Donation af fødevarer

Hvis du har en detailvirksomhed, gælder der forskellige regler, alt efter om du vil donere fødevarer direkte til forbrugerne eller til andre detailvirksomheder.

Hvis du er en detailvirksomhed og vil donere til andre detailvirksomheder, som f.eks. fødevarebanker og andre omfordelingsorganisationer, er der nogle regler, du skal være særligt opmærksom på.

Her kan du læse om:  

  • Registrering af fødevarevirksomhed
  • Hygiejne og indretning af fødevarevirksomhed
  • Egenkontrol
  • Sporbarhed
  • Donation til andre detailvirksomheder, herunder donation af animalske fødevarer efter 1/3-reglen eller oplagringsreglen samt donation af ikke-animalske fødevarer (f.eks. frugt, grønt, brød, tørvarer)

Registrering af fødevarevirksomhed

Hvis du donerer fødevarer, er du en fødevarevirksomhed. Alt efter hvor ofte virksomheden laver eller uddeler mad, kan det være en fødevarevirksomhed over eller under bagatelgrænsen. Alle fødevarevirksomheder over bagatelgrænsen skal registreres hos Fødevarestyrelsen samt overholde fødevarelovgivning.

Læs om fødevarevirksomheder under bagatelgrænsen i Autorisationsvejledningen

Hygiejne og indretning af fødevarevirksomhed

Reglerne for hygiejne, indretning og drift af fødevarevirksomhed er de samme for madspildsorganisationer som for traditionelle fødevarevirksomheder.

Der er f.eks. regler, man skal overholde, for indretning af virksomheden, håndtering og opbevaring af fødevarer, rengøring, skadedyrssikring og personlig hygiejne.

Det er virksomhedens ansvar at sikre, at der ikke er nogen sundhedsmæssig risiko for forbrugerne ved at bruge eller spise fødevarerne.

Læs mere om hygiejne og indretning af fødevarevirksomhed

Egenkontrol og risikoanalyse

Når du har en fødevarevirksomhed, skal du skal have et system, som sikrer, at dine fødevarer er i orden, og at folk ikke bliver syge af dem. Systemet kalder vi egenkontrol og det er dit redskab til at kontrollere din egen virksomhed.

Læs mere om egenkontrol og risikoanalyse og find vejledningen om egenkontrol her

Sporbarhed og tilbagetrækning

Reglerne om sporbarhed gør sig gældende i forbindelse med donation. Det betyder, at de samme krav til sporbarhedsdokumentation er gældende uanset om fødevarerne sælges eller doneres.

Som fødevarevirksomhed skal man være i stand til at identificere hvorfra man modtager sine fødevarer og hvornår (et led tilbage) og til hvem man sælger eller donerer sine fødevarer (et led frem). Der er dog ikke krav til sporbarhedsdokumentation, et led frem, når modtageren af de donerede varer er den endelige forbruger.

Formålet med sporbarhed er at kunne foretage en hurtig og effektiv tilbagetrækning af usikre fødevarer fra markedet herunder opsporing af smittekilden til en fødevarebåren sygdom i et produkt.

Læs mere om sporbarhed og find sporbarhedsvejledningen her

Donation til andre detailvirksomheder

Detailvirksomheder har en række muligheder for at donere fødevarer til andre virksomheder. Mulighederne afhænger af, om det er animalske fødevarer eller ikke-animalske fødevarer, der doneres. Det kræver ingen yderligere registrering for virksomheder, der donerer ikke-animalske fødevarer. Animalske fødevarer kan doneres efter oplagringsreglen eller efter 1/3-reglen, og dette kræver registrering til disse aktiviteter.

Eksempler på animalske fødevarer er: Kød, fisk, muslinger, mælk og æg og forarbejdede produkter heraf, f.eks. leverpostej, frikadeller, tun på dåse, pasteuriseret mælk, smør, ost og pasteuriserede æggeblommer. 

Donation af animalske fødevarer efter 1/3-reglen

Detailvirksomheder kan levere animalske fødevarer efter 1/3-reglen til fødevarevirksomheder i grupperne detail og visse detail med engros, samt til fødevarevirksomheder under bagatelgrænsen.

Virksomheden skal være registreret til denne aktivitet.

Donation efter 1/3-reglen kræver, at virksomheden overholder nogle grænser for værdi, afstand og mængde for at kunne levere animalske fødevarer til andre detailvirksomheder.

  • Grænse for værdi: Er der tale om, at virksomheden udelukkende donerer fødevarer eller sælger dem til symbolsk pris, er der ikke krav om, at have dokumentation for værdien af leverancerne.
  • Grænse for afstand: Leverer virksomheden f.eks. kun til specifikke velgørenhedsorganisationer, så kan virksomheden nøjes med at have en oversigt over disse med dokumentation for, at de maks. ligger 50 km væk.
  • Grænse for mængde: Virksomheden må i gennemsnit maks. donere 1.500 kg animalske fødevarer pr. uge til andre detailvirksomheder. Virksomheden skal have dokumentation i form af dokumentation for hver leverance i en repræsentativ periode, f.eks. to uger eller en måned, for at kunne vise, at grænsen overholdes.

Grænser ved donation efter 1/3-reglen

”Begrænset værdi” – Beløb maks. 1/3 af omsætning:

Værdien af animalske fødevarer, der leveres til andre detailvirksomheder, må højst udgøre 1/3 af den totale omsætning af animalske fødevarer beregnet over virksomhedens regnskabsår. Deraf udtrykket 1/3-reglen.

Eksempel på dokumentation:

  • Ved donation eller salg til symbolsk pris behøver virksomheden ikke dokumentere, at værdien af leverancerne højst udgør 1/3 af den samlede omsætning af animalske fødevarer.

”Grænser for afstand” – Maks. 50 km

Animalske fødevarer må som hovedregel doneres til andre detailvirksomheder, som ligger inden for en radius af 50 km i luftlinje.

Forarbejdede animalske fødevarer kan efter 1/3-reglen leveres til andre detailvirksomheder, der ligger i samme region og tilstødende regioner. Forarbejdede animalske fødevarer kan f.eks. være leverpostej, frikadeller, salami, skinke, røget fisk, tun på dåse, pasteuriseret mælk, smør, ost, yoghurt og pasteuriserede æggeblommer.

Virksomheden skal kende adressen for de enkelte modtagere for at kunne dokumentere, at den overholder afstandsgrænsen.

Eksempel på dokumentation:

  • Virksomheden kan f.eks. have en liste med afstanden til de virksomheder, der doneres til. Virksomheden kan også markere modtagervirksomhedernes adresser på et kort, hvor 50 km radius er indtegnet, og evt. egen og naboregioner fremgår, hvis virksomheden donerer forarbejdede produkter.

 

”Begrænset mængde” – Maks. 1.500 kg

En detailvirksomheder må i gennemsnit donere eller sælge op til 1.500 kg animalske fødevarer pr. uge til andre detailvirksomheder.

Detailvirksomheder skal for hvert af virksomhedens regnskabsår kunne dokumentere, at den opfylder mængdegrænsen. Hvis virksomheden kan sandsynliggøre, at en kortere periode, f.eks. to uger eller en måned, er repræsentativ for virksomhedens normale leveringer i hele regnskabsåret, kan virksomheden vælge at dokumentere leverancer i denne periode.

Fødevarestyrelsens har et regneark, som kan bruges til dokumentation af leverancer af donerede fødevarer. Se regnearket

  • Hvis virksomheden ved, at den doneres flest animalske fødevarer f.eks. lige op til jul og påske, så kan virksomheden vælge disse to uger som dokumentation for hver leverance af animalske fødevarer til andre detailvirksomheder.
  • Hvis virksomheden højst modtager 1.500 kg animalske fødevarer pr. uge, kan den i princippet også højst levere 1.500 kg pr. uge til andre detailvirksomheden, hvis den i øvrigt ikke blander det med andre fødevarer. Virksomheden behøver ikke dokumentere mængden af donerede animalske fødevarer, hvis den i stedet for kan dokumentere, at virksomheden højst modtager over 1.500 kg animalske fødevarer pr. uge, når disse varer ikke forarbejdes og blandes med ikke-animalske fødevarer.
  • Hvis virksomheden som led i sin opgørelse over mængden af affald fra virksomheden indregner de fødevarer, som er leveret (doneret) til andre detailvirksomheder, kan denne opgørelse i princippet også anvendes til at sandsynliggøre, at mængdegrænsen på 1.500 kg animalske fødevarer pr. uge er overholdt.

 

Bagatelgrænse ved 1/3-reglen

Som udgangspunkt må en detailvirksomhed ikke levere animalske fødevarer efter 1/3-reglen til andre virksomheder uden at være registreret til denne aktivitet. Der er dog nogle undtagelser med aktiviteter under bagatelgrænsen.

Eksempler på situationer under bagatelgrænsen, når virksomheden i øvrigt ikke har levering efter 1/3-reglen:

  • Hvis en detailvirksomhed f.eks. op til en højtid eller ved en salgskampagne lige før lukketid leverer overskud af højtidens produkter eller produkter omfattet af salgskampagnen til en anden detailvirksomhed, der leverer fødevarer i velgørende øjemed og for at undgå madspild.
  • Hvis en detailvirksomhed i en force majeure situation, f.eks. hvis en køler eller fryser bryder ned, leverer de berørte varer til en anden detailvirksomhed.

 

Donation af animalske fødevarer efter oplagringsreglen

Detailvirksomheder kan donere animalske fødevarer efter oplagringsreglen til fødevarevirksomheder i grupperne detail, detail med engros og engros, samt til fødevarevirksomheder under bagatelgrænsen. Virksomheden skal være registreret til denne aktivitet.

Levering efter oplagringsreglen kan ske hvis:

  • de animalske fødevarer er produceret i en autoriseret virksomhed,
  • detailvirksomheden ikke foretager andre aktiviteter med de animalske fødevarer end oplagring eller transport, og
  • detailvirksomheden overholder temperaturbestemmelserne i hygiejneforordningen for animalske fødevarer, der også er gengivet i bilag 1 i autorisationsbekendtgørelsen.
     

Detailvirksomheden skal ikke have særlig dokumentation for levering til andre fødevarevirksomheder efter oplagringsreglen. Der er således ikke begrænsninger i forhold til værdi, mængder eller afstand mellem leverandør og modtager. 

Oplagring og bagatelgrænse

Hvad forstås ved oplagring?

Oplagring forstås her som enhver opbevaring af fødevarer, hvad enten det sker i et lagerrum eller på en hylde eller i en køle- eller frostmontre i salgsområdet af en butik. Det gør ikke nogen forskel, at kunder har haft mulighed for at tage varen fra f.eks. en hylde eller kølemontre.

Eksempler på situationer, som er oplagring:

  • Det betragtes som oplagring, hvis virksomheden indpakker en vare til direkte salg, dvs. indpakker eller emballerer i salgsøjeblikket eller med henblik på salg samme dag. Det kan f.eks. være fiskevarer, som modtages i is og pakkes i butikken. Det kan også være varer, som virksomheden plukker fra forskellige emballager og lægger i en fælles kasse, som leveres ud.
  • Varer behøver ikke være indpakket. F.eks. modtages fisk ofte i kasser med is, og disse kasser er ofte ikke forsynet med låg. Det kan også være kødstykker, som virksomheden modtager i større pakker med kødstykker, der ikke er individuelt indpakket, som virksomheden lægger i en kølemontre. Virksomheden må ikke udskære kødet eller fisken, hakke kødet eller mærke varerne.

 Eksempler på situationer, som ikke er oplagring:

  • Hvis virksomheden modtager en indpakket vare, pakker den ud og lægger den til salg uindpakket eller efter fornyet indpakning, er der ikke tale om oplagring. Hvis en virksomhed f.eks. modtager mørbrader, som er individuelt pakket i vakuumpakning, vil det være ompakning at lægge f.eks. tre mørbrader på en bakke, filme bakken og mærke den med forbrugeroplysninger.
  • Hvis virksomheden udskærer kød, fisk eller hakker kød, er der ikke længere tale om blot oplagring. Det kan f.eks. være at udskære en mørbrad til mørbradbøffer, filetere en fisk, ridse en kamsteg eller hakke kød.
  • Hvis virksomheden indfryser varer, er der ikke længere blot tale om oplagring. Hvis virksomheden i øvrigt ”gør noget ved” en vare, f.eks. blander kødet med mel m.m. for at lave en frikadellefars, er det ikke længere blot oplagring.

Bagatelgrænse ved oplagringsreglen

Som udgangspunkt må en detailvirksomhed ikke levere animalske fødevarer efter oplagringsreglen til andre virksomheder uden at være registreret til denne aktivitet. Der er dog nogle undtagelser med aktiviteter under bagatelgrænsen.

Eksempler på situationer under bagatelgrænsen, når virksomheden i øvrigt ikke har levering efter oplagringsreglen:

  • Hvis en detailvirksomhed f.eks. op til en højtid eller ved en salgskampagne lige før lukketid leverer overskud af højtidens produkter eller produkter omfattet af salgskampagnen til en anden detailvirksomhed, der leverer fødevarer i velgørende øjemed og for at undgå madspild.
  • Hvis en detailvirksomhed i en force majeure situation, f.eks. hvis en køler eller fryser bryder ned, leverer de berørte varer til en anden detailvirksomhed.

Donation af ikke-animalske fødevarer (f.eks. frugt, grønt, brød, tørvarer)

Ikke-animalske fødevarer må doneres til andre detailvirksomheder, så længe, at virksomheden overholder de generelle krav om sporbarhed.

Der er altså ingen begrænsninger i eller krav om dokumentation for hverken mængden af ikke-animalske fødevarer eller for afstanden eller værdien af varerne. Det kræver ingen yderligere registrering for virksomheder, der donerer ikke-animalske fødevarer.

Eksempler på virksomheder, som kan donere ikke-animalske fødevarer:

  • En bager, som vil donere brød
  • En grønthandler, som vil donere frugt og grønt
  • Et supermarked, som vil donere kolonialvarer

Sådan sikrer du sporbarhed

Det er virksomhedens ansvar at sikre sig, at der bliver etableret et sporbarhedssystem med tilhørende procedurer for at sikre sporbarhedsoplysningerne. Sporbarhedsoplysningerne skal samtidigt kunne stilles til rådighed for Fødevarestyrelsens foranledning.

Som virksomhed skal du som minimum være i besiddelse af følgende oplysninger:

  • Leverandørens navn og adresse
  • Kundens navn og adresse
  • Identifikation af de leverede fødevarer
  • Dato og om nødvendigt tidspunktet for transaktion eller levering
  • Mængde, hvor det er relevant eller antal

Der er ikke krav til formatet af systemet, så det kan f.eks. være virksomhedens regnskabssystem eller et andet system, der indeholder de krævede sporbarhedsoplysninger. Dokumentationen af sporbarhedsoplysningerne kan f.eks. være en faktura, følgesedler, leverandørdokumentation eller andre former for dokumentation.

Mærkning

Der findes regler for, hvordan fødevarer skal være mærkede. Bl.a. med ingrediensliste, allergener, holdbarhed, nettovægt m.v. Dog gælder der nogle undtagelser for fødevarer til donation. 

Når færdigpakkede fødevarer doneres til velgørende formål, er der alene krav om, at de obligatoriske oplysninger, der ved sit fravær kan medføre en risiko, skal følge med ved donationen. Det inkluderer oplysninger om fx holdbarhed og allergener og lignende oplysninger, som kan have betydning for fødevaresikkerheden. 

Oplysningerne kan medfølge på et separat dokument eller være angivet direkte på fødevaren.

Oplysninger som nettovægt, oprindelse, næringsdeklaration o.lign. er altså i donationssammenhæng ikke et krav. Hvis du videredistribuerer donerede fødevarer til den endelige forbruger, skal du dog sikre dig, at forbrugerne gøres opmærksomme på, at fødevaren måske indeholder fejl i mærkningen.

Læs mere om undtagelserne for fødevarer til donation i kapitel 13 i Mærkningsvejledningen

Bliv klogere på datomærkning og allergener

Færdigpakkede fødevarer skal være mærket med oplysning om holdbarhed. Der findes to former for holdbarhedsmærkning: ”Bedst før” og ”Sidste anvendelsesdato”. ”. Efter udløb af ”sidste anvendelsesdato”-fødevarer er det ikke muligt at donere disse fødevarer.

For ”bedst før”-fødevarer er det stadig muligt at donere efter udløb, såfremt fødevaren stadig ser fin ud samt smager og lugter fint. 

Læs mere om ”Bedst før” og ”Sidste anvendelsesdato” samt mulighederne for holdbarhedsforlængelse i kapitel 12 i mærkningsvejledningen

Færdigpakkede fødevarer:

Alle færdigpakkede fødevarer skal være mærkede med en korrekt og fyldestgørende ingrediensliste, herunder allergene ingredienser, som nævnt i bilag II i fødevareinformationsforordningen. Allergene ingredienser skal være fremhævede visuelt på en måde, der klart adskiller dem fra de øvrige ingredienser på listen, f.eks. skrifttype, typografi eller farve. Det er producentens ansvar, at allergene ingredienser er fremhævet korrekt i mærkningen.

Ikke-færdigpakkede fødevarer:

Når det drejer sig om ikke-færdigpakkede fødevarer, er oplysning om allergener fortsat obligatorisk. Oplysningen kan gives skriftligt på eller i umiddelbar nærhed af fødevarerne – f.eks. på et skilt. Hvis der ikke gives skriftlig information, skal der som minimum være oplysning på f.eks. et skilt om, at information om allergene ingredienser kan fås på forespørgsel. Det betyder, at når en virksomhed modtager ikke-færdigpakkede fødevarer til donation, så skal virksomheden kunne videregive oplysninger om eventuelle allergene ingredienser i produkterne til de forbrugere, der efterspørger dette.

Når donerede fødevarer anvendes i en ret:

Hvis donerede fødevarer (færdigpakkede som ikke-færdigpakkede) bruges i en ret på f.eks. en café, så skal virksomheden sikre sig, at de er i stand til at kunne oplyse om indhold af eventuelle allergene ingredienser i retten til de forbrugere, der efterspørger dette.

Læs mere om allergener i kapitel 18 i mærkningsvejledningen

Generelle regler

Når du donerer fødevarer, skal du altid overholde reglerne i fødevarelovgivningen. Det gælder både, når du donerer direkte til forbrugerne og til andre detailvirksomheder.

Du skal bl.a. have styr på: