfærdsmærke er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige dyr gennem forbrugernes indkøb.

Dyrevelfærdsmærket findes i 3 niveauer med stigende krav til dyrevelfærden. Allerede med ét hjerte er dyrevelfærden løftet over dansk lovgivning, og for hvert hjerte der tilføjes i mærket, bliver dyrevelfærden bedre. Jo flere hjerter, jo mere dyrevelfærd.

Dyrevelfærdsmærket gør det muligt at se hvilke produkter, der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd. Ved at vælge produkter med bedre dyrevelfærd medvirker du til, at flere grise, slagtekyllinger og kvæg produceres under forbedrede forhold. ​

Danskerne vil gerne have dyrevelfærd

Forbrugerne både efterspørger og orienterer sig mod dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Det viser en YouGov-undersøgelse, som Fødevarestyrelsen fik foretaget i 2022. Her svarede 7 ud af 10 danskere, at de som minimum går op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer. I en lignende YouGov-undersøgelse gennemført i 2023 svarede 77 pct. af befolkningen, at de kender Dyrevelfærdsmærket, mens hele 76 pct. har tillid til mærket. 

  YouGov undersøgelse fra 2023: 7 ud af 10 går op i dyrevelfærd, 77% af befolkningen kender mærket, 76% af befolkningen har tillid til mærket

Partnerskabet

Dyrevelfærdsmærket er udviklet af Fødevarestyrelsen i samarbejde med en lang række partnere fra hele fødevarekæden.

Partnere bag Dyrevelfærdsmærket: Bilka, Føtex, Netto, Rema 1000, Seven Eleven, Lidl, Meny, Coop Kvivkly, Dagrofa, Mejeriforeningen, Min Købmand, Tulip, Naturmælk, Doso, Arla, Den danske dyrlægeforening, nemlig.com, Coop Super Brugsen, 365 discount, D I fødevarer, Rose, Spar, Danish crow, Landbrug Fødevarer, De samvirkende købmænd, Danske slagtermestre, DanHatch, De danske familiegårde, Salling group, Irma, Dagli Brugsen, Coop, Rokkedahl